preview
Call of Duty: Black Ops 7

Conclusie
Call of Duty: Black Ops 7 voelt als een futuristische remix van Black Ops 6 in plaats van een volledig nieuwe ervaring. De basis is sterk, de gunplay is uitstekend en de actie blijft intens, maar echte innovatie ontbreekt. De beta bewijst dat Treyarch nog steeds weet hoe een goede shooter moet aanvoelen, maar ook dat de serie dringend toe is aan vernieuwing. En tot die tijd vermaken we ons stiekem prima met Zombies.De Call of Duty: Black Ops 7-beta was van 2 tot en met 8 oktober speelbaar en gaf spelers de kans om uitgebreid kennis te maken met de nieuwe game. De grote vraag is: gaat Treyarch met dit deel vernieuwen of blijft het vooral bij het vertrouwde? Wij hebben het voor jullie gespeeld en hieronder kun je lezen hoe het ons is bevallen.

De beta begon met twee modi: Core Moshpit en Hardcore Moshpit. Klassieke Call of Duty-actie, maar dan met een futuristische uitstraling die doet denken aan Black Ops 3 en 4. Later werden Search and Destroy en Open Moshpit toegevoegd en richting het einde van de beta kwam daar eindelijk de zombie-modus bij, iets waar veel fans al lang op wachtten.
En dat was te merken. De lobby stroomde vol en het leek er zelfs op dat dit de meest gespeelde variant is. Eigenlijk is dat ook niet zo gek. Zombies is best een vreemde eend in de bijt, waarbij het standaard geschiet en geknal in hoog tempo toch best wel een tactische draai krijgt. En er was een hoop nieuws te zien, iets wat in de gewone modi eigenlijk tegenvalt. We zagen bijvoorbeeld een nieuwe Wonder Vehicle genaamd ol’ Tessie. Deze jeep-op-steroïden is je beste maatje (naast je teamleden uiteraard) als je in ronde 45+ in een niet-aflatende stroom kogels-absorberende zombies op je af ziet komen rennen.
De map Ashes of the Damned ziet er fantastisch uit en je hebt plekjes zat om je tactisch op te stellen … of toch niet. De zombies komen als vanouds uit elke hoekje en gaatje kruipen en meerdere malen kregen we kippenvel omdat er weer een in onze nek stond te hijgen. Waar komt die ineens vandaan? Het moge duidelijk zijn dat de zombie-modus een wilde rit is die gek genoeg het meest vernieuwend voelt in de serie. Het is dan ook niet gek dat dit nog met stip de meest populaire modus is.

Ondanks de toevoegingen voelde het geheel niet bijzonder vernieuwend aan. De interface en menu’s ogen strak, maar geven vooral het gevoel dat het overgenomen was van een eerdere game. De gameplay blijft alles vertrouwd. De bewegingen zijn soepel en de actie is intens, maar toch ontbreekt dat echte gevoel van vernieuwing. Het lijkt erop dat Treyarch liever op veilig speelt in plaats van te experimenteren met nieuwe ideeën.
De beta bood genoeg content om een goed beeld te krijgen, maar liet ook zien dat echte vernieuwing er niet was. De balans tussen de verschillende wapens was niet altijd goed. Sommige maps voelden kaal aan en de user experience had beter uitgewerkt kunnen worden. Het blijft vermakelijk, maar duidelijk binnen de veilige grenzen van de franchise.