Doorgaan naar artikel
F1 24
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

F1 24 lijkt op veel punten weer een verbetering ten opzichte van het vorige deel. Wij zijn benieuwd naar het eindresultaat.

Het Formule 1-seizoen is alweer in volle gang en hoewel het er in het begin op leek dat Max Verstappen eenvoudig zijn vierde wereldtitel binnen zou slepen, lijkt het erop dat hij er dit jaar wat meer voor zal moeten vechten. Wil je weten hoe het voelt om achterna gezeten te worden door Charles Leclerc of Lando Norris, dan kun je het beste over een paar weken F1 24 opstarten en kijken of jij het beter kunt dan Max. Wij mochten alvast een paar uur met de game aan de slag en hieronder lees hoe wij daarover denken.

Zoals elke voorgaande editie heeft ook F1 24 een carrièremodus, maar deze keer kun je ook een eigen team samenstellen. Jouw team wordt dan het elfde team op de grid, iets waar Andretti waarschijnlijk alleen maar van kan dromen. Je begint met het samenstellen van jouw personage en je kiest een motorleverancier en tweede coureur. Wij kozen voor een Ferrari-motor en medelander Richard Verschoor. Daarnaast kun je ook nog de kleuren van je team kiezen, je auto voorzien van een livery en moet je contracten met sponsoren afsluiten. Het is allemaal niet zo heel ingewikkeld, maar dat komt ook omdat je niet echt veel keus hebt. Je kunt natuurlijk maar kiezen uit vier motorleveranciers en voor je teamgenoot zijn er maar een handjevol Formule 2-rijders tot je beschikking. Nu snappen wij dat het de officiële Formule 1-game is, maar die beperkte keuze maakt het niet zo heel interessant. Voor de rest neem je gewoon deel aan het seizoen en moet je trainingen afwerken, kwalificeren en uiteindelijk punten pakken tijdens de races. Wij hebben de carrièremodus nog niet zo lang kunnen spelen, maar hopen vooral dat je nog meer dingen te doen krijgt buiten het racen om.

Wij waren in de preview vooral benieuwd naar de circuits die een update hebben gekregen, zoals Spa-Francorchamps en Silverstone. Deze banen gaan al een behoorlijke tijd mee en zagen er al jaren hetzelfde uit in de game, terwijl ze in het echt wel wat veranderingen hebben ondergaan. De mensen bij EA Sports hebben hun best gedaan om ervoor te zorgen dat ze weer lijken op de echte circuits. Het gaat niet om kleine veranderingen, want het valt direct op. Wij gingen al snel aan de slag met de Red Bull van Max Verstappen op Spa-Francorchamps en zonder echt goed te kijken, zagen we al de flinke aanpassingen. Zo is de tribune bij Eau Rouge een stuk groter en is de uitloopstrook daar voorzien van de bekende rode en gele strepen. Het voelt direct frisser aan en je hebt bijna het idee dat je op een nieuw baan rijdt, ook al is de layout gewoon hetzelfde. Silverstone heeft ook een flinke aanpassing gekregen, maar die hebben wij helaas nog niet kunnen spelen, net zoals Jeddah. Maar de eerste aangepaste baan valt in ieder geval in de smaak, dus wij kunnen niet wachten om de anderen te gaan bekijken.

EA Sports F1 24 heeft ook een nieuw Handling System gekregen. Dit komt er in het kort op neer dat ze hebben gesleuteld aan hoe de auto aanvoelt. Dit heeft invloed op de grip van de auto in de langzame en snelle bochten, maar ook hoe de auto zich gedraagt als het gewicht van de auto snel van links naar rechts gaat. Wij hebben tijdens onze preview-periode zowel met een stuur als met een controller gespeeld en dit voelde bij beide eigenlijk prima aan. Nu moeten wij eerlijk bekennen dat wij niet dezelfde vaardigheden bezitten als Max Verstappen, dus de traction control stond niet helemaal uit. We weten dus niet hoe het voelt als je alles uitzet en de eigen setup van je auto regelt, maar dat zal een groot deel van de spelers waarschijnlijk niet doen. We zullen nog wel wat meer moeten spelen om daar echt een serieus oordeel over te kunnen vormen, maar het lijkt vooralsnog te werken.

F1 24 lijkt in de korte periode die wij het hebben kunnen spelen, weer een prima vervolg te zijn op F1 23. De nieuwe carrièremodus begint niet heel spannend, maar wij verwachten hier uiteindelijk veel van. De update die Spa-Francorchamps heeft gekregen is prima en we zijn ook benieuwd naar de andere circuits. De besturing van de auto met de standaard instellingen lijkt zowel met een stuur als controller prima te zijn, maar wij willen hier wat meer mee spelen voordat we echt een oordeel geven. Wij gaan ondertussen gewoon rustig verder met rondjes afleggen en binnenkort zal hier de review verschijnen.

F1 24 is voor deze preview gespeeld op pc. De game zal uiteindelijk te spelen zijn op PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One en pc.