Pikmin 4

Pikmin 4 is een hele leuke game die zorgt voor genoeg vernieuwingen ten opzichte van de vorige delen. Het is niet te moeilijk maar ook niet te makkelijk, waardoor het perfect in balans is. Mocht je toch een beetje uitdaging willen, dan kun je de Dandori Battles spelen.

Nintendo heeft een paar hele bekende franchises, zoals Mario en Zelda, maar het heeft ook een paar minder bekende. Daar is Pikmin er een van, waar we inmiddels al zijn aangekomen bij het vierde deel in de hoofdreeks. Wij gingen de afgelopen weken aan de slag met de plantachtige wezentjes en onze bevindingen kun je hieronder lezen.

Pikmin 4 start met de terugkeer van kapitein Olimar naar PNF-404, een planeet die lijkt op de Aarde en die hij eerder heeft bezocht met zijn schip de SS Dolphin. Er gaat iets goed mis en Olimar is genoodzaakt om een noodlanding te maken. Hij weet nog een SOS-signaal te versturen en dat zorgt ervoor dat Rescue Corps in actie komt. Helaas gaat de reddingsmissie niet geheel volgens plan en raken ze elkaar allemaal kwijt. Dit is het moment waar jouw personage om de hoek komt kijken. Jij wordt gestuurd als laatste hoop om de bemanning van Rescue Corps te redden en samen op zoek te gaan naar kapitein Olimar. Natuurlijk is het verhaal in Pikmin 4 niet enorm goed of spannend, maar het past perfect thuis in verhalen die we gewend zijn van andere Nintendo-games. Het is vooral simpel en ondersteunend en geeft je als speler een doel.

In Pikmin 4 is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk items verzameld en terugbrengt naar je basis. Deze heb je namelijk nodig om je ruimteschip te repareren, om zo nieuwe gebieden te ontdekken. Dit doe je natuurlijk door gebruik te maken van Pikmin, plantachtige wezentjes die verschillende vaardigheden hebben. Zo zijn de rode bestand tegen vuur, de blauwe kunnen door het water, de gele zijn niet bang voor elektriciteit en ga zo maar door. Deze keer heb je nog iemand tot je beschikking, namelijk Otsjin de ruimtehond. Je kunt hem ook opdrachten geven, net zoals de Pikmin. Maar het meest handig is nog wel dat je op de rug van Otsjin kunt zitten, samen met al je Pikmin, om zo sneller te reizen en om door het water heen te gaan. Daarnaast kun je de ruimtehond ook nieuwe trucjes leren en steeds sterker maken. Dit doe je met punten die je verdient na het voltooien van levels. De toevoeging van Otsjin geeft je als speler een stuk meer mogelijkheden en daardoor voelt het ook weer vernieuwender aan ten opzichte van Pikmin 3 Deluxe. Toch blijft het in de kern natuurlijk redelijk hetzelfde en zul je de krachten van de verschillende soorten Pikmin en Otsjin nodig hebben om puzzels op te lossen die op je pad komen.

Naast Otsjin zijn er ook nieuwe Pikmin-soorten. Zo kun je in dit vierde deel ook gebruikmaken van ijs-Pikmin. Ze kunnen tegenstanders bevriezen, waardoor je met je andere Pikmin meer schade kunt aanrichten. Daarnaast kun je ze ook gebruiken om water te bevriezen, waardoor de Pikmin die niet tegen water kunnen, wel kunnen oversteken. Ook de gloei-Pikmin zijn nieuw, maar deze zijn alleen maar te gebruiken in de nachtmissies. Deze kun je alleen doen als een van je teamleden jou de opdracht daartoe geeft. In dit nieuwe onderdeel is het de bedoeling om je basis te beschermen met behulp van je gloei-Pikmin. Als je hierin slaagt, word je beloond met een gloeiend goedje wat je kunt gebruiken om mensen te genezen die je onderweg vindt. De nieuwe nachtmissies zorgen voor een stukje afwisseling en vereisen een ander soort strategie dan de standaard puzzels en gevechten. Je kunt dus niet simpelweg al je Pikmin op een vijand afsturen en dan weer allemaal op de volgende, omdat er soms simpelweg te veel zijn. Je zult dus goed na moeten denken over je aanpak, zeker wanneer je basis ook uit verschillende delen bestaat.

Wat ook nieuw is, zijn de Dandori Battles. Helemaal nieuw is het niet, want het is redelijk vergelijkbaar met de 2-Player Battle in Pikmin 2 en Bingo Battle in Pikmin 3. Je moet binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk items verzamelen, in ieder geval meer dan je tegenstander. Op basis van je score krijg je een medaille. Voor je voortgang van de campagne is een bronzen medaille voldoende, maar voor de liefhebbers valt er meer te halen. De Dandori Battles kunnen vrij lastig zijn, zeker die van het hoogste niveau. Dit komt omdat het allemaal vrij chaotisch is en het door de tijdsdruk lastig is om een goed plan te maken. Hierdoor zullen de meeste mensen ze wat vaker moeten spelen om uiteindelijk een gouden medaille te verdienen. Gelukkig is het geen vereiste om het spel uit te spelen.

Grafisch gezien ziet Pikmin 4 er prima uit. De stijl leent zich uitstekend voor de kracht van de Nintendo Switch. Ook qua performance hebben wij weinig op- of aanmerkingen. Het loopt allemaal erg soepel, ook als er veel Pikmin en tegenstanders in beeld zijn, en de laadtijden zijn ook echt minimaal. Het zorgt ervoor dat de hele ervaring lekker ontspannend is, zonder de irritaties die je weleens hebt bij Switch-games.

Pikmin 4 is een erg leuke game die zorgt voor genoeg vernieuwingen ten opzichte van de vorige delen. Met name de komst van Otsjin de ruimtehond is echt een flinke verbetering. Hij zorgt voor nieuwe mogelijkheden en dat maakt het zeker leuk. De nieuwe nachtmissies zorgen voor afwisseling en de Dandori Battles geven de nodige uitdaging voor spelers die daarop zitten te wachten. Ook grafisch gezien is het allemaal prima in orde. Mocht je de vorige delen hebben gespeeld, dan zul je niet teleur worden gesteld. Ook heb je geen voorkennis nodig om deze game te spelen, dus voor nieuwkomers is het ook een prima game om in te stappen.

Pikmin 4 is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is exclusief verkrijgbaar voor dit platform.

Rescue Corps