Doorgaan naar artikel
Mario Kart: World
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Vandaag kan eindelijk iedereen die dat wil met Mario Kart: World aan de slag en voor ons is het duidelijk. Deze spelers krijgen een enorme game, waarin alles wat je van Mario Kart kent is vernieuwd. De game kent zoveel toffe en interessante vernieuwingen, dat het de franchise volledig heruitvindt.

Vandaag is het eindelijk zover. Na jaren van geruchten en een aantal maanden na de aankondiging is de Nintendo Switch 2 verschenen en één van de launchgames is Mario Kart: World. Deze game belooft de Mario Kart-franchise opnieuw uit te vinden, maar doet hij dat ook echt? Of is de keuze van Nintendo voor dit spel als dé grote launchgame een fout? Wij hebben het spel al uitgebreid getest en delen onze mening met jullie in deze review!

Het is maar liefst elf jaar geleden dat er een echt volledig nieuwe Mario Kart-game verscheen. Dat klinkt als een flinke tijd en stiekem is dat het natuurlijk ook. Met Mario Kart 8 Deluxe bracht Nintendo weliswaar acht jaar geleden deze game ook naar de Nintendo Switch, maar ondanks de vele nieuwe banen wist de game niet echt meer te vernieuwen. De 48 nieuwe tracks die de afgelopen jaren verschenen, waren leuk, maar brachten zeker niet alle spelers terug naar het spel dat als systemseller voor een Nintendo-console geldt.

Gelukkig lijkt de lijst van veranderingen aan Mario Kart: World bijna oneindig. Laten we daarom beginnen bij de grootste wijziging, namelijk de manier waarop de game qua circuits in elkaar zit. Waar het spel in het verleden uit een flinke lading losse banen bestond, bestaat het spel dit keer uit 28 banen die allemaal in één wereld zitten. Je kunt nog altijd een traditionele Grand Prix doen, waarbij je een viertal tracks achter elkaar racet, maar in de vele verschillende andere modi kun je ook van circuit naar circuit racen.

De Grand Prix voelen stuk voor stuk nieuw en fris aan. Incidenteel kom je een bestaande baan tegen of een baan die duidelijk geïnspireerd is op een oude bekende, maar die zijn dan zodanig verbeterd dat je echt goed moet kijken om ze te herkennen. Er is ook veel variatie tussen de banen, waarbij hier en daar ook nog eens op nostalgie wordt ingespeeld. Bij Grand Prix ben je dus beperkt tot vier races op hun eigen circuit, maar wanneer je voor versus kiest, wordt al meer duidelijk hoe de open wereld van Mario Kart: World werkt. Je kunt ervoor kiezen om op een aantal circuits te racen, maar je kunt ook van circuit naar circuit racen.

Wanneer je hiervoor kiest, zie je hoe de banen met elkaar verbonden zijn en het valt direct op dat Nintendo minimaal net zoveel moeite in deze stukken heeft gestoken als in de circuits zelf. Het voelt namelijk als een gewone race, maar dan vergelijkbaar met bijvoorbeeld Mount Wario. Je rijdt niet drie (of meer) rondjes, maar één lang stuk naar het einde. En omdat je deze keuze hebt om van verschillende circuits naar verschillende circuits te rijden, zijn de combinaties veel groter dan de 28 banen. Er is dan ook veel meer content dan we gewend zijn van Mario Kart.

Dat er wegen tussen de circuits liggen, wordt echter pas echt duidelijk in de openwereld-modus. Zonder beperking kun je dan alle circuits verkennen die er in het spel zitten door door de grote wereld van het spel te rijden. Alhoewel er helaas geen verhaal is gekoppeld aan deze openwereld-modus, is er wel heel veel te doen wanneer je vrij rondrijdt door de wereld van Mario Kart: World. Er zijn opdrachten die je kunt doen om bijvoorbeeld stickers vrij te spelen en er zijn munten te verzamelen. Door dit te doen, kun je ook bepaalde voertuigen vrijspelen. De openwereld-modus is misschien wel het allerleukste aan het spel, omdat je alleen daarmee al tientallen uren zoet kunt zijn door te ontdekken en verkennen. Overigens kent de game sowieso een sterke soundtrack, maar we adviseren om vooral in de openwereld-modus af en toe stil te staan en naar de muziek te luisteren. Nintendo heeft namelijk heel veel bekende en minder bekende nummers uit heel veel Nintendo-games opnieuw gemaakt en toegevoegd aan deze modus.

Andere modi die grotendeels om multiplayer draaien, zijn de bekende Battle Mode met verschillende oude bekenden zoals Balloon Battle en Knockout Tour. De Battle Mode is op zichzelf weinig gewisseld. Wat wel heel tof is, is dat de arena’s waarin je vecht ook uit de grote, open wereld komen. Alleen heeft Nintendo er gelukkig voor gekozen om deze wel af te sluiten. Helemaal nieuw is Knockout Tour, de nieuwe Battle Royale-modus voor Mario Kart: World.

In Knockout Tour race je met in totaal vierentwintig spelers en vallen er iedere ronde vier spelers af. Het doel is dan ook om tot de laatste ronde over te blijven, maar natuurlijk vooral om eerste te worden. Dit kan tegen drieëntwintig andere spelers via LAN of online, maar ook tegen de computer. En zeker als je kiest voor sterke tegenstanders, dan win je niet zomaar. Dit is een volledig nieuwe manier van racen en vaak is het helemaal niet verstandig om eerste te rijden. Het kan zomaar zijn dat je vlak voor het einde van een ronde geraakt wordt en zover terugvalt dat je helemaal afvalt.

Je racet niet meer met vijftien, maar met vierentwintig spelers. Dit zorgt voor een flinke dosis chaos, maar dat is ook waar Mario Kart bekend om staat. De werelden zijn daar gelukkig wel op ingericht. Uiteraard zijn er nog kleine tussendoorgangen waar het dringen is om erdoor te komen, maar een groot deel van de circuits is ruim opgezet en voelt aan als perfecte plaatsen om met een grote groep te racen.

De chaos komt niet alleen door de vele coureurs, maar ook door de vele voorwerpen. Er is een flinke lading voorwerpen die terugkeren uit Mario Kart 8 Deluxe, maar er zijn er ook flink wat nieuw of uit oudere games. Hieronder sommen we een aantal van deze voorwerpen op:

  • Kamek: Kamek vliegt vooruit en verandert alle tegenstanders voor je in minder krachtige coureurs voor een bepaalde tijd.
  • Coin Shell: Dit gouden schild schiet je vooruit en naast dat die iedereen die hij tegenkomt afschiet, laat hij ook nog eens een hoop munten voor je achter.
  • Hammer: Je krijgt de kans om een aantal hamers vooruit te gooien als blokkade voor andere spelers.
  • Feather: Deze geeft je de kans om over bepaalde obstakels te springen of te ontwijken.

De vele voorwerpen, inclusief de nieuwe, voelen aan als een goed gebalanceerde mix. Er is echter nog een nieuwe die extra bijzonder is, namelijk Dash Food. Dit voedsel geeft je personage een boost en in sommige gevallen een nieuw outfit. Dit outfit krijgen alleen de hoofdpersonages van de game (zoals Mario, Luigi en Peach) en wordt bepaald op basis van de baan waar je racet. Race je bijvoorbeeld op het strand, dan kan het zomaar zijn dat Mario een zomeroutfit krijgt.

Een andere gameplay-vernieuwing die we willen bespreken, heeft alles te maken met het racen zelf. Natuurlijk kun je driften door bochten, maar je kunt een vergelijkbare manier van opladen nu ook gebruiken op rechte stukken. Doe je dit, dan kun je op bepaalde objecten voor je of naast je springen. Zo spring je bijvoorbeeld op auto’s om een boost te krijgen of op de vangrail om te grinden. Dit laatste kan overigens soms ook zonder op te laden, wanneer de vangrail of bijvoorbeeld treinrails laag genoeg is. Je kunt er echter ook voor kiezen om tegen een muur aan te springen en een stuk over de muur te rijden. Dat maakt het geheel nog dynamischer.

Naast de vele nieuwe circuits zijn er ook heel veel bekende en nieuwe personages. Naast bijvoorbeeld Mario, Donkey Kong en Wario, kun je ook met onder andere een koe, een Delfino en een Goomba racen. We hebben de kans gehad om alle personages te zien, maar missen er echter ook nog flink wat. We hopen dus dat Nintendo op een later moment met downloadbare content gaat komen om ook deze personages toe te voegen. Qua karts en motoren is er ook een enorme keuzemogelijkheid. Opmerkelijk genoeg kies je echter alleen voor de kart of motor en niet voor de wielen of andere accessoires. Je kunt weliswaar wel stickers toevoegen, maar die bieden geen extra’s zoals meer stabiliteit of snelheid.

Grafisch is Mario Kart: World een enorme verbetering. Heel gek is dat niet, aangezien de Nintendo Switch 2 onder andere 4K en 120Hz ondersteunt (niet tegelijk), maar toch is het goed om te zien dat Nintendo er een flinke schep bovenop heeft gedaan. Dit zorgt er niet alleen voor dat de game er goed uitziet, maar vooral ook dat, zoals eerder gezegd, de werelden veel levendiger zijn. Wat misschien nog wel het meeste opvalt, is hoe soepel het spel loopt en hoe snel het laadt. Er lijken amper laadtijden te zijn en dat is echt een enorme vooruitgang.

We hebben voor deze review nog geen online races kunnen proberen. Daarom kunnen we nog niet ingaan op hoe het rankingsysteem werkt en of dit bij bijvoorbeeld Knockout Tour goed gebalanceerd is. Op een later moment zullen we hier op NWTV een extra artikel aan wijden.

Vanaf vandaag kan iedereen die het wil met Mario Kart: World aan de slag en we weten zeker dat iedere liefhebber van Mario Kart-games hiervan gaat genieten. De game biedt zo ontelbaar veel verbeteringen en vernieuwingen en kent amper tot geen negatieve punten. Behalve misschien dan de prijs, die bij Nintendo zelf rond de negentig euro ligt voor de fysieke versie. Gelukkig is de game ook als bundel met de Nintendo Switch 2 verkrijgbaar en dan kost hij slechts 40 euro. En als Nintendo nog iets had kunnen doen om de game beter te maken, dan is het door een verhaal toe te voegen. Gelukkig is er nog ruimte voor verbetering, wanneer het tiende deel in de franchise ooit verschijnt.