Doorgaan naar artikel
GC25: Interview met de ontwikkelaars van EA Sports FC 26
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Deze maand verschijnt er weer een nieuwe voetbalgame van EA, namelijk EA Sports FC 26 en tijdens gamescom spraken we met de ontwikkelaars van EA Sports over dit nieuwe deel. Het werd al snel duidelijk dat de game meer wil zijn dan een jaarlijkse update. De focus ligt dit jaar op een fundamentele verandering van de gameplay en een belangrijke nieuwe feature: dynamisch dribbelen.

Een van de grootste beslissingen die het team nam, is het opsplitsen van de gameplay in twee duidelijke richtingen, competitief en authentiek. Dat heeft alles te maken met de verschillende spelersgroepen. Wie zich vooral stort op career mode wil een realistischere, langzamere en meer immersieve ervaring. Voor de online community, denk aan Ultimate Team en esports, staat juist snelle en responsieve gameplay centraal. Volgens de ontwikkelaars was het simpelweg onmogelijk om één stijl te maken die beide groepen volledig tevreden stelde.

Tegelijkertijd is er gewerkt aan de fundamenten van het spel. Passing, schieten, dribbelen, keepers en algehele responsiviteit zijn verbeterd, zodat de gameplay beter in balans is. De grootste nieuwe toevoeging is dynamisch dribbelen. Bij deze feature is het doel om de meest responsieve dribbelervaring ooit te creëren. Oude, trage animaties zijn verwijderd, nieuwe toegevoegd en alle bewegingen zijn afgestemd op directe input van de speler. Het resultaat: zodra je de stick beweegt, reageert de speler onmiddellijk. Ook grotere voetballers, zoals Haaland, voelen nu veel wendbaarder, zonder dat de verschillen tussen spelers verdwijnen. Wendbare en kleinere spelers behouden hun voordeel, maar zelfs keepers kunnen vloeiender bewegen wanneer ze de bal aan de voet krijgen.

Naast de gameplayvernieuwingen is er ook nieuws voor Nintendo-fans. Voor het eerst in lange tijd is de Switch 2-versie volledig gelijkwaardig aan die van de PlayStation 5 en Xbox Series X. Alleen de framerate ligt wat lager, maar qua inhoud en modi is er geen enkel verschil. Voor spelers die de game nog op de oorspronkelijke Switch hebben ervaren, zal de upgrade naar Switch 2 meteen merkbaar zijn.

Het ontwikkelen voor meerdere platforms blijft een uitdaging, zo geven de makers toe. Eerst wordt er ontworpen voor de krachtigste hardware, waarna technische teams de ervaring naar andere consoles vertalen. De gameplay-teams hebben echter nauw samengewerkt met de technische kant, om te zorgen dat de Switch 2-versie dezelfde spelervaring biedt als op de andere systemen.

De ontwikkelaars die we spraken zijn al jarenlang bij de serie betrokken: de één sinds 2009 en de ander sinds 2011. Innovatie blijft volgens hen een van de lastigste uitdagingen. “Na al die jaren kun je al ontzettend veel in de game doen. Het blijft dus de vraag, wat is er écht nieuw nodig? Het helpt dat we tegenwoordig een sterke band hebben met de community en content creators. Hun feedback bepaalt waar we moeten investeren, terwijl ons advanced team werkt aan technologieën en features die soms pas over meerdere jaren hun weg naar de game vinden.”

EA Sports FC 26 kiest er dus voor om niet alles te veranderen, maar de basisfundamenten te versterken en de gameplay te splitsen, zodat beide groepen spelers beter bediend worden. Met dynamisch dribbelen als paradepaardje lijkt dit deel de meest responsieve voetbalervaring tot nu toe te worden.