Recensie: Ni No Kuni: Wrath of The White Witch
Edwin van der Heijden
Edwin van der Heijden

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch was in 2011 al in Japan uitgebracht, maar nu is hij dan ook in Europa aangekomen. Was de wachttijd het waard of kunnen we de game maar beter negeren?

Ni No Kuni: The Wrath of the White Witch is de nieuwste creatie van Level-5 en Studio Ghibli. Studio Ghibli is bekend door zijn animatiefilms zoals ‘My Neighbor Totoro’ en ‘Spirited Away’. Level-5 vroeg Studio Ghibli dan ook om mee te werken aan de cutscenes en de animaties.

De magie van Studio Ghibli
Ni No Kuni komt tot leven door de vloeiende animatie en de kleine details. Studio Ghibli maakt de driedimensionale game tot een prettige ervaring met zijn vrolijke kleuren en mooie verhaal. Er is veel tijd besteed aan de kleine effecten, deze dan ook zijn overal te zien. Zo wappert de mantel van Oliver constant in de wind als je stil staat en danst Mr. Drippy gezellig met je mee. Als je eenmaal in een koude omgeving komt zal Mr. Drippy minder energiek zijn en staan te beven van de kou. Grote objecten die je moet bezorgen zullen niet op magische wijze verdwijnen in je broekzak zoals dat bij vele games is. In Ni No Kuni zal je compagnon letterlijk deze last op zijn schouders moeten dragen. Kleine, maar mooie dingen die er voor zorgen dat de game visueel uitblinkt.

Studio Ghibli weet ook je aandacht te grijpen door middel van het verhaal en zijn karakters. Het verhaal begint met Oliver, een gewone dertien jarige jongen die samen met zijn moeder in Motorville woont. Op het begin doe je alledaagse dingen zoals boodschappen halen voor je moeder. Dit verandert echter na een tragische gebeurtenis die Oliver zijn leven volkomen zal veranderen. Zijn leven wordt gevuld met magie en hij krijgt de opdracht om de wereld en zijn geliefden te redden van de duistere magiër Shadar. Het klinkt wat afgezaagd maar door de unieke en levendige karakters, prachtige muziek en adembenemende wereld wordt het verhaal echt leven in geblazen.

JRPG met een nieuwe likje verf
Hoewel Ni No Kuni een echte JRPG (Japanese Role-Playing Game) is, brengt het toch wat nieuws voor de genre. Het houdt zich wel aan de traditionele volgorde van taken en gebeurtenissen. (Cutscene, het vinden van een stad, nieuwe opdracht, dungeon, nog een cutscene, boss battle en weer op naar de volgende stad). Het unieke aspect van de game komt voornamelijk bij de gevechten om de hoek kijken. Het vechten is namelijk deels real-time, wat niet vaak voorkomt bij een JRPG. Je vecht door middel van familiars, kleine magische wezentjes die je kunt vangen, voeden, trainen en laten evolueren. Wanneer je een commando selecteert zal de familiar zijn opdracht uitvoeren en vervolgens direct klaar zijn voor de volgende opdracht. Je kunt vrij rondlopen in de gevechten en een tactiek bedenken. Tijdens de boss battles maakt het monster bijvoorbeeld een bepaalde beweging die laat zien dat hij bijna klaar is om een krachtige aanval te lanceren. Aan jou de taak om zo snel mogelijk te verdedigen en de volgende aanval te plannen. De intelligentie van je metgezellen is niet altijd even geweldig tijdens gevechten. Zo zullen zij zelfs proberen om een monster dat alleen fysieke schade krijgt, te bestrijden met magische aanvallen. Soms wat frustrerend maar het is geen grote storende factor in het spel.

Ondanks dat Ni No Kuni een wat kinderlijk uiterlijk heeft, zal de game fouten niet zo snel vergeven. Het is niet voor niets dat de game je de kans geeft om een makkelijk niveau te kiezen op het begin. De eindbazen hebben namelijk sterke aanvallen waardoor je een paar keer in het stof zult bijten. Op deze manier is de game niet te moeilijk maar zorgt voor een goede uitdaging.

Ni No Kuni is het zeker waard
Ni No Kuni weet je steeds te amuseren met zijn humoristische dialogen en prachtige uiterlijk. Laat je niet afschrikken door het kinderlijke uiterlijk want na 30+ uur aan het spel te hebben besteed is te zeggen dat je er van gaat houden. Het verhaal komt helemaal tot leven en zorgt voor een geweldige ervaring.