Doorgaan naar artikel
Thief
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Thief biedt spelers de kans om door een prachtige, donkere stad te sluipen op de manier die hij of zij wil. Laat iedere missie vele doden achter of valt er geen dode gedurende het hele spel, het is aan jou. Daarnaast oogt de gameplay fris en vernieuwend. Het enige dat storend en beperkt werkt, is met momenten het firstperson-perspectief, waardoor de speler minder bewust is van zijn of haar omgeving.

Met het verschijnen van de PlayStation 4 is er een lading games verschenen voor de console, maar sinds de lancering is het, op Tomb Raider na, heel rustig geweest. Betere tijden voor de PS-bezitters zitten er aan te komen, met bijvoorbeeld komende vrijdag het nieuwe deel van Thief, maar is dit wel echt een betere tijd?

Schaduw

Garrett The Master Thief

De speler speelt het spel met Garret, een meesterdief die vooral in de nacht volledig in zijn doen is. De schaduw is dat waar hij zich het liefste in begeeft en de daken van de stad zijn geen onbekend terrein. The City, zoals de stad heet waar Thief zich in afspeelt, is onderdrukt door de baron en de bevolking is een opstand gestart. De opstand heeft echter iemand nodig die echt iets kan uithalen en dat is natuurlijk Garret.

Thief01

Al direct wanneer de speler begint worden een aantal zaken duidelijk. Het belangrijkste is dat schaduw je vriend en licht je vijand is. De stad staat vol met bewakers die op de hoogte zijn van jouw aanwezigheid en wanneer Garret ook maar iets van zich laat zien, wordt er alarm geslagen en ben je je leven niet meer zeker. Thief draait echter niet om vechten, alhoewel Garrett dit wel degelijk kan, maar draait echt om het stille kruipen en sluipen.

Sssst

Blijf in de schaduw

Het eerste wat veel spelers zullen denken is, waar heb ik dit eerder gezien. Vooral wanneer het aankomt op sluipen en kruipen door de duisternis is er voldoende herkenning uit andere spellen. Denk hierbij aan Metal Gear en Splinter Cell. Toch doet Thief het net iets anders, waardoor het niet als een kopie aanvoelt. Vooral het stelen onderweg en de setting die richting de middeleeuwen gaat, zijn dermate van invloed op het spel dat het vernieuwend oogt.

Thief is daarnaast een openwereld-game en wordt vanuit het firstperson-perspectief gespeeld. Dit eerste oogt fris en vernieuwend, vooral omdat de speler ook door de stad waar het spel zich afspeelt moet sluipen. Dat het spel een firstperson-perspectief heeft, werkt af en toe echter tegen. Vooral wanneer er wat meer geklommen moet worden, kan de speler het overzicht verliezen. Dit is overigens gedeeltelijk op te lossen doordat de camera af en toe toch in een thirdperson-modus omschakelt.

De gameplay bestaat naast het rondsluipen voornamelijk uit het volbrengen van missies. De missies zullen altijd draaien om het stelen van bepaalde objecten, maar hoe je dit doet is helemaal vrij. Het is zelfs mogelijk het spel uit te spelen zonder ook maar één iemand te hebben vermoord. Dit brengt veel afwisseling in het spel, wat zeer positief aanvoelt. De wapens die Garrett door het spel heen krijgt, zijn dan ook niet alleen om mensen te vermoorden. Pijlen kunnen ook worden gebruikt om bijvoorbeeld touwen door te snijden of vuur te doven.

PlayStation 4

Nieuwe-generatie graphics

Thief is één van de eerste spellen die voor de PlayStation 4 verschijnt, maar weet grafisch absoluut te overtuigen. De ontwikkelaars hebben geen problemen gehad met het uitvinden van de mogelijkheden die de PlayStation 4 biedt. Het is niet te zien dat het spel ook nog op de oude generatie verschijnt. Vaak wordt een spel dan namelijk geport met opgepoetste graphics, maar dat is dit keer zeker niet aan de hand.

De donkere stad weet daarnaast sowieso een sfeer neer te zetten die echt bij de stad past. De onderdrukking van de baron en de dodelijke ziektes die op straat heersen, worden hierdoor enorm veel kracht bij gezet en bieden de spelers de kans de beleving optimaal op te doen.

Thief02