XDefiant

XDefiant is een vlotte arena-shooter die makkelijk wegspeelt. De verschillende spelmodi en unieke facties geven het een leuke twist, maar de vraag is even voor hoe lang dit nog interessant blijft.

Wij mochten vorig jaar meedoen aan een exclusieve previewperiode en na een uitstelperiode is XDefiant inmiddels dan toch echt verschenen. In deze free-to-play-arena-shooter nemen spelers het tegen elkaar op in verschillende spelmodi met personages uit de verschillende franchises van Ubisoft. Lees hier in onze review of het uitstel de game goed heeft gedaan of dat dit nauwelijks merkbaar is.

XDefiant

Bij release zijn er vijf spelmodi en veertien levels om te spelen en Ubisoft belooft dat er genoeg nieuwe content moet verschijnen om de game vers te laten houden. De spelmodi bestaan onder andere uit het bezethouden van gebieden, een vracht naar het einde van het level te krijgen of zoveel mogelijk punten verzamelen door vijanden uit te schakelen. Om het eerlijk te houden wissel je in de meeste modi daarbij van positie en mag je dus in een ronde zowel aanvallen als verdedigen.

Zodra je het spel voor de eerste keer start mag je kiezen uit een vooringestelde uitrusting of zelf er wat moois van maken. Helaas heb je nauwelijks keus, want alle wapens, gadgets en attachments zal je eerst moeten vrijspelen. Zodoende is er – zeker in het begin – geen enkele reden om je eigen uitrusting te maken en kun je beter wachten totdat je bepaalde wapens hebt geleveld. Normaal is dat niet zo heel erg omdat je vaak al snel nieuwe zaken vrij hebt gespeeld, maar het heeft ons ongeveer vijf potjes gekost voor we überhaupt een red dot-vizier op een wapen konden zetten.

XDefiant

Naast de uitrusting draait XDefiant natuurlijk om de speelbare personages uit de verschillende franchises van Ubisoft. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor sluwe agenten uit Splinter Cell, sterke soldaten uit Ghost Recon of hackers uit Watch_Dogs. Die laatste zitten alleen wel achter een betaalmuur verborgen, of je moet echt heel veel potjes spelen om ze vrij te spelen. Waarom er gekozen is om een factie achter een slot te zetten is onbekend, maar vreemd is het wel. Elke groepering beschikt over een passieve kracht, kan kiezen uit twee actieve gadgets en heeft een extra krachtige vaardigheid waarmee je soms het tij kan keren in het heetst van de strijd.

Elke factie voelt uniek aan. Zo zijn de vrijheidsvechters van de Libertad uit Far Cry 6 gericht op helende krachten waardoor je jouw team versterkt, de Cleaners uit The Division juist alles “schoon” willen branden met vuurkogels en vuurbommen, Ghost Recon-soldaten hebben extra verdediging, Splinter Cell-agenten vallen minder snel op en de hackers uit Watch_Dogs kunnen apparatuur onschadelijk maken. Het zorgt voor de nodige afwisseling, al hadden we al snel door welke klasse wij het prettigst vonden spelen, waardoor we nauwelijks met de andere groeperingen hebben gespeeld. Je kan binnen deze facties ook andere personages vrijspelen, maar dat is puur cosmetisch.

XDefiant

Wat XDefiant wel goed doet is de gunplay, want het rondrennen en rondschieten voelt als vanouds erg goed aan. Het ene wapen voelt sterker dan het andere, maar de keuze voor agressieve run-and-guntechnieken of juist voorzichtiger zijn met een sniper werkt even goed. Het lijkt soms een beetje op de ouderwetse Call of Duty-games qua vlotheid en diepgang. Met de toevoeging van wat vaardigheden en ultra’s, speelt het lekker weg.

Uiteindelijk is XDefiant best een prettige arena-shooter geworden met een leuke inkleuring van bekende Ubisoft-franchises. Voor nu is het vermakelijk, speelt het lekker weg en daarbij is het ook nog eens gratis te spelen. De vraag is nog even hoe lang het leuk blijft en hoe uniek de nieuwe facties gaan zijn, zeker omdat het flink wat tijd kost voordat je de meest basale upgrades vrijspeelt voor wapens. Ubisoft heeft al wel bekendgemaakt dat elke seizoen een nieuwe factie, map en wapens krijgt, dus het lijkt erop dat ze zeker willen investeren in de game.

XDefiant is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5. Het spel is ook verkrijgbaar voor Xbox Series X|S en pc.