Recensie: Payday 2
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Altijd al een bank willen overvallen, kostbare schilderijen stelen of simpelweg een overval plegen in een winkelcentrum, maar niet jarenlang opgesloten te worden na te zijn opgepakt door de politie? Deze criminele activiteiten kunnen nu virtueel worden gepleegd in Payday 2.

Snel veel geld verdienen

Misdaden worden vaak gepleegd omdat hier snel en veel geld mee wordt binnen geharkt. Sommige doen het niet alleen voor het geld maar ook voor de spanning. Het grootste risico is opgepakt worden door de politie of in het ergste geval gedood worden tijdens de kraak. In de game Payday 2 kan de gamer alleen of samen met andere gamers de perfecte kraak zetten. De opdrachten zijn middels een fictief boevennetwerk te verkrijgen in verschillende moeilijkheidsgraden. Een moeilijkere opdracht betekent een hoger geldbedrag op de “payday”. Met het verdiende geld kunnen upgrades, wapens en andere items worden gekocht.

Een overval is niet zomaar een overval

Op het fictieve criminele netwerk ‘crime.net’ zijn alle opdrachten te bekijken en te starten. Er wordt door middel van gele en witte balletjes aangegeven hoe moeilijk de missie is en wat deze uiteindelijk opbrengt wanneer hij succesvol wordt voltooid. In het begin van de game heeft het personage van de speler nog niet veel ervaring. Deze kan worden opgedaan door het voltooien van de opdrachten. De moeilijkheidsgraad bepaalt tevens het aantal ervaringspunten wat te behalen is. De missies met een lagere moeilijkheidsgraad zijn ideaal in het begin maar worden ook saai door het gebrek aan variatie. Het voltooien van deze “makkelijke” missies is daarentegen wel noodzakelijk omdat de moeilijke missies (nog) niet haalbaar zijn, gezien het personage niet op het niveau zit wat nodig is om de klus tot een goed einde te brengen.

Er zijn ook moeilijkere missies aanwezig die langer dan één dag duren. Hierin volgt de gamer een traject om aan de start van de overval verschillende vervolgstappen uit te voeren, zoals het stelen van een aantal sieraden bij een juwelier. Dit gebeurt allemaal op de eerste dag. Op dag twee gaat het team naar een besproken locatie waar de sieraden worden verkocht. Helaas voor hen heeft de politie hier lucht van gekregen en zal de gamer al schietend zichzelf en zijn team moeten veiligstellen voor de volgende dag. Op deze derde dag zal de gamer samen met zijn team de buit moeten beschermen van de klabakken en zullen ze vervolgens ook weer moeten ontsnappen voor de dag waarop de buit wordt verdeeld. Deze langdurige missies zijn niet bedoeld om even een half uurtje te spelen, maar wanneer ze met succes worden voltooid is de beloning flink.

[one_half]PayDay-2-1[/one_half][one_half_last]payday 2 2[/one_half_last]

Schiet andere criminelen te hulp

Het voornaamste of misschien wel het belangrijkste element in Payday 2 is de co-op functie. Dit is een multiplayermodus waarbij de speler via Crime.net de opdrachten kan zien van andere spelers over de hele wereld. Bij binnenkomst ziet de andere speler in zijn scherm verschijnen dat een computergestuurde teamgenoot vervangen zal worden voor een echt persoon ergens op de wereld. Wanneer een speler met veel ervaring te hulp schiet is de kans op succes een stuk groter dan wanneer de overval moet worden volbracht met het standaard computergestuurde team. De AI is niet al te slim en ze lopen als hondjes achter hun teamleider aan, hoewel ze wel snel te hulp schieten wanneer er iemand is neergeschoten door de politie. Wanneer er een aantal overvallen op eigen kracht zijn gepleegd verveelt dit nogal snel omdat de gamer zelf overal voorop moet lopen en zelf het initiatief moet nemen. De co-opfunctie houdt Payday 2 interessant en biedt meteen de mogelijkheid om samen met vrienden de boef uit te hangen.

Wat te doen met al dat geld

Na overval na overval met succes afgerond te hebben en honderdduizenden of misschien wel miljoenen dollars bij elkaar geharkt rest er maar één opgave: uitgeven. Wanneer de gamer voldoende ervaringspunten heeft verdiend gaat het level van zijn personage omhoog. Bij elk level wordt er een skillpunt verdiend. Met deze punten kan de gamer zijn eigen crimineel een eigen specialiteit geven. Er zijn vier verschillende bendeleden, een crimineel met een technische achtergrond die gespecialiseerd is in het omzeilen van camera’s en houdt zich bezig met de gadgets om in te breken in bijvoorbeeld kluizen. Een ander bendelid is erg gewelddadig en heeft meer levenspunten dan anderen. Het derde bendelid houd zich voornamelijk bezig om ongezien een gebouw binnen te sluipen en niet gezien te worden door bewakers of camera’s. Als laatst is er nog het brein van de groep: dit sujet leidt de groep door de overvallen heen en kan de bendeleden genezen met een EHBO-pakket. Naast het opwaarderen van deze specialiteiten zijn ook wapens te verbeteren door een extra magazijn of een beter vizier te plaatsen. Het is zelfs mogelijk om een eigen masker te ontwerpen dat de identiteit van de criminelen verhult.

goedIn het begin lijkt Payday 2 in herhaling te vallen doordat de makkelijkere missies op hetzelfde neerkomen. De actieve online-gemeenschap maakt deze game aantrekkelijker, zolang de gamer niet afhankelijk is van de AI. De missies zijn vrij pittig en het spel vereist flink wat uren om er echt goed in te worden. De intense vuurgevechten met de autoriteiten zorgt ervoor dat een roof niet zomaar een snelle graai-en-wegwezenklus is, er zal voor gevochten moeten worden om er heelhuids met de buit vandoor te gaan.