Doorgaan naar artikel
The Outer Worlds 2
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur
Profiel

Conclusie

The Outer Worlds 2 schotelt opnieuw een heerlijk avontuur voor in een krankzinnige wereld met een leuk verhaal, scherpe dialogen en bizarre taferelen, maar dan allemaal wat gestroomlijnder dan in het eerste deel.

Door het uiteindelijk wat ongelukkige uitstel van Avowed naar begin dit jaar heeft ontwikkelaar Obsidian Entertainment een prominente plek ingenomen in de first-party line-up van Microsoft voor 2025 en maar liefst drie games uitgebracht. Na de Early Access-release van Grounded 2 in juli staat nu de release van The Outer Worlds 2 voor de deur. Het is toch alweer zes jaar geleden dat Obsidian de first-person sciencefiction-RPG The Outer Worlds uitbracht. Nu is het dus eindelijk tijd voor diens opvolger en hebben wij de afgelopen week wat uren in het Arcadia-sterrenstelsel rondgebracht.

In The Outer Worlds 2 spelen we als een agent van het Earth Directorate, een organisatie die het welzijn van de mens voorop heeft staan. Na het aanmaken van ons personage is het tijd om aan de slag te gaan. De eerste de beste missie gaat meteen grandioos fout nadat onze contactpersoon ons heeft verraden. We weten ternauwernood te ontsnappen, maar zweven wel zo’n tien jaar rond in de ruimte in een reddingscapsule. Uiteindelijk weten Niles en het vliegende robotje Valerie, de enige twee andere overlevenden van de missie, ons te vinden.

In die tien jaar is er inmiddels een hoop veranderd in Arcadia. De acties van de verrader hebben voor een enorme scheur in het heelal gezorgd en dat zwarte gat zal op den duur het hele sterrenstelsel opslokken. Dan zijn nog de corporaties Auntie’s Choice, een fusie tussen Auntie’s Cleo en Spacers Choice, en de Protectorate in een hevige oorlog met elkaar verwikkeld. Als klap op de vuurpijl is er ook nog het “Mental Refreshment-programma”, waarbij mensen die geen positieve gedachtes meer hebben over hun werkgever een hersenspoel-sessie moeten ondergaan om daarna weer fris en fruitig en zonder morren als loyale werknemer aan de slag te gaan. Net als Halcyon in het eerste deel, is ook Arcadia dus weer een waar paradijsje om in te vertoeven.

Net als eerder bij Avowed, hoef je nu ook in The Outer Worlds 2 niet iets heel erg baanbrekends te verwachten. Grafisch ziet het spel er zeker beter uit dan het vorige deel, maar moeten we gewoon nog kiezen tussen een Quality- en een Performance-modus en dus ook de keuze tussen resolutie en framerate. NPC’s die je hulp kunnen gebruiken, staan altijd vrolijk op je te wachten en er is verder niet heel veel interactie tussen NPC’s onderling. Er zijn hier en daar wat gesprekjes gaande, maar daar houdt het ook wel op. Dit is simpelweg niet het sterkste onderdeel van Obsidian Entertainment. Deze studio moet het vooral hebben van het creëren van een bijzondere wereld met een interessant verhaal, scherpe dialogen en de vrijheid om dit verhaal in te kleuren zoals je dat zelf wilt.

Dat zien we ook terug in het eerste gebied dat je na de proloog aandoet. Onze collega-verrader heeft haar plannetje verder uitgerold en heeft zich schuilgehouden in een zeer beveiligd complex van de Protectorate. Er zijn vele manieren om dit complex te betreden, die weer afhankelijk kunnen zijn van hoe je de vaardigheden van je personage opbouwt. Je kan simpelweg door de voordeur stampen en iedereen overhoop knallen, je kan al sluipend het gebouw infiltreren, alternatieve ingangen vinden of je kan de hulp zoeken van de diverse facties die aanwezig zijn. Door hen te helpen zullen zij jou helpen met het binnendringen van dit complex. Onze keuze resulteerde uiteindelijk in de vernietiging van een dorpje en het doden van alle inwoners, inclusief een potentiële companion … oepsie! Deze vrijheid is ook in The Outer Worlds 2 het leukste onderdeel.

Voor de rest is The Outer Worlds 2 op elk vlak gestroomlijnder geworden ten opzichte van het eerste deel. Het schieten met de diverse vuurwapens werkt veel soepeler en je kan nu bijvoorbeeld ook richting cover glijden of eroverheen springen. De skills zijn teruggebracht tot twaalf, waarbij je met elk level twee punten krijgt om in die twaalf vaardigheden te stoppen. Stop je punten in Guns dan verhoog je de schade die je met de diverse vuurwapens aanricht. Met de Hack-skill kan je niet alleen automechanicals hacken, maar ook beveiligde computers, terwijl Speech je speciale dialoogopties geeft en tevens de schade die je aanricht bij menselijke vijanden verhoogt. Elke skill heeft dus diverse functies en geeft je verschillende mogelijkheden om het spel te spelen zoals jij dat wilt.

Uiteraard zijn ook de bizarre Science-wapens weer beschikbaar, kan je de tijd weer vertragen met het Tactical Time Dilation-systeem en zijn de Perks en Flaws ook teruggekeerd. Ook deze functies zijn allemaal wat gestroomlijnder en hebben een eenvoudigere werking. Wel is het jammer dat de Flaws net als in het eerste deel ook nu vooral zijn bedoeld voor een tweede playthrough. De negatieve kant van deze gebreken kan de werking van het spel zodanig veranderen dat het tegen je kan werken als je het verhaal voor de eerste keer ervaart. Gelukkig ben je vrij om elke Flaw wel of niet te accepteren en krijg je een duidelijke omschrijving van wat het gebrek inhoudt.

Is er dan helemaal niet iets nieuws te vinden in The Outer Worlds 2? Nou vooruit, Obsidian heeft nu een aantal gadgets aan het spel toegevoegd. Het vertragen van de tijd is zo’n gadget, maar daarnaast krijg je bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om lichamen weg te smelten om ervoor te zorgen dat andere vijanden deze niet meer terugvinden. En via een best vermakelijke side-quest krijg je de beschikking over speciale schoenen waarmee je een dubbele sprong kunt uitvoeren. Erg handig om gebruik te maken van de verticaliteit die nu veel meer aanwezig is en je zo dus op verborgen plekjes kunt komen. Ook kan het spel nu via een third-person-camerastandpunt gespeeld worden, maar net als in Avowed werkt dat ook hier niet echt lekker.

The Outer Worlds 2 is zeker niet baanbrekend, maar schotelt wel opnieuw een krankzinnige wereld voor met een leuk verhaal, scherpe dialogen en bizarre taferelen. De gameplay en spelsystemen zijn op elk vlak een stuk gestroomlijnder dan in het eerste deel, wat voor een betere spelervaring zorgt.

Voor deze review is The Outer Worlds 2 op de Xbox Series X gespeeld. Het spel is vanaf 29 oktober officieel verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc. Ben je in het bezit van de Premium Edition dan krijg je vijf dagen eerder toegang en kan je vanaf 24 oktober al aan de slag gaan.