Mario vs. Donkey Kong

Mario vs. Donkey Kong is een zeer geslaagde remake van een van de beste Game Boy Advance-games. De nieuwe werelden passen feilloos bij de rest en de nieuwe Recordjacht-modus en Expert-levels bieden de nodige uitdaging.

De Nintendo Switch verscheen in 2017 en wij verwachten dat binnenkort een opvolger wordt aangekondigd. Het apparaat loopt inmiddels flink achter qua hardware, maar dat weerhoudt Nintendo er niet van om de ene na de andere topper uit te brengen. Vorig jaar verschenen titels als The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Super Mario Bros. Wonder en Pikmin 4. Ook dit jaar staan er weer wat interessante titels op het programma, waaronder Mario vs. Donkey Kong, een remake van de gelijknamige game uit 2004. Wij mochten al met deze titel aan de slag en hieronder kun je lezen of Nintendo weer raak heeft geschoten.

Donkey Kong ligt lekker op de bank televisie te kijken en er verschijnt een reclame over Mini-Mario’s. Hij wil er graag een hebben en gaat naar de speelgoedwinkel, maar helaas zijn ze allemaal uitverkocht. Donkey Kong besluit dan maar om naar de fabriek te gaan waar ze worden gemaakt en er een paar te stelen. Op het moment dat hij naar buiten loopt, komt Mario toevallig langsgelopen en gaat achter de grote aap aan. Het verhaal in Mario vs. Donkey Kong is van ondergeschikt belang, maar de vernieuwde cutscenes zijn zeker de moeite waard. Ze zien er erg mooi uit, vol met felle kleuren en zorgen ervoor dat je in ieder geval weet waarom je achter Donkey Kong aanloopt.

Mario vs. Donkey Kong is een puzzel-platformer waarin je Mario bestuurt. In deze nieuwe versie zijn er acht verschillende werelden, twee meer dan in het origineel. Elke wereld bestaat uit zes gewone levels waarin je de Mini-Mario’s moet vangen, een level waarin je de zes Mini-Mario’s veilig naar een doos moet zien te brengen en drie letters moet verzamelen en een eindbaasgevecht. De gewone levels zijn ook nog eens onderverdeeld in twee verschillende delen. In het eerste deel moet je de sleutel te pakken zien te krijgen om een deur te openen naar het tweede gedeelte, waar een Mini-Mario in een plastic bal gevangen is. Als je dat lukt, kun je door naar het volgende level. Daarnaast liggen er ook nog drie cadeautjes op lastige plekken die je moet zien te verzamelen. Dit is een soort van optioneel, maar niet als je een gouden ster wilt verdienen die later Expert-levels vrijspelen.

Na het voltooien van de acht werelden, ben je overigens niet klaar want dan staan er nog eens acht plus-werelden op je te wachten. Deze bevatten elk weer zeven levels. De opzet van deze levels is iets anders dan in de normale werelden. In de plus-wereld is het de bedoeling dat je een Mini-Mario met een sleuteltje levend door het level moet zien te loodsen en ook nog eens drie cadeautjes moet verzamelen. De moeilijkheid van deze levels is wel iets hoger, maar niet schrikbarend. De plus-werelden zijn overigens niet nieuw, want deze zaten ook al in het origineel.

Wat betreft gameplay is er niks aangepast. De levels spelen hetzelfde als op de Game Boy Advance. Het enige verschil is dat je niet de mogelijkheid krijgt om extra levens te verdienen indien je de drie cadeautjes weet te verzamelen. In het origineel kon je een soort mini-game spelen waarin Donkey Kong snel bekertjes verwisselde en jij moest raden waar de levens verstopt zaten. Nu verschijnt er om de zoveel tijd een soort van bonuslevel waarin drie levens verstopt liggen en je een vliegende sleutel moet zien te pakken om een kist te openen waar nog eens vijf extra levens inzitten. Dit moet allemaal wel binnen zeer beperkte tijd. Waarschijnlijk hebben ze dit gedaan, omdat het in de game uit 2004 wel heel erg makkelijk was om veel levens te verzamelen. De nieuwe bonuslevels zijn leuk om te doen en daarom een prima vervanging.

Wat natuurlijk wel nieuw is, zijn de werelden Mini-Land en Glijgebergte. Beide werelden brengen nieuwe puzzelelementen die je opnieuw aan het denken zetten. Zo heb je in Mini-Land bijvoorbeeld een soort bloem waar lucht uitkomt waarmee je een bepaalde richting uit geblazen wordt en een kubus waar je tegenaan springt om vervolgens ergens in een ander deel van het level te verschijnen. Die kubussen worden ook gebruikt in Glijgebergte en ook ijs is daar een nieuw onderdeel. Voor mensen die Mario vs. Donkey Kong nog nooit hebben gespeeld, zal het doen voorkomen alsof het werelden uit het origineel zijn. Ze passen perfect bij de rest en zorgen voor veteranen voor nieuwe uitdagingen.

Ook is er een nieuwe moeilijkheidsgraad, of eigenlijk makkelijkheidsgraad in dit geval, aan het spel toegevoegd. In de Relaxed-modus hoef je je niet druk te maken over de klok die blijft aftellen, verlies je niet direct een leven als je tegen een tegenstander aanloopt en zijn er checkpoints. Deze nieuwe modus is ideaal voor mensen die niet bekend zijn met het origineel en moeite hebben met de klassieke modus. Het is fijn dat de game hierdoor een stuk toegankelijk is geworden, al is de game op een paar levels na nooit echt heel moeilijk.

Wat ook nieuw is, is een co-op-modus waarin je met twee spelers het level moet zien te halen. In principe speel je dezelfde soort levels, maar moet je uiteindelijk twee sleutels verzamelen om het level te voltooien. Deze modus lijkt uitermate geschikt voor ouders met kinderen of als je het gewoon leuk vindt om samen te gamen. Het maakt de levels over het algemeen wel iets eenvoudiger, maar zorgt er ook voor dat je sommige puzzels anders aanpakt dan in je eentje. Het is daarom in onze ogen een geslaagde toevoeging.

Als je dacht dat het daarmee klaar was met de toevoegingen, dan hebben we slecht nieuws voor je want we gaan gewoon nog even door met onze favoriete nieuwe toevoeging: Recordjacht. Hierin moet je het level zien te halen binnen een bepaalde tijd en die tijd is vrij kort. Zie het als een soort van speedrun-modus. Alle 130 levels zijn uiteindelijk in deze modus te spelen, dus na het voltooien van de campagne ben je nog lang niet klaar. En als laatste heeft Nintendo ook nog 16 Expert-levels in de game gestopt. Om ze allemaal te ontgrendelen zul je wel gouden sterren moeten halen voor alle levels. De moeilijkheidsgraad van deze levels is wel echt van een ander niveau en zal de meeste gamers wel even zoet houden. Recordjacht en Expert-levels zorgen er samen voor dat deze remake ook uitermate geschikt is voor mensen die het origineel hebben gespeeld en daar zijn wij heel erg blij mee.

Mario vs. Donkey Kong is een zeer geslaagde remake die trouw blijft aan het origineel, maar toch genoeg vernieuwingen met zich mee weet te brengen. De Recordjacht-modus en Expert-levels zorgen ervoor dat het zelfs voor mensen die het origineel hebben gespeeld, de moeite waard is. De Relaxed-modus maakt de game toegankelijk voor nieuwkomers en de co-op-modus maakt het leuk om samen te doen. Het enige minpuntje dat wij kunnen bedenken, is dat de campagne misschien wel wat aan de korte kant is. Desondanks kunnen wij de game aan elke Switch-bezitter aanraden.

Mario vs. Donkey Kong is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is exclusief voor dit platform.