The Huntsman: Winter’s War
Feargal Agard
Feargal Agard

The Huntsman: Winter's War gaat terug in de tijd toen Ravenna, de slechte koningin, samen met haar zus Freya over een ander koninkrijk regeerde dan dat van Sneeuwwitje. Freya's krachten ontwaken op de dag dat haar geliefde hertog haar verraadt; ze wordt de ijskoningin die het Norden van de aarde verovert met haar legers. Spannend, sprookjesachtig en episch; deze film is een aanrader.

The Huntsman: Winter’s War is nu te koop als Blu-ray, 3D Blu-ray en DVD.

The Huntsman: Winter’s War gaat terug de tijd in toen Ravenna (Charlize Theron; Dark Places, Prometheus), de slechte koningin, samen met haar zus Freya (Emily Blunt; Sicario) over een ander koninkrijk regeerde en nog niet Sneeuwwitjes koninkrijk had overgenomen. Ravenna is almachtig dankzij de bij haar al ontwaakte krachten die in haar families bloedlijn zitten. Maar ook dankzij de gouden spiegel die zij gebruikt om de wereld te domineren. Bij Freya is deze kracht echter nog niet ontwaakt. Het is Ravenna’s grote wens dat Freya’s kracht ook ontwaakt, zodat ze samen hun heerschappij over de aarde kunnen verspreiden. De hertog van Zwartbos (Blackwood) heeft in het geheim een affaire en een kind met Freya, maar hij is verloofd met een andere prinses. Hij misleidt Freya op sluwe wijze om hem in het geheim te ontmoeten. Als Freya de hertog in het geheim probeert te ontmoeten, komt ze erachter dat het een afleidingsmanoeuvre was. Wanneer ze terugkomt in haar paleistoren, barst ze in tranen uit; haar baby is gedood door de hertog. Dit is allemaal in Ravenna’s voordeel; Freya wordt zo woedend dat haar ijzige krachten ontwaken. Hierop doodt ze de hertog en wordt ze Freya de ijskoningin, die met haar legers het noorden van de aarde verovert. Maar zal ze ooit erachter komen waarom de hertog haar dit heeft aangedaan? Zal ze de geheimen van de gouden spiegel bemachtigen? En heeft jager Eric (Chris Hemsworth; Avengers: Age of Ultron, Thor: The Dark World) Ravenna echt voorgoed verslagen?

The Huntsman: Winter's War

The Huntsman: Winter’s War is een epische sprookjesfilm vol met actie en magische krachten. De film is geregisseerd door Cedric Nicolas-Troyan en geschreven door Craig Mazin en Evan Spiliotopoulos. Disney houdt zich bezig met het hervertellen van de originele sprookjesverhalen, maar dan in een nieuw jasje. De voorloper van deze film, Snow White and the Huntsman (2012), was een succesje op zich; voldoende om een vervolg te maken. In dit verhaal ligt de focus niet zozeer op Sneeuwwitje, maar op het oorsprongsverhaal van Ravenna en haar zus Freya. In het eerste deel wordt wel aangegeven wat Ravenna een slecht mens heeft gemaakt, maar toch zit er meer aan het verhaal vast. En daar komen we in de tweede film achter. Het moraal van het verhaal is dat liefde alles overwint, iets wat Ravenna en haar zus Freya flink hebben gemist in hun leven. Daarom hebben ze in hun koude harten besloten dat ‘liefde’ een trucage is en zelfs een leugen.

De film heeft een sterrencast met onder andere Chris Hemsworth, Charlize Theron en Emily Blunt. Ook komen Jessica Chastain (The Martian), Nick Frost (Cuban Fury, Shaun of the Dead) en Sam Claflin (The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 en Part 2) voorbij.

The Huntsman: Winter's War

Het acteerwerk in de film is door alle acteurs geloofwaardig uitgevoerd. Chris Hemsworth laat niet alleen vele vrouwenharten sneller kloppen, maar hij neemt zijn rol ook serieus en geniet ervan. De liefde die hij samen met Jessica Chastain uitbeeldt, komt natuurlijk en gepassioneerd over. Het is heel mooi om te zien hoe zij na al het verraad en misverstanden elkaar toch kunnen vinden. Emily Blunt brengt heel mooi de overgang van zacht naar hard en ijskoud in beeld. Haar zwakke en sterke momenten komen niet alleen overtuigend over, maar raken je ook. Je voelt de pijn die zij meemaakt en dat ze inderdaad onterecht is behandeld. Alleen hou jij als kijker het menselijke ethische gevoel in je achterhoofd en weten we dat ze haar woede niet op haar onderdanen moet afreageren. Dit toont aan hoe diep de film de kijker engageert.

De allerbeste actrice in de film blijft zonder enige twijfel Charlize Theron; zij maakt deze film compleet. Ze is niet alleen een schitterende uitziende vrouw, maar ook superintelligent. Zij weet hoe ze de rol moet toe-eigenen en daar gaat ze ook heel serieus mee aan de gang. Gracieus, sterk, prachtig, verleidelijk, vol machtswellust en zo onheilspellend slecht, dat het gewoon mooi is. Tijdens deze film kun je met volle teugen genieten van haar kwaadwillende karakter. In de Disneyfilms kan zij beschouwd worden als de ultieme slechterik die ook nog bewonderenswaardig is.

The Huntsman: Winter's War

De special effects in deze film zijn overtuigend en mooi om te zien, vooral wanneer Freya en Ravenna hun krachten gebruiken. De film heeft een verhaal om van te genieten, maar is niet erg vernieuwend. De filmsets zijn uitermate mooi, soms pittoresk, maar ook imposant. De kledingstukken van de karakters zijn passend, maar vanzelfsprekend hebben Freya en in het bijzonder Ravenna de mooiste en de meest perfecte kledingstukken aan. Goud, zwart, zilver, kristal, wit en blauw, grandioos contrasterende kleuren. De toon van de film draagt een humoristische kant. Met name Nick Frost en de andere dwergen zorgen voor lachwekkende dialogen en leuke momenten.

Spannend, sprookjesachtig, episch, magie, actie en ijzige kou zijn de woorden die deze film goed beschrijven. Sommige mensen houden niet van sprookjes en Disney-achtige verhalen, maar er is voor ieder wat wils; of je nou houdt van een leuk Disneyverhaal in een modern jasje, stiekem verliefd bent op Chris Hemsworth of Charlize Theron, of gewoon houdt van magie en en prachtige special effects. The Huntsman: Winter’s War is zeker aan te raden aan iedereen die een epische sprookjesfilm van Disney kan waarderen.