Doorgaan naar artikel
GreedFall: The Dying World
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur
Profiel

Conclusie

Met het veranderen van de naam van de game en het aanpassen van de combat naar drie verschillende profielen kan je aan de ene kant zeggen dat ontwikkelaar Spiders goed heeft geluisterd naar de feedback van spelers en zaken aan te passen waar nodig. Aan de andere kant straalt het ook niet echt het zelfvertrouwen uit dat deze nieuwe ingeslagen weg de juiste is voor GreedFall: The Dying World. Het antwoord hierop krijgen we hopelijk na de volledige release ergens in 2026.

GreedFall 2 is al sinds september 2024 te spelen via vroegtijdige toegang op Steam. Inmiddels zijn er al twee grote updates geweest die behoorlijk wat nieuwe content, verbeteringen en bugfixes met zich meebrachten. Een paar weken geleden kregen we een nieuwe mogelijkheid om kort met GreedFall: The Dying World aan de slag te gaan. Wat wij van deze korte speelsessie vonden, lees je in deze preview.

Laten we beginnen met de titel van deze game. Oorspronkelijk was de naam GreedFall 2: The Dying World maar dit is inmiddels aangepast naar GreedFall: The Dying World. Naar aanleiding van feedback van spelers gedurende de Early Access-periode heeft ontwikkelaar Spiders besloten om het getal 2 uit de titel te halen. Het verhaal van The Dying World is een prequel op die van GreedFall en kent dus een ander hoofdpersonage. Daarnaast is het vechten compleet op de schop gegaan waardoor veel spelers de naam van het spel verwarrend vonden.

Tijdens de speelsessie kregen we de mogelijkheid om drie segmenten te spelen. Naast het begin van het spel waren de andere twee secties onderdeel van de nog vijftig procent aan content die niet in de Early Access-versie zit en bewaard wordt voor de volledige release ergens volgend jaar. Zo keerden we terug naar ons thuisland waar we het onderzoek naar die vreselijke ziekte die het land teistert gaan starten en brachten we een bezoek aan de stad Olima waar we infiltreerden in het landhuis van een belangrijk figuur. Mocht je het spel al gespeeld hebben tijdens de vroegtijdige toegang, dan staat er dus nog genoeg nieuws op je te wachten.

Zoals we al eerder in deze preview vermeldden, is de combat compleet veranderd ten opzichte van het eerste deel uit 2019. In GreedFall: The Dying World vecht je middels het zogenaamde ‘real-time with pauze’, zoals we dat kennen uit klassieke RPG’s. Je kunt het spel dus pauzeren om tactische keuzes te maken. Lisa was in haar review op basis van de Early Access-content eind vorig jaar niet echt te spreken over dit vechtsysteem en zij was blijkbaar niet de enige. Op basis van feedback van spelers heeft Spiders drie varianten van dit vechtsysteem gemaakt. ‘Tactical’ geeft je volledige vrijheid over het managen van je team, hun acties te kiezen en de camera te besturen. ‘Focused’ is dan weer het andere uiterste, waar de camera inzoomt tot dicht achter je eigen personage. Je teamleden voeren hun acties volledig automatisch uit en je hebt zeer weinig controle over de camera. Dit ‘profiel’, zoals Spiders deze drie varianten noemt, komt nog het dichtst in de buurt van de combat in het eerste deel. Als laatste is er ‘Hybrid’, dat tussen de eerste twee genoemde profielen zit.

Aan de ene kant is het goed om te zien dat een ontwikkelaar de feedback vanuit een vroegtijdige versie serieus neemt en zaken probeert te verbeteren of te veranderen, maar aan de andere kant geeft het ook aan dat Spiders zelf niet echt het vertrouwen lijkt te hebben dat de nieuwe richting waarin ze naartoe zijn gegaan voor GreedFall: The Dying World de juiste is. Wij zijn zelf ook niet echt gecharmeerd van het real-time with pauze-principe en hadden liever gezien dat de ontwikkelaar bij het directe vechten van GreedFall 1 bleef. Wat dat betreft zijn we wel blij met die drie profielen en kunnen we leven met de Focused-stijl.

De actie op het strijdveld oogt wel nog wat chaotisch. Het is lastig om te zien wat er nou allemaal precies gaande is en wie welke aanval uitvoert. Het helpt ook niet mee dat er in de interface nergens wordt aangegeven wat een actie precies doet. Zo waren we steeds maar een beetje aan het gissen om de juiste vaardigheden te kiezen. Uiteraard kan je naar de skilltree gaan om te kijken wat de vaardigheden doen, maar ook die is nog niet echt gestroomlijnd. Er zijn diverse vaardigheidsbomen (op basis van verschillende type wapens) maar ze staan allemaal op hetzelfde tabblad. We moeten dus de hele tijd naar links of rechts door de verschillende skilltrees scrollen, wat het overzicht niet echt ten goede komt.

Met het naderen van de volledige release gaat de studio de resterende tijd gebruiken om bijvoorbeeld zaken als animaties en lipsync te verbeteren en nog diverse bugs proberen op te lossen. Zoals je eerder in deze preview al kon lezen staat er nog zo’n vijftig procent aan nieuwe content op de planning. Deze bestaat onder andere uit het compleet maken van het hoofdverhaal, nieuwe locaties en quests en nieuwe (legendarische) wapens en bepantsering.

Ontwikkelaar Spiders heeft deze periode van vroegtijdige toegang echt goed benut door niet alleen content toe te voegen of te verbeteren, maar ook te luisteren naar de feedback van spelers. Dit heeft ervoor gezorgd dat de naam van het spel is veranderd en dat het vechten middels de drie profielen voor verschillende type spelers redelijk behapbaar en dus hopelijk leuk genoeg zal blijven. Of deze nieuwe ingeslagen weg de juiste gaat zijn, blijft wel de grote vraag. Iets waar ook de ontwikkelaar zelf nog niet echt van overtuigd lijkt te zijn, getuige die twee grote veranderingen aan het spel.

De volledige release van GreedFall: The Dying World staat voor 2026 gepland en zal dan voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc verschijnen.