Doorgaan naar artikel
F1 24
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

F1 24 voelt niet direct als een vooruitgang. Het is zeker geen slechte game, maar we hadden meer verwacht van de nieuwe carrièremodus en het rijden voelt soms iets te vergevingsgezind.

Het huidige Formule 1-seizoen loopt voor Max Verstappen en Red Bull waarschijnlijk een stuk minder voorspoedig dan ze hadden gehoopt na het dominante seizoen van vorig jaar. Voor de neutrale Formule 1-fan is dit natuurlijk precies waar we op zaten te wachten, een strijd om het kampioenschap. Max moet er dus echt voor werken en het lijkt niet meer of hij de moeilijkheidsgraad op standje ‘very easy’ heeft gezet, iets dat wel mogelijk is met F1 24. Wij mochten de afgelopen weken met de game aan de slag en hieronder kun je lezen of wij ons hebben weten te vermaken.

Codemasters maakt al sinds 2009 de officiële Formule 1-game, dus ervaring hebben ze wel. Wat ze niet hebben, is zeeën van tijd om te werken aan nieuwe features. Ze moeten immers elk jaar een nieuw deel uitbrengen en zoveel kun je niet doen in 365 dagen. Toch heeft de Britse ontwikkelaar het voor het eerst in de geschiedenis van de franchise mogelijk gemaakt om een eigen team te maken en deel te nemen aan het kampioenschap als elfde team op de grid. Iets dat in werkelijkheid natuurlijk nooit gaat gebeuren, vraag maar aan Andretti.

Het zelf maken van een team klinkt op papier heel erg leuk, maar valt in de praktijk toch een beetje tegen. Je maakt je eigen coureur, kiest een motorleverancier, contracteert een tweede rijder, sluit sponsorcontracten af en ontwerpt je eigen auto. De mogelijkheden lijken legio, maar zijn eigenlijk heel erg beperkt. Je kunt kiezen uit een handjevol contracten die eigenlijk niet heel veel van elkaar verschillen. De ene sponsor geeft meer startgeld en de ander heeft een hogere maandelijkse uitkering, maar we praten echt over minimale verschillen. Ook het kiezen tussen motorleveranciers komt neer op kiezen tussen Red Bull Powertrains, Mercedes, Ferrari en Renault. Ook daar zit natuurlijk weer verschil tussen aanschaf en prestatie, maar wederom zijn de verschillen marginaal. Je zou zelfs voor een motor van Renault kunnen gaan, iets dat je in de praktijk echt niet zou willen, en het maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Ook het contracteren van een tweede rijder is vrij beperkt. Je krijgt de keuze tussen een coureur of tien, waarvan een aantal nog nooit in een echte Formule-wagen hebben gezeten. Waarom heeft Codemasters niet gekozen voor het voltallige F2- en F3-grid en misschien zelfs wel rijders die in het verleden in de F1, F2 of F3 hebben gereden? Waarom krijg je niet de mogelijkheid om Sophia Flörsch een stoeltje aan te bieden, maar wel Jarno Opmeer? Het voelt gewoon als iets waar niet goed over is nagedacht. Nu we toch bezig zijn, ook de mogelijkheden om je wagen te ontwerpen zijn echt minimaal. Je kunt kiezen uit een aantal liveries en wat kleurencombinaties, maar dat is het dan ook. Het idee was leuk, maar de uitwerking is net zoals de keuzemogelijkheid, minimaal. De carrièremodus is verder vergelijkbaar met voorgaande jaren en komt dus neer op sponsoren tevreden houden, auto ontwikkelen, personeel aannemen et cetera. Het is vermakelijk, maar niet heel erg spectaculair. Dat de echte stemmen van de rijders nu worden gebruikt, is overigens wel een leuke toevoeging.

Waar Codemasters wel aandacht aan heeft geschonken zijn een aantal circuits en het uiterlijk van de rijders. In voorgaande edities leek de digitale variant van Max Verstappen meer op het werk van een stagiaire, maar in F1 24 zien Max en de rest van de rijders er een heel stuk beter uit. Datzelfde kunnen we ook zeggen over de aanpassingen die gedaan zijn aan Spa-Francorchamps en Silverstone. Beide circuits komen een stuk meer overeen met wat de fans zien op tv. Zo is de tribune bij Eau Rouge een stuk groter en is de uitloopstrook daar voorzien van de bekende rode en gele strepen. Het circuit van Silverstone is zelfs helemaal opnieuw opgebouwd en dat kun je ook wel zien. Het was ook hoognodig, maar zoals we al eerder hebben gezegd, de tijd is beperkt.

F1 24 is natuurlijk een racegame en dan draait het toch vooral om hoe het racen aanvoelt. Dit is waar het een beetje lastig gaat worden, want het ligt er helemaal aan hoe je deze game speelt. Ben je iemand die een uitgebreide racesetup thuis heeft staan en heb je misschien wel ambities om de nieuwe Lucas Blakeley te worden of speel je deze game met een controller op de bank en heb je de nodige hulpmiddelen aanstaan? Voor die laatste categorie, wat waarschijnlijk ook het grootste deel is, voelt het racen eigenlijk wel goed aan. De auto is eenvoudig te besturen en je voelt je een ware Max Verstappen tussen de muren van Monaco. Het lijkt zelfs een stukje makkelijker en meer vergevingsgezind dan in voorgaande delen. Dat is dan ook precies de reden waarom het automatisch ook een stuk minder goed zal vallen bij die eerste groep. De auto rijdt met het grootste gemak over de kerbs heen en je lijkt hier eigenlijk nauwelijks tijd te verliezen. Ook het gras lijkt soms een verlengde van het asfalt en maakt het je niet echt heel lastig, iets dat onmogelijk is in het echt. Het voelt dus vooral alsof ze meer richting arcade zijn gegaan dan richting simulatie, iets wat we niet hadden verwacht gezien de samenwerking met Max. Natuurlijk is het iets wat nog aangepast kan worden met updates, maar het is dus wel iets waar je rekening mee moet houden.

Als laatste willen we het nog hebben over F1 World, de feature waar echt niemand op zit te wachten. Het zit er al een aantal edities in en zal waarschijnlijk nooit verdwijnen als het aan EA Sports ligt. Mocht je het niet kennen, je kunt hier een eigen avatar maken en deze gebruik je ook in online races. Met het rijden van races kun allemaal allemaal dingen verdienen die je kunt gebruiken om je rijder aan te passen, maar ook je F1 World-auto. Het is enigszins vergelijkbaar met FUT, dat we kennen van FC 24. Prima dat EA Sports wat extra geld wil verdienen, want je kunt natuurlijk ook punten kopen om zaken vrij te spelen, maar het is zo prominent aanwezig dat je het niet kunt negeren. In het hoofdmenu kun je kiezen uit carrièremodus of F1 World. Je kunt dus vanuit het hoofdmenu niet een enkele Grand Prix starten of Time Trial. Dit moet via F1 World en staat ook nog eens een beetje verscholen. Sorry, maar wij spelen een racegame omdat we willen racen, niet om poppetjes aan te kleden. Dit soort modi moeten direct toegankelijk zijn vanuit het hoofdmenu en niet zoals het nu is.

Het beoordelen van F1 24 is lastig, want het is absoluut geen slechte game. De nieuwe carrièremodus waarin je een eigen team op kunt zetten, lijkt leuk maar valt in de praktijk wat tegen. Dit neemt niet weg dat het nog steeds prima is om te doen, maar onze verwachtingen waren hoger. Grafisch gezien is het wel echt een stuk beter dan dat het was en dan met name het uiterlijk van de rijders en de bijgewerkt circuits. Het daadwerkelijk racen lijkt een stukje eenvoudiger dan voorheen en het is lastig om het echt te verprutsen, maar dat zal voor de doorsnee Formule 1-fan juist wel lekker zijn. Persoonlijk hopen wij wel dat Codemasters het in de toekomst wat realistischer maakt dan dat het nu is. F1 World is wat ons betreft veel te prominent aanwezig en het moet niet zo zijn dat modi als Grand Prix en Time Trial moeilijk te vinden zijn, want dat is toch iets dat veel mensen spelen. Al met al is F1 24 op een aantal vlakken een verbetering ten opzichte van het vorige deel, maar het had een stuk beter kunnen zijn.