Recensie: Resident Evil: Revelations, een redelijke port
Michael Aartssen
Michael Aartssen

Het is slecht gesteld met de reputatie van de Resident Evil-franchise sinds het zwaar tegenvallende zesde deel in de serie. In de hoop de verloren fans terug te winnen komt Capcom een heruitgave van Resident Evil: Revelations in HD op de console. Of dit genoeg is om de serie van de ondergang te redden is nog maar de vraag.

Er is eigenlijk weinig nieuws te vinden in Resident Evil: Revelations: in feite is het een directe port vanaf de 3DS. Grafisch voldoet de game echter aan de eisen van de huidige consoles. De speelwereld ziet er netjes uit en er zijn weinig slordigheden op te merken. Wel zijn de personages, met name vijanden, iets minder gedetailleerd dan hun omgevingen. Jammer, want er ontstaat hierdoor een kleine kloof in uiterlijk die de game niet verdient.

De personages zijn niet alleen grafisch iets minder uitgewerkt, maar de programmering laat ook een steekje vallen. Op willekeurige moment zal de partner van de speler plots verdwijnen en even later net zo abrupt weer verschijnen. Dit is alleen nog niets vergeleken met de belabberde tegenstanders: de intelligentie van deze door de computer bestuurde personages is veruit slecht. Vaak lopen tegenstanders geprogrammeerde routes en op het moment dat ze je de rug toe keren zullen zij zich nooit geroepen voelen ook maar eens om te draaien. Ook staan de schurken vaak lang stil. Het is moeilijk voor te stellen dat de eerste ingeving zodra je beschoten wordt stilstaan is.

Iets beter verzorgd zijn de dialogen. De gesprekken tussen de verschillende hoofdpersonen zit goed in elkaar en zijn zeer realistisch weergegeven. Resident Evil is een serie met enkele terugkerende aspecten. Zo zitten er ook in dit deel enkele opvallende mysteries die de spelervaring verbeteren. Zo wordt aan het begin van ieder nieuw hoofdstuk een terugblik in videovorm voorgeschoteld. Het is leuk om te zien, maar ook erg handig omdat het complexe verhaal toch enigszins verwarrend kan zijn door de vele personagewisselingen. Dit is wel meteen een leuke toevoeging die bijna exclusief in Resident Evil voor komt.

Al met al is Resident Evil: Revelations een redelijke port van het origineel. Het weet de ondergang van de serie enigszins te voorkomen, maar om echt sterk voor de dag te komen zal Capcom toch echt met een geheel nieuw spel op te proppen moeten komen. De consoleversie van het spel heeft zowel zijn min- als pluspunten. Het is geen perfecte game, maar zeker een waar de liefhebber zich mee kan vermaken.