Ghost of Tsushima pc-versie

Ghost of Tsushima is ook vier jaar later nog een game met prachtige graphics en sterke gameplay. De game draait soepeltjes op pc en de game is een aanrader voor Steam Deck-bezitters.

Het was alweer vier jaar geleden dat Ghost of Tsushima verscheen voor de PlayStation 4 en ons positief wist te verrassen. Een jaar later verscheen de DLC Iki Island gepaard met de Director’s Cut en de PlayStation 5-upgrade en nu kunnen ook pc-gamers met het spel aan de slag. We bespreken het spel uiteraard kort in dit artiekl, maar voor onze uitgebreide mening over het spel kan je onze oorspronkelijke review lezen. Of check voor onze mening over de Director’s Cut-versie de review uit 2021. De Ghost of Tsushima pc-versie betreft voor alle duidelijkheid ook de Director’s Cut.

Ghost of Tsushima vertelt het verhaal van Jin Sakai, afkomstig van een belangrijke clan en neef van een nog belangrijkere clanleider. Wanneer de Mongolen het eiland van Tsushima binnenvallen, komen de samoerai erachter dat de Mongolen niet zo eervol vechten als de samoerai. Een grote hoeveelheid Japanse krijgers worden afgeslacht en vrijwel het hele eiland van Tsushima wordt ingenomen door de Mongolen. Jin Sakai besluit dat hij niet in zijn eentje een heel leger aan kan via eervolle samoerai-gevechten, dus begint hij, tegen al zijn principes in, te sluipen in de schaduwen.

De gameplay van Ghost of Tsushima is ook vier jaar later nog geweldig. Het is met name interessant omdat Jin een samoerai en een sluipmoordenaar in één is. Dit is met name in 2024 interessant, omdat we verwachten later dit jaar eenzelfde iets te kunnen ervaren in Assassin’s Creed Shadows, omdat je daar met een sterke samoerai en een sneaky shinobi speelt. Zo gaan we in Tsushima heen en weer tussen ouderwetse stand-offs en het voorzichtig bevrijden van een heel dorp met vooral stealth-eliminaties. Daarnaast zijn er toffe side-quests met extra verhalen, een boel interessante collectibles om te verzamelen en is er gewoon veel moois om te ontdekken.

Want dat is het spel: mooi. Ghost of Tsushima valt wat ons betreft nog steeds binnen de top drie mooiste games ooit gemaakt en voor een groot deel is dat te danken aan de vormgeving van het eiland. Het blijft fantastisch om op je paard te rijden door hoog gras dat wappert in de wind, of een prachtig kleurrijk rood bloemenveld. Op de pc is dat niet anders.

De game draait namelijk prima op pc. Je hebt geen monster-pc nodig om het spel te kunnen spelen en we merken zelfs dat het allemaal bijzonder goed geoptimaliseerd is. Waar vergelijkbare games vaak met vervelende frame-drops komen of gewoon enorm veel energie uit je pc zuigen, loopt Ghost of Tsushima soepel en gemakkelijk. De grafische instellingen zijn precies wat je mag verwachten van een pc-versie, iets wat veel ports naar dit platform nog wel eens vergeten. Eigenlijk hebben we in vele uren op pc te spelen geen bugs mogen ervaren en geen grafische kwaaltjes ondervonden.

Als kers op de taart is Sony erin geslaagd om het spel weergaloos goed te laten draaien op de Steam Deck. Mocht je dus een groot fan geweest zijn van de PlayStation Vita en hopen op een vervolg, dan zit je met de Steam Deck steeds een beetje dichter in de buurt met elke pc-port die Sony uitbrengt. Let op: Steam geeft aan dat de game ‘Steam Deck unsupported’ is, maar dit is alleen maar omdat de multiplayer-modus, Legends, alleen via Windows te spelen is en dus niet op Steam Deck kan draaien. Het hele singleplayer-gedeelte van het spel is gewoon te spelen op de Deck.

Wat ons betreft is dit dus een gigantische winst voor iedereen die een toffe openwereld-game wilde en geen PlayStation 4 of 5 heeft. Niet alleen draait het spel soepeltjes op je pc, maar je kan hem ook op handheld overal naartoe meenemen vanwege de fantastische performance op de Steam Deck. Het voelt hierdoor stiekem een beetje alsof het spel naar twee nieuwe platformen is geport. Zin in een ode aan samoerai-cinema, of gewoon een toffe open wereld? Geef de Ghost of Tsushima pc-versie dan zeker een kans.