Doorgaan naar artikel
Pokémon Legends Z-A
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Pokémon Legends Z-A voelt vooralsnog net als Pokémon Legends Arceus als een flinke verbetering van de originele games. Het is wederom een grote stap in de goede richting qua frisheid en vernieuwing en grafisch en technisch is het ook nog eens goed op orde. Het uitkijken naar een nieuwe Pokémon-topper kan nu echt beginnen.

Met nog ongeveer drie weken te gaan tot Pokémon Legends Z-A verschijnt, hebben wij een uitgebreide kans gehad om het spel te proberen. Tijdens een speelsessie van ongeveer een uur hebben we vier verschillende onderdelen gespeeld om een eerste goede indruk te krijgen. Weten de wijzigingen die The Pokémon Company introduceert te overtuigen, of doen ze af aan het bestaande en vertrouwde van de franchise?

We begonnen onze speelsessie in een van de Wild Zones. Deze zones zijn gemaakt door het stadsbestuur van Lumiose City om Pokémon zoveel mogelijk in hun natuurlijke habitat tussen de bewoners in de stad te laten leven. Hier hadden we gelijk de kans om een aantal zaken die nieuw zijn goed te testen, zoals de dynamische gevechten. Voor het eerst ooit vecht je namelijk niet met Pokémon middels het turn-based-principe, maar kun je aanvallen wanneer je wilt. Je enige beperking hierin is dat een aanval een cooldown-periode heeft. Dat geldt echter alleen voor die specifieke aanval en niet voor de andere drie aanvallen die je Pokémon nog heeft.

Het risico is dat je hierdoor vooral aanvallen willekeurig gaat afvuren. Want, waarom zou je bijvoorbeeld Screech niet gebruiken als die toch beschikbaar is? Je moet echter ook ontwijken, dat is misschien nog wel belangrijker dan aanvallen. Het is dus goed om hier een balans in te vinden. Als je die balans eenmaal hebt gevonden, dan merk je al snel dat dit dynamische systeem van zeer toegevoegde waarde is. De turnbased-gevechten van Pokémon zijn niet altijd bij iedereen even populair geweest, dus voor de mensen die altijd al iets anders hebben gewild, is dit een mooie kans om Pokémon op een nieuwe manier te ervaren.

Deze dynamische gevechten konden we zowel toepassen op de gewone wilde Pokémon, als op de Alpha Pokémon die er door het gebied liepen. Deze Alpha Pokémon zijn Pokémon die net iets groter, sterker en agressiever zijn en te herkennen zijn aan de rode ogen. Net als de andere Pokémon leven deze ook in het wild en wat tof is, is dat ze natuurlijk gedrag vertonen die hoort bij de Pokémon. Zo kwamen we bijvoorbeeld een groepje Houndour en een Houndoom tegen. Deze beschermden elkaar en om ze aan te vallen moest je tactisch te werk gaan door ze één voor één weg te lokken en uit te schakelen. Doordat alles zo dynamisch is, moet je zeker bij Alpha Pokémon extra goed opletten. Deze willen jou ook aanvallen en voor je het weet ben je zelf uitgeschakeld. Zeker wanneer ze in groepjes aanvallen, zoals bij Houndour, kan dit zeer vervelend zijn.

Het tweede deel van de demo vond plaats in de Battle Zone. Dit gebied was vergelijkbaar met een Wild Zone, maar dan met trainers die jij kon uitdagen of die jou uitdaagden. Ook hier waren de gevechten dynamisch. Dit vraagt wederom om een andere manier van vechten en een andere tactiek, maar het voelde zowel uitdagender als spannender. Helaas waren de keuzes die voor ons gemaakt waren in de demo qua aanvallen voor onze Pokémon niet helemaal logisch. Het is straks in Pokémon Legends Z-A nog belangrijker een goed gebalanceerd team te hebben. Het wisselen van Pokémon is namelijk net zo dynamisch en gaat heel makkelijk. Wisselt je tegenstander van type Pokémon, dan wil jij dit ook snel doen natuurlijk.

Naast aanvallen en wisselen van Pokémon is er ook iets veranderd in het gebruik van items. Net als in Pokémon Legends Arceus kun je Poké Balls onbeperkt gebruiken (niet in gevechten met trainers natuurlijk), maar andere items zoals revives en potions niet. Hiervoor geldt echter ook een cooldown-periode. Je kunt dus niet snel alle Pokémon genezen of reviven. Doe je dit netjes op tijd, dan werkt het in je voordeel, maar doe je dit als bijna iedereen is uitgeschakeld, dan kun je zomaar te laat zijn. Na de Battle Zones gingen we door naar een gewoon gevecht in een soort van Gym. Dit werd overigens geen Gym genoemd, maar dat gevoel gaf het zeker. Hier konden we de eerste geleerde zaken nog een keer goed in de praktijk brengen.

We eindigden de demo met misschien wel het meest epische van het spel, een gevecht met een losgeslagen Mega Pokémon. In dit geval was dit een gevecht met Mega Victreebel, een van de nieuwe Mega’s van Pokémon Legends Z-A. Het gevecht tegen Mega Victreebel deed je niet alleen en dat was maar goed ook. Mega Victreebel was te vergelijken met de gevechten tegen de Noble Pokémon in Pokémon Legends Arceus. Het voelde dan ook als een echt eindbaasgevecht. Dit was tevens de eerste keer dat we zelf Mega Pokémon konden gebruiken in Pokémon Legends Z-A en dat werkte middels een nieuw systeem.

In dit nieuwe systeem laat de Mega Pokémon waar je tegen vecht een soort van Mega-energie vallen. Als je dit opraapt, loopt jouw balkje met Mega-energie vol en als die vol is kun je zelf een Mega-evolutie doen met één van je Pokémon. Wanneer deze Pokémon eenmaal Mega is, kun je de energie blijven pakken. Jouw balkje met Mega-energie loopt langzaam leeg namelijk, maar kun je wel blijven vullen waardoor de Pokémon langer Mega zal blijven. Het gevecht tegen Mega Victreebel was overigens zeker wel episch, maar niet heel erg moeilijk. Het blijft echter lastig inschatten op welk punt in het spel dit gevecht zich afspeelt en hoe sterk je bent naar verhouding tot de Mega Pokémon.

Als laatste willen we nog kort ingaan op hoe het spel er grafisch uitziet en hoe hij het technisch doet. We hebben hem gespeeld op de Nintendo Switch 2 en dat zie je zeker. Het is de mooiste Pokémon-game die we ooit gespeeld hebben. Doordat het zich in een stad afspeelt is de wereld ook nooit leeg en dat is echt een pluspunt. Daarnaast hebben we geen technische problemen ervaren en dat is wel echt een enorme verbetering. Zeker na Scarlet en Violet, die heel veel technische problemen kenden. Hoe zich dit uitpakt in het uiteindelijke spel weten we natuurlijk nog niet.

Daarmee is Pokémon Legends Z-A de Pokémon-game die een nieuwe stap durft te zetten in de ontwikkeling van de gameplay. Een levende wereld vol Pokémon waarbij je niet geremd wordt door turnbased-gevechten is precies wat de serie nodig heeft en Pokémon Legends Z-A lijkt te brengen.