review
Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered International
Conclusie
Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered International is een spel dat veel probeert. Hierin slaat het iets te veel door, waardoor het spel onnodig moeilijk wordt. Heb je hier geen problemen mee en ben je een doorzetter? Dan kun je rustig een ster extra bij de score optellen.Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered International is een nieuwe uitgave van Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered dat in 2022 verscheen en die game is, zoals de titel al aangeeft, een remaster van het spel uit 2005. Maar dat spel was ook al een remaster, namelijk van het (wederom gelijknamige) spel uit 1992. Dit Super Famicom, buiten Japan beter bekend als Super Nintendo, -spel was best een vreemde eend in de bijt. Het leek wel op de grote klassiekers zoals de Final Fantasy-reeks, maar het deed toch dingen substantieel anders. De PlayStation 2-versie uit 2005 kreeg upgrades in de vorm van 3d-dungeons, -personages en -monsters. Dat was een behoorlijk verschil. De 2022-versie deed het wat rustiger aan en in deze nieuwe uitgave zien we wat grafische updates, nieuwe vertalingen en extra content. Zou dat genoeg zijn om ons tevreden te houden? Is dit topspel na al die jaren nog steeds zo fantastisch, of moet het ondertussen plaatsmaken voor al dat andere RPG-geweld?
Het is al vaker gezegd in of over spellen: je wordt in het diepe gegooid en zie maar wat je gaat doen. De wereld ligt aan je voeten. Leuk, maar echt lekker speelt dat niet, vinden wij. Tuurlijk, het is goed om een open wereld te hebben zonder restricties, maar er moet toch enige vorm van rode draad zijn? Een soort van verhaal om te volgen? Nu is dat wel een beetje het geval in Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered International en toch ook weer niet.
Goed, er zijn acht verschillende personages om uit te kiezen. Elk heeft een ander achtergrondverhaal en zo heb je acht verschillende startsituaties. Geweldig, zou je denken, en zeer goed voor de volgende playthroughs, maar het verhaal is zo dun dat je je echt al snel verdwaald voelt. Je wordt geacht om met zoveel mogelijk NPC’s te praten, die je dan op hun beurt quests kunnen geven. En zo ontvouwt het verhaal zich voor je.
Er zijn spelers die dit fantastisch vinden. Zoek het lekker zelf uit, duik in de wereld van Romancing SaGa en voor je het weet is het vier uur ’s nachts en vervloek je jezelf omdat je over drie uur moet werken. Voor alle andere spelers is het echt een hele diepe duik, in veel te koud water. Regelmatig wisten we niet wat we moesten doen en voelde het spel te veel aan als een opeenstapeling van kleine quests. Het verhaal ontvouwt zich wel per personage, maar alleen als je de juiste quests oppakt. En doe je die niet, dan zijn het alleen maar kleine taken die verder niets met het verhaal te maken hebben.
De dungeons zijn groot en de afstanden tussen de dorpen kan ook best even wandelen zijn. Gelukkig heeft Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered een speed-functie, waardoor je niet alleen sneller rent, maar ook de gevechten dubbel zo snel afspeelt. Maar ja, als je niet (goed) weet waar je heen moet en wat je moet doen, dan ben je wel twee keer zo snel aan het rennen, maar dat doe je dan ook driedubbel. Onder de streep ben je dan eigenlijk net zo lang bezig. Er zijn verhaallijnen die wel wat rechtlijniger zijn en, vanwege de duidelijkheid, dus een stuk beter te pruimen zijn. Dit komt het spelplezier echt ten goede en dat is dus wat we bedoelen. Het is niet altijd goed om alleen maar in het diepe gegooid te worden.
Wapens en harnassen kunnen kapotgaan naarmate je ze gebruikt. Hoe krachtiger de aanval, hoe sneller iets breekt. Wat? Dit werkt wat ons betreft behoorlijk averechts. Zo vermijdt je namelijk krachtige aanvallen, omdat je anders ineens zonder zwaard komt te zitten. En met je vuisten slaan is echt een heel stuk minder krachtig dan met een koud stuk ijzer, kunnen we je vertellen.
Daarnaast is het hele systeem behoorlijk ingewikkeld. Wij zijn zeker niet vies van een beetje nadenken in een spel, maar dit is dan weer het andere uiterste. Elk personage kan een speciale klasse zijn, denk hierbij aan Blacksmith, Entertainer, Herbalist, Pirate, Swordsman en Thief. Deze klassen hebben elk weer verschillende skillsets, die elk ook weer in level kunnen stijgen. We snappen dat dit een gigantische hoeveelheid aan keuzes en mogelijkheden geeft, maar het duizelt ons alleen al met het opschrijven ervan. Maar om dit allemaal uit te zoeken ben je zo al bij het eerdergenoemde uur aangekomen waarbij je alweer bijna naar je werk of school toe moet. Tel daarbij op dat er geen level- of powerbar zit en het best onduidelijk is hoe en of waar je deze klasses en skillsets kunt levellen en je hebt een ingewikkeld stukje software.
Al met al krijgen we het gevoel dat Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered International helemaal tot de nok toe gevuld zit met soms goede en soms minder goede ideeën. Dit komt het spel niet echt ten goede. En dat is jammer. Want er zit zeker potentie in. En het origineel uit 1992 en zelfs de eerste remake uit 2005 waren echt wel topspellen, maar misschien is het ook de tijdsgeest en zijn we nu te veel verwend. Hou je van ingewikkelde systemen en ben je niet vies van het avontuur aangaan zonder duidelijk doel? Dan is dit zeker een spel voor jou. Wil je graag wat meer casual spelen? Dan zijn er zeker betere alternatieven.
Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered International is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Voor deze review hebben we het spel gespeeld op Nintendo Switch.