Doorgaan naar artikel
Rennsport
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De verhouding tussen prijs en kwaliteit is bij Rennsport niet in balans, je krijgt te weinig voor te veel geld. Er zijn genoeg andere games die beter zijn en zeker ook goedkoper.

Wat ons betreft kunnen er niet genoeg racegames op de markt verschijnen. Wij waren dan ook blij toen Rennsport van ontwikkelaar Teyon en uitgever Nacon werd aangekondigd. Zijn wij nog steeds zo blij na onze tijd met deze simracegame? Je leest het in deze review.

Rennsport, meer dan een racegame. Dat is de slogan van de game, maar het is niet echt duidelijk wat ze daarmee bedoelen. Want wij zien toch vooral een racegame en niet eens een heel bijzondere. Om te beginnen zijn er maar een aantal verschillende modi beschikbaar, maar het mist zoiets als een carrièremodus. Je kunt wel een aantal verschillende kampioenschappen spelen, mits je een betaalde versie hebt, maar dat is het dan ook. Het lijkt vooral gemaakt te zijn voor online racen en dat iemand op het laatste moment bedacht heeft dat er ook mensen zijn die graag offline spelen. Dat wordt helemaal duidelijk als je merkt hoe slecht de computergestuurde tegenstanders zijn. Ze lijken een soort van onzichtbare lijn te volgen en zien jou vaak over het hoofd. Het voelt daarom alsof we te maken hebben met een game die in early access is en niet met een game waar je een flink bedrag voor moet neerleggen.

De goedkoopste versie van Rennsport biedt dertien verschillende banen en bij de duurste versie komt daar de Nordschleife nog eens bij. Ook hier krijg je het gevoel dat Teyon en Nacon vooral uit zijn op je geld. Wij begrijpen ook wel dat dit bij de meeste uitgevers zo werkt, maar hier is het wel overduidelijk. Even voor de duidelijkheid: de Deluxe Edition kost €79,99 en geeft je uiteindelijk 14 verschillende banen en nog geen 20 auto’s. Games als Gran Turismo 7  (bijna 40 banen) of Forza Motorsport (ongeveer 30 banen) bieden veel meer content voor minder geld.

Maar een racegame draait niet alleen maar om de hoeveelheid banen en auto’s, het gaat natuurlijk ook om het racen zelf. Gelukkig voelt dit wel redelijk aan in Rennsport. Het is duidelijk dat het gaat om een simulatiegame en niet om een simcade. Het spel is met een controller te spelen, maar is uiteindelijk ontworpen voor een stuurwiel. Het is namelijk best lastig om met een controller een klein beetje naar links of naar rechts te gaan zonder een enorme ruk aan het stuur te geven. Toch kun je met de juiste controller, bijvoorbeeld de Nacon Revolution X Unlimited, deze game prima spelen.

Rennsport is gemaakt met behulp van de Unreal Engine 5, dus je zou verwachten dat het er prachtig uitziet. Helaas is dat niet het geval en ziet het er niet echt bijzonder uit. Het is ook niet heel slecht, maar wij hadden er vooral meer van verwacht. De omgevingen van de verschillende circuits voelen vooral een beetje leeg en kleurloos aan. Wat er wel enorm slecht uitziet, is de achteruitkijkspiegel. Deze lijkt op het beeld van een PlayStation 2 en wij vragen ons vooral af waarom Teyon dit heeft gedaan. Waarom ziet de rest van de game er redelijk uit, maar dat specifieke onderdeel niet?

Rennsport is in de huidige staat geen tachtig euro waard als er ook games bestaan als Gran Turismo 7, Forza Motorsport en Assetto Corsa Competizione. Het voelt allemaal gewoon wat leeg aan en dat zou acceptabel zijn als het ging om een game in early access, maar dat is het zeer zeker niet. Met name het gebrek aan gamemodi en de slechte AI, zorgen voor de nodige frustratie. Wij hopen dat de game in de toekomst meer gaat brengen, want op dit moment is het lastig aan te raden.