Doorgaan naar artikel
Go Mecha Ball
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Go Mecha Ball is best vermakelijk en speelt lekker weg. Het wisselen tussen rollen en rennen met wapens is vrij dynamisch, maar doet niets vernieuwends.

In de wereld van twin-stick-shooters zijn er een hoop spellen die tof genoeg zijn. Denk daarbij aan Nex Machina, Enter The Gungeon en de originele Helldivers, waar onlangs een tweede deel van verschenen is. Go Mecha Ball voegt daarbij een kleine variatie toe, namelijk dat je in een bal kan veranderen om zo sneller rond te rollen, maar ook met die bal aan kan vallen. Lees in onze review wat we hiervan vinden.

Go Mecha Ball

In Go Mecha Ball begin je met een startwapen en een speciale vaardigheid die past bij je personage. Het idee van rondrollen om sneller ergens te komen, wordt versterkt door de omgevingen. Omgevingen lijken soms op flipperkasten waardoor je heen en weer wordt geschoten en ook vijanden kan raken.

Het afwisselen van schieten met je wapens en het rondrollen en tegen vijanden aan knallen zorgt voor dynamische gameplay. Het spel begint met slechts een enkel speelbaar personage, maar later kan je er meer vrijspelen. Naarmate je door de levels heen knalt, kan je upgrades kiezen die jou sterker maken. Zodoende zit er ook een roguelite-element in de game, want de upgrades wisselen per potje.

Deze upgrades verschillen van nut, dus de ene keer ligt je focus op je wapen versterken, terwijl de andere keer je je focust op het versterken van het rollen als een bal. Je wapen kan op de meeste verwachte facetten sterker worden zoals meer kracht per kogel, sneller schieten of meer kogels in je magazijn. Het rollen in een bal kan ook op allerlei manieren verbeterd worden zoals meer impact hebben met je rolaanval, maar ook beschermd worden voor een paar tellen na je rolaanval. Zodoende moet je afwegen welke optie je op dat moment nodig denkt te hebben.

Go Mecha Ball

Elk potje begint in hetzelfde level en dat is waar deze roguelite ook direct een minpuntje verdient. Normaliter is dit de standaard, dus zo ook bij deze game, maar bij Go Mecha Ball voelt het echt als een minpunt omdat het enorm traag op gang komt voordat je potje pas wat begint te worden na de eerste wereld. Deze werelden veranderen ook vrijwel niet. Als je zo drie runs in een uur doet, ben je dus drie keer door de sleur aan het worstelen. Verder duurt het daarbij best lang voor je nieuwe upgrades kan vrijspelen waardoor je erg veel hetzelfde riedeltje tegenkomt voor je een keer variatie kan beleven. Zo moet je op z’n minst vijf of zes goede runs hebben gehad voor je een nieuw personage zou kunnen vrijspelen.

Gelukkig speelt Go Mecha Ball wel enorm lekker weg, waardoor je vaak door deze minpunten heen kan prikken. De game doet niks spectaculairs, maar is zeker vermakelijk voor als je dit type spel leuk vindt. Het kunnen rollen met een bal die ook weer de nodige upgrades kan krijgen geeft extra dynamiek aan het spel, maar verandert het genre, de twin-stick-shooter, niet dermate dat het een must-play is. Toch raden we het wel aan als je een nieuw spel in dit genre zoekt.

Go Mecha Ball is voor deze review gespeeld op een Xbox Series X. Het spel is ook verkrijgbaar voor Xbox One en pc.