Prey review

Een tijd geleden heeft Bethesda Softworks een nieuwe maatregel genomen met betrekking tot review-exemplaren. Alle spellen worden pas 24 uur van te voren verstrekt aan de verschillende media, zonder uitzonderingen. Dit betekent dus dat wij ons recensie-exemplaar van Prey op 4 mei hebben ontvangen en nog niet genoeg tijd hebben gehad om het te spelen. Daarom willen wij een kleine tussentijdse update geven van onze review.

De hoofdpersoon van Prey is Morgan Yu en je kunt zelf de keuze maken of dit een man of vrouw is. Morgan Yu wordt wakker in zijn of haar vertrek aan boord van de Talos I, het ruimteschip waar het verhaal zich afspeelt. Gelijk vanaf het eerste moment wordt duidelijk dat niets is wat het lijkt en dat het spel vol zit met verschillende plottwists. Meer kunnen we daarover niet melden, want dat zou teveel verklappen.

In het begin, maar eigenlijk het hele spel door, krijg je te maken met Mimics. Deze krabachtige aliens duiken op de meest vreemde plekken op. Dit komt omdat ze de vorm aan kunnen nemen van verschillende voorwerpen. Wanneer je nietsvermoedend een lege ruimte binnenstapt kan het dus goed zijn dat deze vol zit met vermomde Mimics. Het feit dat deze wezens overal kunnen opduiken brengt de nodige spanning met zich mee en zorgt ervoor dat je altijd op het puntje van je stoel zit.

Review Prey

Het spel is eigenlijk een combinatie van verschillende soorten genres en laat zich omschrijven als een action-adventure met role-playing-elementen gezien vanuit een eerstepersoonsperspectief. Eigenlijk is het van alles wat en dat zorgt ervoor dat deze game zich niet zo makkelijk laat classificeren. Dat zou gezien kunnen worden als een voordeel, voor ieder wat wils, maar ook als een nadeel omdat jouw favoriete genre misschien niet genoeg aan bod komt. Het is nog te vroeg om hier een oordeel aan te hangen, maar wij verwachten wel dat de voor- of nadelen duidelijker zullen zijn in de uiteindelijke review.

Grafisch gezien is het allemaal dik voor elkaar, de CryEngine zorgt voor een zeer mooi beeld en de verschillende vertrekken aan boord van de Talos I zijn behoorlijk gedetailleerd. Ook de diverse soorten aliens zien er goed uit, maar het feit dat ze vrij eenvoudig zijn vormgegeven, helpt natuurlijk ook mee. De muziek en geluidseffecten spelen ook een belangrijke rol in de gehele ervaring en zorgen voor de nodige schrikmomenten. Het geluidseffect dat aangeeft dat er een tegenstander in de buurt is, blijft wel wat lang doorspelen, waardoor je het idee hebt dat er nog meer aanwezig is in de kamer.

Op het eerste gezicht lijkt Prey een goede game en zijn wij over het algemeen behoorlijk tevreden, maar de korte tijd die wij hebben kunnen doorbrengen aan boord van de Talos I is niet genoeg om een uiteindelijk oordeel te geven. Houd NWTV in de gaten voor de volledige Prey review.