preview
Metroid Prime 4: Beyond
Conclusie
Metroid Prime 4: Beyond lijkt de torenhoge verwachtingen waar te gaan maken. Dankzij allerlei mogelijkheden met zowel de besturing als grafische kwaliteit kan je de game volledig afstemmen op je eigen voorkeur. Qua gameplay is het precies wat je wilt van een nieuwe Metroid Prime-game en meer. Wij kunnen niet wachten tot de release.Eerder deze week mochten wij naar het hoofdkantoor van Nintendo Nederland om twee uur lang met Metroid Prime 4: Beyond aan de slag te gaan. We kregen twee gedeeltes te spelen waarin we het begin van het aankomende avontuur van Samus mochten beleven. Lees hier meer over onze eerste indrukken van het langverwachte spel dat op 4 december moet verschijnen.
Het eerste gedeelte van onze sessie was dezelfde demo die eerder getoond is bij de Nintendo Switch 2-Experience en op beurzen zoals gamescom, waarbij je het begin van het spel doorloopt inclusief wat uitleg over de besturing. Tot zover niets nieuws, alleen konden we dit keer de game in handheld-modus beleven, iets dat nog niet eerder mogelijk was. In zowel deze stand als de tafel-modus konden we de gyroscopische besturing proberen bij het mikken op vijanden, de grafische kwaliteit bekijken en snel wisselen tussen besturingsmogelijkheden zoals met twee sticks, muisbesturing of een combinatie van de twee. Dit voelde enorm natuurlijk aan en je kan enorm snel wisselen tussen deze besturingen, waarbij het spel vrijwel direct overschakelt. Daarnaast is Metroid Prime 4 grafisch nog steeds imponerend op het scherm van de Nintendo Switch 2 zelf. De beginmissie is niet erg anders dan toen we hem eerder konden beleven, maar het is mooi om te zien dat deze in handheld-modus net zo soepel verloopt.
Vrijwel direct na deze bekende demo gingen we door naar onze eerste ervaring van Viewros, de nieuwe, onbekende wereld waar Samus op avontuur gaat. In het grootste gedeelte van onze speelsessie lag de focus op het eerste grote gebied van Viewros, Fury Green. Deze bosrijke omgeving vol flora en fauna nodigt Samus uit om op ontdekking te gaan, terwijl ze allerlei vijandige entiteiten tegenkomt. Er waren overal rondvliegende insecten, kruipende wezens en dierlijke, agressieve monsters die Samus het leven zuur wilden maken.
Al vrij vroeg in deze demo van Metroid Prime 4: Beyond krijgt Samus psychische krachten, waarvoor we enkele upgrades kregen. Zo konden we een speciaal vizier inzetten waarmee we psychische onderdelen konden bekijken en eventueel apparatuur konden beïnvloeden. Soms konden we zo bewegende onderdelen met telekinese verplaatsen of voorzien van stroom door middel van gloeiende bollen in openingen te gooien om zo deuren te openen of machines aan te zetten.
Later kwam ook de ‘control beam’, een wapen waarmee je de tijd extreem kan vertragen en een schot van Samus’ armkanon kan besturen door ruimtes heen om zo een schot om muren heen te laten gaan, een element wat we later ook bij zowel puzzels als vijanden tegenkwamen. Ondanks dat we al veel creatieve onderdelen in Metroid-games hebben gezien, hebben we deze variatie nog niet eerder gehad. Later kregen we zelfs de mogelijkheid om vanuit de morph ball-modus de psychische balletjes op te roepen om zo op afstand bom-openingen te activeren waar je normaliter zelf in had moet rollen. Het vraagt soms even wat coördinatie omdat je een paar handelingen achter elkaar moet doen, maar het gaf ons wel constant het gevoel dat we het zelf hadden ontdekt en dat is precies wat een metroidvania zo leuk maakt.
Niet alleen qua gameplay was onze speelsessie geweldig, maar ook qua sfeer en verhaal waren we enorm benieuwd om verder te gaan. Tijdens onze demo kwamen we een soldaat tegen die ons hielp tijdens de zoektocht en soms informatie toespeelt. Meestal ben je in Metroid-spellen vooral eenzaam en alleen op een vijandige wereld. Metroid Prime 3: Corruption kreeg dan ook veel commentaar vanwege de grote hoeveelheid aan extra personages die voorbijkwamen die dit concept doorbraken. In dit vierde deel zorgt de mate waarin je anderen tegenkomt er toch voor dat je grotendeels alleen door je avontuur gaat. Zodoende voelt de aanwezigheid van andere personages niet overmatig en behoudt het spel de beleving van een premiejager met een missie.
Verder hebben we ook gestoeid met de verschillende besturingsopties, zoals we eerder al benoemden. Dat werkte in de tv-modus ook ideaal en vlekkeloos. Ook hebben we de grafische instelling regelmatig gewijzigd tussen de performance-modus (1080p en 120fps) en kwaliteits-modus (4k en 60 fps). Ondanks dat 120 fps heerlijk vloeiend was, zeker bij gevechten met veel vijanden, vonden wij zelf dat 60 fps nog steeds snel genoeg is en daarnaast was het grafisch zoveel indrukwekkender. Je zou haast een automatische instelling willen dat bij gevechten het spel wisselt naar 120fps en bij rondlopen het weer 4k wordt. Je zal zelf een voorkeur hebben, maar het is goed om te weten dat beide opties prachtig zijn.
Zoals we van de Metroid-games gewend zijn, kwamen we tijdens ons avontuur al kleine obstakels tegen waarvoor we geheid op een later moment uitrusting vrijspelen, waardoor we enorm benieuwd zijn naar wat de game verder in petto gaat hebben als het verschijnt. Nadat we uit Fury Green kwamen en in de grote woestijn (bekend van de trailers) terechtkwamen, stopte onze speelsessie helaas. De twee uur vlogen voorbij en het smaakte alleen maar naar meer. Wij kunnen niet wachten tot de release.
Metroid Prime 4: Beyond moet op 4 december verschijnen voor beide Nintendo Switch-systemen. Je kan rond die tijd ook onze review lezen op NWTV, dus houd de website in de gaten.