Recensie: The Bureau: XCOM Declassified
Maurice van Wordragen
Maurice van Wordragen

Van pure strategiegame naar een real-time third-person shooter. The Bureau: XCOM Declassified is een game die de XCOM franchise flink op de schop heeft genomen, maar of de fans hier blij mee zijn?

Het verhaal van The Burea: XCOM Declassified begint bij William Carter die ooit een succesvolle CIA-agent was. Door slechte omstandigheden, zoals zijn drankprobleem, heeft hij deze functie moeten opgeven en zoekt hij zijn geluk op een lager niveau. Carter wordt toch gerekruteerd voor The Bureau. Dit is een geheime organisatie die een buitenaardse invasie tegen moet gaan. Het verhaal speelt zich af in 1962 en laat zien hoe de organisatie is ontstaan in een zeer geslaagde jaren 60 setting. De grafische stijl van de game sluit perfect aan bij het verhaal en haar achtergrond. De omgeving heeft een retro-look waarin zowel de personages als de buitenaardse wezen op een unieke manier naar voren komen.

Gameplay
De grootste verandering in The Bureau zit hem niet in het verhaal maar in de gameplay. Voor het eerst in de franchise staat Carter met zijn eigen voeten op het slachtveld om zelf mee te vechten vanuit een third-person view. In de complete game heeft Carter twee mede-soldaten mee waaraan hij opdrachten geeft. Hier komt het tactische gedeelte van XCOM naar voren. Tijdens de gevechten is het mogelijk om beide soldaten opdrachten te geven vanuit de Battle Focus Mode. Laat ze tijdens een gevecht verschillende looproutes uitvoeren om zo de vijand te flanken. Hoe beter de soldaten getraind zijn, hoe sterker ze worden. Na het upgraden van je mede-soldaten kunnen ze bijvoorbeeld een turret neerzetten of een airstrike lanceren. The Bureau kent een Permadeath systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat wanneer één van Carters mede-soldaten dood gaat, deze voor altijd dood blijft. Het nadeel is dat dit tijdens het gevecht erg vervelend is, ook de upgrades gaan verloren die zijn verdiend. Wanneer het spel wat moeilijker wordt, is wil niemand met een slecht getrainde mede-soldaat zitten. Het nadenken over volgende stappen tijdens het gevecht is niet alleen leuk om te doen, maar ook een must om goed het verhaal te doorlopen.

Bijna perfect.
Het concept is origineel, de game ziet er goed en het verhaal is sluit goed aan bij de XCOM franchise. Helaas lijkt het soms of de ontwikkelaars met een tijdsprobleem zaten en hierdoor sommige onderdelen van de game niet goed uitgewerkt zijn. Zo zegt Carter soms dingen die nergens op slaan en zijn de animaties vaak stijf en houterig. De monden van personages bewegen bijvoorbeeld niet soepel mee wanneer ze met elkaar praten. Liefhebbers van de XCOM franchise vinden misschien dat The Bureau iets te weinig strategie heeft. De shooter-actie heeft de plek ingenomen van sommige strategische elementen uit de vorige XCOM games. Dit neemt niet weg dat wanneer het spel op de hoogste moeilijkheidsgraad wordt gezet er veel tactiek bij komt kijken om Carter en zijn mannen in leven te houden.

goedThe Bureau: XCOM Declassified is gelukkig geen hersenloze knalgame en laat zien dat de XCOM franchise zich leent voor een third-person shooter. De jaren 60 stijl komt volledig tot zijn recht tijdens de game, wat het jagen op buitenaardse wezen een stuk aantrekkelijker maakt. Naast wat schoonheidsfoutjes is The Bureau: XCOM Declassified een aantrekkelijke tactische shooter waarvan we er maar weinig kennen.

The Bureau: XCOM Declassified is nu beschikbaar voor de Xbox360, Playstation 3 en PC.