review
Project Motor Racing
Conclusie
Project Motor Racing is niet helemaal de game geworden waarop wij op hadden gehoopt. Dan betekent niet dat je er geen plezier mee kunt beleven.Als het gaat om racegames denken veel gamers direct aan titels als Gran Turismo 7 en Forza Motorsport, maar naast die franchises worden er veel meer racegames gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de Project Cars-serie, gemaakt door ontwikkelaar Slightly Mad Studios. Die studio werd in 2009 opgericht door William Ian Bell en laat dat nu net de man zijn achter Project Motor Racing. De game werd in 2022 aangekondigd onder de naam GTR Revival, een kleine knipoog naar een andere franchise waar Bell verantwoordelijk voor is. Of Project Motor Racing zich ook kan meten met eerdere franchises van Bell, lees je in deze review.
Project Motor Racing kent zoals zoveel racegames een carrièremodus. Hierin draait het niet alleen om het racen, maar ben je ook bezig met het financiële aspect van de sport. Bij de start van je carrière kun je kiezen uit verschillende budgetopties. Als je kiest voor een laag budget, dan begin je in de lagere klassen en kies je voor een hoog budget, kun je racen met prototypes en hypercars. Door het afsluiten van sponsorcontracten kun je geld verdienen. Sommige sponsoren geven je een vaste vergoeding en bij andere krijg je weer iets als je een bepaald doel behaalt. Het geld heb je nodig om je in te schrijven voor races, maar dat heb je ook nodig als je schade hebt gereden. Het draait dus niet alleen om het racen, maar ook om alles wat daarbij komt kijken. Wil je echt heel dicht bij de werkelijkheid komen, dan kun je zelfs kiezen voor de “Authentic Mode”. In deze modus zijn herstarts niet mogelijk, staat de AI op het allerhoogst en kunnen fouten fataal zijn. Deze modus is zeker niet voor beginners, maar het is leuk dat ze de mogelijkheid bieden. De carrièremodus is vooral leuk omdat het niet alleen maar om racen draait, maar dat je ook keuzes moet maken wat betreft contracten en budgetten.
Maar racen is natuurlijk wel het belangrijkste onderdeel van een racegame en als het daarom gaat, dan hebben wij gemengde gevoelens. Het gevoel met de auto is namelijk heel erg afhankelijk van welk type auto je rijdt. Wij weten ook wel dat Project Motor Racing een simracer is en dat het niet gemakkelijk is om een auto te besturen. Nu beweren wij niet dat wij ons kunnen meten met Max Verstappen, maar met tientallen jaren ervaring met racegames op zak, zou het besturen van een hypercar niet zo onmogelijk moeten zijn. De hypercar breekt bij het minste of geringste uit aan de achterkant, ook al trap je bescheiden het gaspedaal in. Dit maakt het bijna onmogelijk om met plezier een auto in die klasse te besturen. Als je dan weer achter het stuur van een GT3- of GT4-auto kruipt, is het weer een compleet ander verhaal. Deze auto’s zijn nog steeds niet makkelijk om te besturen, maar het voelt niet als een onmogelijke opgave. Het is lastig, maar eerlijk en dat is precies hoe alle auto’s aan zouden moeten voelen. Natuurlijk kan Straight4 Studios nog met de nodige updates komen in de toekomst, waarin het rijgedrag van problematische auto’s wordt aangepakt. Op het moment van schrijven, is er nog niet veel verbetering.
Racen doe je niet alleen, maar doe je bijna altijd tegen andere auto’s. Helaas is ook dit weer een punt waar wij niet echt tevreden over zijn. Het gedrag van de computergestuurde tegenstanders is enorm wisselend. Soms lijkt het alsof ze op rails rijden en totaal geen rekening houden met andere voertuigen op het circuit. Het is zelfs een keer voorgekomen dat bij de start verschillende auto’s op elkaar knalden en dat achterliggende auto’s geen moeite deden om de stapel afgeschreven voertuigen te ontwijken. Dit zorgt soms voor komische effecten, maar dat is niet echt waar een game als Project Motor Racing naar zou moeten streven. Indien de auto’s wel ongeschonden uit de eerste bocht kwamen, waren ze over het algemeen enorm agressief tijdens het verdedigen. Het is erg lastig om een auto in te halen zonder van de baan af te gaan of een straf te krijgen. Makkelijk zou het natuurlijk niet moeten zijn, maar het is nu bijna niet te doen. Ook een auto achter je houden, is enorm lastig. Verschillende keren werden we door een tegenstander aangetikt terwijl ze ons probeerden in te halen. Dit kan gebeuren, maar niet zo vaak als het bij ons de afgelopen weken is gebeurd. Ook hier mag de ontwikkelaar flink aan de bak.
Op grafisch vlak hebben wij dan weer een stuk minder aan te merken. Project Motor Racing ziet er bij vlagen heel erg mooi uit. De engine die voor deze game gebruikt is, is de GIANTS Engine 10. Deze kun je vooral kennen van Farming Simulator 25. Gek genoeg leent deze zich ook voor deze racegame en ziet het er ook nog prima uit. Het enige puntje van kritiek is de achteruitkijkspiegel. Deze ziet er net als in Rennsport uit als een PS2-game. Als wij in onze achteruitkijkspiegel van onze eigen auto kijken, ziet dat er toch echt veel beter uit, dus geen idee waarom het in deze game zo raar vormgegeven is. Het is gelukkig maar een klein puntje, maar opvallend is het wel.
Project Motor Racing is helaas niet de game waar wij op hadden gehoopt. Het heeft zeker potentie, maar op dit moment voelt het meer als een product dat nog niet helemaal af is. Dat heeft vooral te maken met de beroerde computergestuurde tegenstanders en het rijgedrag van sommige type auto’s. De carrièremodus is leuk om te doen, maar buiten dat is er verder niet zoveel te doen. Het maakt het daarom lastig aan te bevelen voor de adviesprijs, maar mocht de game in de aanbieding komen, dan is het echt wel de moeite waard.
Project Motor Racing is voor deze review gespeeld op PlayStation 5. De game is verder verkrijgbaar voor Xbox Series X|S en pc.