Doorgaan naar artikel
We Were Here en We Were Here Too Nintendo Switch-edities
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

We Were Here en We Were Here Too bevallen ook op de Nintendo Switch prima, al is er eigenlijk niets gedaan om deze Switch-edities specialer te maken.

De We Were Here-reeks gaat alweer een tijdje mee. Het eerste deel verscheen al in 2017 en er zijn inmiddels al vijf games verschenen. De spellen zijn in de loop der jaren op meerdere platformen verschenen, maar wonderwel nog niet op de Nintendo Switch. Daar is sinds kort verandering in gekomen, want inmiddels zijn de eerste drie delen verkrijgbaar op de console van Nintendo. Een ideale kans voor wie de serie eerder gemist heeft. Wij mochten de We Were Here en We Were Here Too Nintendo Switch-edities uitproberen en delen hier onze bevindingen met je.

De We Were Here-games zijn zogenaamde asymmetrische, coöp puzzelgames wat inhoud dat spelers samen moeten werken en de informatie die ze beide verzamelen moeten combineren om de verschillende puzzels op te lossen. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat speler 1 een kaart vindt om daarmee speler 2 door een doolhof te loodsen. Je hebt dus allebei een andere ervaring en dat werkt best wel tof.

Dat is overigens ook meteen de reden dat je deze games niet samen op de bank kunt spelen, dat zou namelijk een groot deel van de ervaring om zeep helpen. Je zult dus allebei op een andere Switch (of ander platform middels crossplay) moeten spelen.

Het communiceren gaat via een walkie talkie waarbij je een knop moet indrukken om te kunnen praten. Een bijkomend probleem is meteen dat het indrukken van die knop ervoor zorgt dat je de ander niet meer kunt horen. Dat vereist dus een behoorlijke coördinatie die wij niet zo konden waarderen. Het zorgde ervoor dat wij snel overschakelden naar Nintendo’s nieuwe Game Chat-functie, zodat we effectiever konden communiceren. Wat ons betreft werd het oplossen van de puzzels er zeker niet minder leuk door, al snappen we dat het niet helemaal de bedoeling is van de makers.

De puzzels zelf zijn best wel leuk en gevarieerd, al zijn ze eigenlijk nooit onoverkomelijk moeilijk. Het draait vooral om de samenwerking en zeker als je het speelt met de walkie talkie, dan is die extra uitdaging al meer dan genoeg. Een nadeel is wel dat de beide games niet zo lang zijn. Met ongeveer twee tot drie uurtjes ben je er wel doorheen en dan is er eigenlijk weinig reden om nog eens terug te keren, ook niet met een andere speler.

Qua verhaal valt het allemaal een beetje tegen. In eerste instantie lijkt alles erg mysterieus en voelt het alsof er een diepere laag moet zijn tijdens de ontdekkingsreis. Helaas wordt daar niet veel mee gedaan en draait alles voornamelijk om het vinden van de uitgang en niet om het ontrafelen van een mysterie.

Als we dan kijken naar wat de makers hebben gedaan om het spel geschikt te maken voor de Switch, dan is dat helaas bijzonder weinig. Zelfs in de menu’s is overduidelijk dat het een rechtstreekse port van de pc-versie is en dat voelt toch wat teleurstellend. Overigens loopt het spel verder wel zonder al te grote problemen (in ieder geval op de Switch 2 waarop wij speelden) en doen de wat karige menu’s de spelervaring verder geen kwaad.

Beide We Were Here-games zijn wat ons betreft erg geslaagd en leuk voor een avondje puzzelen met iemand anders. De opzet is erg leuk en werkt ook op de Nintendo Switch prima, al zijn er eigenlijk geen speciale aanpassingen gedaan voor de console, wat wij een gemiste kans vinden. Een ander nadeel is de korte speelduur, maar gezien de erg zachte prijskaartjes is dat niet onoverkomelijk voor een avondje lol met een collega-gamer.

Wij speelden We Were Here en We Were Here Too op de Nintendo Switch 2. De game is daarnaast te spelen op de PlayStation 5, Xbox Series, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.