Recensie: Fast & Furious 6
Tim Damen
Tim Damen

Fast & Furious 6 is een echte popcornfilm, maar meer niet. De actiescènes werken ondanks dat deze overdreven van aard zijn. Dankzij de ingebouwde cliffhanger kunnen fans alweer uitkijken naar het zevende deel en hopen dat deze een betere balans weet te vinden tussen actie en dialoog.

Fast & Furious mag inmiddels behoorlijk succesvol genoemd worden. De reeks kent inmiddels zes delen en een zevende is al aangekondigd. Ondanks dat deze films waarschijnlijk nooit grote prijzen als een Academy Award zullen winnen, slaan ze aan. Het zesde deel is een echte blockbuster, maar faalt gedeeltelijk.

Het is inmiddels twaalf jaar geleden dat het eerste deel van The Fast and the Furious in de bioscopen te zien was. Wat begon als een ‘simpele’ film waarin illegale straatraces in Los Angeles centraal stonden, is uitgegroeid tot een franchise met grote naam. Het succes van deze franchise werd bevestigd met het vijfde deel, waarin een record in het openingsweekend werd gebroken van 86 miljoen dollar.

Mannetje redt vrouwtje
Dom, Brian en de rest van het team hebben honderd miljoen dollar overgehouden aan hun succesvolle overval in Rio de Janeiro. Hoewel ze nog steeds voortvluchtig zijn, genieten ze verspreid over de wereld van hun pensioen. Hobbs gooit roet in het eten als hij een internationale criminele organisatie op het spoor is, onder leiding van Owen Shaw. Hij ontdekt dat Doms voormalige vriendin Letty de rechterhand is van Shaw en schakelt de hulp van Dom en zijn team in. Dom heeft één doel: Letty bevrijden en zijn team, dat hij als zijn familie ziet, herenigen.

Vervelende tweedeling
Dat de hele Fast & Furious-reeks het niet van zijn verhalen moet hebben is inmiddels duidelijk. Fast & Furious moet het hebben van zijn actiescènes met mooie auto’s. Deze auto’s zijn alom aanwezig en de actiescènes eveneens, maar ze krijgen een vervelende bijsmaak door de oersaaie dialogen. Fast & Furious begint met een lekker tempo, waarin humor, actie en een introductie centraal staan. Uiteindelijk gaat dit vervelen: tussen de overdreven actiescènes door zit een oersaai dialogenspel tussen de personages. Hierdoor raakt de film in een sleur, waardoor de keuze tussen een actiefilm met dialogen, of dialogen met daaromheen actie niet gemaakt kan worden. Het haalt het tempo uit de film en zwakt naarmate deze vordert zelfs compleet af.

Hate it or love it
Fast & Furious 6 is tijdens de actiescènes op zijn sterkst. Ondanks dat het racen in mindere mate centraal staat, weet het toch leuke shots met mooie auto’s af te leveren. De acties zijn echter overdreven van aard. Enerzijds komt het de film ten goede, want hiervoor gaat men naar de bioscoop. Anderzijds zijn deze dermate ongeloofwaardig door het overdreven karakter dat ook deze de film maar moeilijk weten te dragen. Het zijn mooie beelden als een Antonov 124, een groot vrachtvliegtuig, door het team naar de grond wordt gewerkt met een paar auto’s. Toegegeven: het spektakel is aanwezig, maar de geloofwaardigheid ontbreekt aangezien er ruim tijd genomen is voor deze scène en zodoende de landingsbaan voorkomt alsof deze heel Nederland doorkruist. Hetzelfde spektakeltrucje wordt toegepast met een hypermoderne tank. Het ziet er mooi uit en de beloofde actie is aanwezig, maar het is te veel. De uiteindelijke cliffhanger en introductie van de nieuwe bad guy maakt het overdreven plaatje compleet. Het mag te aangedikt zijn, maar het is wel het concept waar men naar de bioscoop gaat.

[one_half]

[/one_half]
[one_half_last]