Doorgaan naar artikel
Blendle – Een nieuwe manier van mediaconsumptie
Dirk H. Wolthuis
Dirk H. Wolthuis
Profiel

Dit artikel kost u 10 eurocent, doorgaan?

Sinds gisteren is Blendle, een project van Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping, toegankelijk voor iedereen. Blendle is een dienst waar gebruikers losse artikelen kunnen kopen en deze kunnen delen met vrienden. Een combinatie tussen iTunes en Facebook waar in plaats van nummers van Daft Punk, artikelen uit nrc.next of een hobbytijdschrift handelswaar zijn. Met prijzen die variëren van 0,10 tot 0,75 euro lijkt het in eerste opslag een rendabelere manier om je journalistieke honger te stillen dan een abonnement op de Volkskrant. Maar gaat Blendle ervoor zorgen dat we structureel media anders gaan consumeren, of blijft het een kleinschalig alternatief?

Blendle

Functies

Wat is het?

Op de Blendle-website kun je een gratis account aanmaken, waarmee je door talloze artikelen kunt bladeren. Betalen doe je pas wanneer je besluit een artikel te lezen en de prijzen variëren van 0,10 tot 0,75 euro, afhankelijk van het medium en de lengte van het artikel. Artikelen die in Blendle worden getoond, worden vergezeld door berichten van andere gebruikers/vrienden die het aan- of afraden. Ook is het voor het eerst mogelijk om als journalist of uitgever eigen content aan te bevelen. Aanmelden kan gemakkelijk met een Facebookaccount en vervolgens kun je zelf grove voorkeuren aangeven door je favoriete kranten te selecteren. Het volgende scherm is misschien wel het meest typerend voor Blendle: hier kun je personen volgen. Uiteraard komen je Facebookvrienden direct naar voren, maar je kunt ook kiezen uit verschillende BN’ers, die handig zijn ingedeeld in verschillende categorieën zoals muziek, tech, economie en politiek. Blendle probeert je wel onhandig wat mensen te laten volgen, zo stond bij mij Georgina Verbaan automatisch op volgend. [Bij mij ook. Red.]

Blendle

Je krijgt 2,50 euro tegoed in je virtuele portemonnee toegestopt. Gewoon om het één en ander uit te proberen. Daarnaast hoef je niet bang te zijn dat je per ongeluk op een verkeerd artikel klikt, als je binnen vijftien seconden een artikel verlaat betaal je niets. Ook heeft ieder artikel een ‘ik-wil-mijn-geld-terug’-knop, waarmee je ook na de vijftien seconden je geld terug kunt krijgen. Verder zit Blendle vol met handige functies: zo kan er gezocht worden op bepaalde artikelen, kun je door kranten bladeren, betaal je alleen voor de artikelen die interessant lijken, kun je alerts instellen op bepaalde steekwoorden en kun je gemakkelijk artikelen delen via Blendle, Facebook of Twitter. Daarnaast zijn alle artikelen die je aangeschaft hebt naderhand terug te lezen.

Ontwerp

Hoe werkt het?

Blendle is een webapp, wat inhoudt dat je de service kunt gebruiken via de internetbrowser op je computer, tablet of smartphone. Hoewel een app wenselijk zou zijn, zijn de heren van Blendle niet gek. Aangezien Apple eist dat als er iets verkocht wordt via een iPhone-app, zij daar 30 procent van incasseren – een percentage dat Blendle zeer waarschijnlijk in deze fase van het bedrijf niet kan missen. Echter is het gemis van een app niet groot, aangezien Blendle prima werkt op diverse apparaten.

Blendle

Blendle is een waar genot voor het oog, het ontwerp is eenduidig en simpel. De artikelen staan altijd prominent in beeld en alle functies zijn elegant verwerkt. De leercurve is nihil en na enkele minuten wordt duidelijk dat Blendle een applicatie is die voor iedereen toegankelijk is.

Waarom

Wie hebben er baat bij?

Marten Blankesteijn is de creatieve geest achter Blendle en werd naar eigen zeggen gefrustreerd door de pakketten waarin artikelen worden aangeboden. Alexander Klöpping is vervolgens in gesprek gegaan met veel van de huidige aanbieders, die eerst sceptisch waren over het los aanbieden van artikelen, maar vervolgens overstag zijn gegaan. Een vergelijkbare situatie ontstond toen voormalig Apple CEO Steve Jobs muziekuitgevers probeerde over te halen om muzieknummers digitaal los te verkopen via iTunes. Beide situaties kennen veel overeenkomsten; beide takken zijn door de opkomst van het internet veel inkomsten misgelopen. De muziekindustrie had te maken met Napster en traditionele tijdschriften en kranten moesten voortaan concurreren met sites als NU.nl en zien jaarlijks de oplage teruglopen. Hoewel dit Blendle niet per definitie minder innovatief maakt, lijkt het er wel op dat er een grote maatschappelijke verandering achter de innovatie schuilt.

De overeenkomsten stoppen niet op het gebied van het concept achter Blendle, het verdienmodel kent ook veel overeenkomsten met dat van Apple (en Google). Wanneer er een artikel gekocht wordt via Blendle houdt het bedrijf 30 procent van de inkomsten en is de rest voor het desbetreffende medium. Het is een bewezen formule op het gebied van muziek (iTunes), apps (App Store & Play Store) en boeken (iBooks).

Waarom niet

Leidt Blendle niet tot een eenduidige beschouwing?

Veel media claimen objectiviteit hoog in het vaandel te hebben staan, kranten bij uitstek. In de wereld van Blendle zouden de gebruikers kunnen bepalen welke artikelen het meest in de kijker zouden staan. Hierdoor zou een evenwichtig wereldbeeld in het geding kunnen komen, aangezien niet objectieve artikelen de boventoon zouden kunnen krijgen. Anderzijds zou je ook kunnen redeneren dat juist Blendle bij uitstek objectief en divers is, aangezien de gebruiker informatie kan winnen uit verschillende bronnen. Hierdoor is degene minder vatbaar voor een wereldbeschouwing van een bepaald medium.

Conclusie

Hoewel de voorgaande vergelijkingen positief zijn ten opzichte van het eventuele succes van Blendle, zijn er genoeg punten waaruit blijkt dat de toekomst onzeker is. Napster toonde aan dat er een grote vraag was naar digitale distributie van muziek en specifiek die van losse nummers. Op het gebied van artikelen is het in mindere mate vanzelfsprekend, want worden kranten juist niet verkocht om een totaalbeeld te geven over wat er momenteel speelt in de wereld? Vragen die vanzelf beantwoord worden naarmate de tijd zal vorderen. Aan het platform en de aanbieders zal het niet liggen, die zijn momenteel ijzersterk. Blendle is daarnaast toegankelijk op ieder apparaat en nodigt gebruikers uit om de dienst te proberen met enerzijds een gratis tegoed en anderzijds een makkelijk te gebruiken interface. Persoonlijk ben ik er zeker van dat Blendle de juiste visie heeft op hoe de journalistiekindustrie zichzelf moet ontwikkelen. Zolang Blendle mij relevante artikelen voorschotelt mogen ze mijn 10 eurocent hebben.