Doorgaan naar artikel
War Thunder blijft opgroeien
Pim van den Berg
Pim van den Berg
Profiel

De imposante stem van Michael Gambon (Perkamentus) in de nieuwe ‘Battle is on’-trailer is een signaal dat oorlogssimulator War Thunder nog minder met zich laat sollen door de concurrent, Wargaming.

Ooit begon het Russische War Thunder als World of Planes, een WOII-vliegtuigensimulator die veel weghad van World of Warplanes, van het Wit-Russische Wargaming. Om de gelijkenissen te omzeilen, en omdat War Thunder het niet bij alleen vliegtuigen wilde laten, is de naam veranderd. Sinds mei is het mogelijk om zowel te land als in de lucht te vechten in dezelfde levels – iets wat Wargaming met de losse spellen World of Tanks, –Warplanes en –Warships nooit heeft geambieerd. De truc zit hem in de balans: tank tegen tank en vliegtuig tegen vliegtuig werken prima, maar hoe zijn de gemengde partijtjes?

De ‘Battle is on’-trailer moet de aandacht trekken naar de talloze toevoegingen en verbeteringen die Gaijin Entertainment bij War Thunder aanbrengt. Het spel krijgt een aantal nieuwe machines, zowel om de spelers van hoog level te vermaken, als het verbeteren van de balans, met respectievelijk nieuwe straaljagers en meer luchtafweergeschut. Blijkbaar moeten de logge tanks iets beter beschermd worden voor de behendige dood in de lucht. Door enigszins te beperken met welke vliegtuigen je een match kunt starten, zou ook meer balans gevonden zijn (ik heb er zelf nog geen ervaring mee). Er worden ook ‘multiturreted tanks’ toegevoegd; tanks met meerdere lopen, want wie wil nou niet driemaal de vuurkracht van een normale tank?

Met de ‘armor preview’ is het mogelijk om de sterke en zwakke plekken van elke tank die je bezit te analyseren, opdat je in een duel altijd je goede kant laat zien. Tip: het is zelden de achterkant. In het geval van totale verwoesting is er met een soort kill cam duidelijk te herleiden waar een schot het pantser van een tank heeft doorboord, waar het is ontploft en welke bemanningsleden in de opeenvolgende drukgolf gepureerd zijn in hun cabine. Het is een leerzame toevoeging, al is het wat wrang.

Het nieuwe wapentuig kan ingezet worden in twee nieuwe levels: het uitgestrekte vliegtuiglevel Norway en het stedelijke tanktoneel Poland. Deze levels zijn al speelbaar op PC/Mac en de PS4, maar er komen versies aan voor Linux en de Nvidia Shield-tablet. Deze draagbare versie zou net als het volledige spel moeten werken, met graphics die vergelijkbaar zijn met de medium-instellingen op de pc (zoals ik het eigenlijk altijd al draai en dat oogt goed). Tevens wordt er naast de ondersteuning voor Oculus Rift ook gewerkt aan integratie met Sony’s eigen virtualrealitybril Project Morpheus. Je hebt geen War Thunder gespeeld tot je het in 3D hebt geprobeerd. Rondkijken vanuit je cockpit over de enorme levels is een ongeëvenaarde vliegbelevenis.

In de toekomst komen er integratie van User Generated Content en de Revenue Share van het beste daarvan. Het is voor spelers mogelijk om hun eigen aankleding en ontwerpen te delen in de community. Deze ontwerpen zijn alleen voor jezelf te zien, maar de populairste ontwerpen worden bij (waarschijnlijk) elke “major update” in het spel geïntegreerd en openbaar gemaakt. Gaijin keert tot een maximum van 25% van de opbrengst van deze UGC uit aan de spelers die het gemaakt hebben. Rijk worden met War Thunder is nu een mogelijkheid.

In de -verdere- toekomst wordt ook een destruction system aan het spel toegevoegd. Gebouwen kunnen realistisch opgeblazen worden. Een heel scala aan strategische mogelijkheden doet zich voor aan de ervaren speler. Het duurt wellicht nog even voordat dit in het spel wordt verwerkt, maar het maakt de wereld van War Thunder net dat beetje levendiger.

War Thunder is nog altijd gratis te downloaden. Het kan alleen maar beter worden.