American Ultra
Thomas Wijnaendts van Resandt
Thomas Wijnaendts van Resandt

Met American Ultra weet regisseur Nima Nourizadeh een erg geslaagde stoner-actiekomedie neer te zetten. Jesse Eisenberg en Kristen Stewart overtuigen als liefdeskoppel en het razendsnelle tempo van de film zorgt ervoor dat je je als kijker nooit verveelt.

American Ultra is nu te koop op Blu-Ray en DVD.

In de actiekomedie American Ultra moeten Mike Howell (Jesse Eisenberg) en zijn stonervriendin Phoebe Larson (Kristen Stewart) het opnemen tegen de CIA. Onze nietsvermoedende hoofdpersoon is namelijk een zogenaamde ‘sleeper agent’ van de geheime dienst. In zijn verleden is Mike gebrainwasht en geherprogrammeerd tot een soort allesvernietigende supersoldaat, die op elk moment geactiveerd kan worden (Leuk feitje: de CIA heeft in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw een soortgelijk experiment uitgevoerd dat jammerlijk mislukte, onder de naam MK-Ultra). Helaas voor hem is het programma mislukt en is het order gegeven om al het bewijs uit de weg te ruimen, waaronder dus ook Mike en zijn vriendin Phoebe. Maar nog voordat de CIA iets kan doen wordt Mike’s ‘inner terminator’ geactiveerd door rebellerend agente Victoria Lasseter (Connie Britton). Nadat hij behendig twee agenten heeft uitgeschakeld volgt een klopjacht van ongeveer 70 minuten waarin het de vraag is of het koppel het er leven vanaf zal brengen.

Jesse Eisenberg (The Social Network, Zombieland) en Kristen Stewart (Twilight, Snow White and the Huntsman) spelen in American Ultra voor de tweede maal een stoner-liefdeskoppel (eerder waren ze ook al samen te zien in Adventureland) dat zowel interne- als externe conflicten moet overwinnen om de relatie te redden. De dynamiek tussen de twee is goed en het liefdesverhaal voelt dan ook totaal niet geforceerd, wat in actiekomedies toch wel vaker dan niet het geval is. De film begint eigenlijk als een soort art-house romantische film over de relatie tussen twee talentvolle outcasts met een tekort aan doorzettingsvermogen, en verandert dan al snel in een een soort Jason Bourne actiefilm. Toch weet de regisseur, Nima Nourizadeh (Project X), in al dit over-the-top gory geweld het menselijke aspect te behouden. Mike probeert namelijk vanaf het begin van de film zijn vriendin ten huwelijk te vragen, maar door externe omstandigheden lukt dit telkens niet. Het is dan ook niet makkelijk als je de hele CIA achter je aan hebt, dat moeten we hem nageven.

Ook kent de film een aantal opmerkelijk realistische en emotionele momenten waarin de liefde tussen de twee geloofwaardig naar voren komt. Met name Kristen Stewarts acteerprestatie doet dit ten goede, maar ook de cinematografische stijl helpt hierbij. Met korte flashback montages worden momenten uit het leven van Mike en Phoebe op stilistische wijze getoond, waardoor je als kijker meer betrokken wordt in hun relatie. In de diepere context kan de film ook gezien worden als het verhaal van een ‘verloren’ jongeman (Mike), die door onvoorziene omstandigheden zichzelf weet te vinden. Vlak nadat Mike erachter is gekomen dat zijn hele leven eigenlijk een leugen is geweest, vraagt Phoebe aan hem hoe hij zich voelt. ”Kinda great actually”, zegt Mike euforisch. Het vinden van zijn ware identiteit is iets wat waarschijnlijk met veel kijkers (van eenzelfde leeftijdsgroep) zal resoneren.

HW7A6553.CR2

Naast deze romantiek zit de film bovenal bomvol actie à la Pineapple Express en Kick-Ass. Nourizadeh schrikt duidelijk niet terug van grof over-the-top geweld. Het bloed en de lichaamsdelen vliegen dan ook rijkelijk over het beeld heen. Of dit een positief of negatief punt is moet de kijker zelf beslissen. Aan de ene kant brengt dit het nodige vermaak en zit er een goed tempo in maar aan de andere kant botst dit soms iets teveel tegen het luchtige karakter van de film. Door het geweld over-the-top te maken wordt gepoogd de dood minder serieus te maken voor de kijker, maar de manier waarop sommige personages het loodje leggen is wellicht toch wat te donker voor een actiekomedie. De gelijksoortige stoner-komedie Pineapple Express wist deze balans daarentegen beter te vinden.

Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat de humor in die film beter werkte dan die in American Ultra. Mike en Phoebe zorgen in hun ongemakkelijkheid met name voor de meest komische momenten, en ook Rose (John Leguizamo), de drugsdealer van Mike weet een aantal hilarische momenten op beeld te brengen. De humor gaat daarentegen volledig de mist in bij de bad guys van de film. Met name CIA chef Adrian Yates (Topher Grace, That ’70s Show, Interstellar) en zijn psychopatische handlanger Laugher (Walton Goggins, Django Unchained, Predators) zijn vaak pijnlijk niet-grappig en slaan de plank dan ook volledig mis.

_B7A2589.CR2

Desalniettemin heeft American Ultra genoeg in huis om nog steeds een erg vermakelijke film te zijn. De dynamiek tussen en acteerprestaties van de main cast zijn goed en de afwisseling tussen humor en actie verloopt grotendeels soepeltjes. In een razendsnel tempo weet de film dan ook zowel een succesvol en geloofwaardig liefdesverhaal uit te beelden, alsook een erg solide en meestal ook grappige actiefilm neer te zetten. Echt top cinema is het niet, maar dat probeert het ook niet te zijn. Voor fans van soortgelijke films als Pineapple Exress en Kick-Ass is American Ultra in ieder geval een safe-bet, of het een must-see is is een andere vraag.