No Man’s Sky
Quentin Beglinger
Quentin Beglinger
Gameredacteur

Zoals het nu is, kan niet gezegd worden dat het spel de moeite waard is. De makers hebben laten zien dat er zo veel functies zijn die gewoon niet in het spel zitten, maar wel waren aangekondigd. Hopelijk komen ze de aankomende weken met meer nieuws en de content die vanaf het begin was aangekondigd. Als we de ervaring tot nu toe moesten samenvatten in één woord, was het 'teleurstellend'.

Vorige maand is No Man’s Sky uitgekomen voor de PlayStation 4 en een paar dagen later voor de PC. Na een flinke tijd spelen kunnen we eindelijk echt oordelen of het spel overhyped of toch echt indrukwekkend is.

No Man’s Sky is een actie-adventure-survivalgame, ontwikkeld en gepubliceerd door de Indie-studio Hello Games.

De gameplay van No Man’s Sky is gebouwd op vier pijlers – exploratie, survival, combat, en handel. Spelers kunnen zich vrij bewegen binnen een geheel procedureel gegenereerd open universum, dat meer dan 18 triljoen (1,8 x 1019) planeten bevat, velen met hun eigen unieke flora en fauna. Door het verkennen van de planeten wordt de Atlas gevuld, dit is een universele database die kan worden gedeeld met andere spelers die ook informatie naar deze Atlas sturen. Spelers krijgen in-game valuta telkens wanneer er nieuwe informatie wordt geüpload naar de Atlas. Spelers krijgen ook materialen en blauwdrukken om de uitrusting van hun personage te upgraden en voor de aankoop van een aantal verschillende ruimteschepen, waardoor ze dieper kunnen reizen naar het centrum van de melkweg. Overleven op planeten met een vijandige omgeving, interactie in vriendelijke of vijandige omgangsvormen met computergestuurde facties, of handel met andere schepen.

Als je het spel opstart begin je staande en starend naar de romp van je neergestorte ruimteschip. Binnen enkele minuten is de kern van het spel onthuld: langzaam dwaal je over de planeet te voet en via jetpack op zoek naar grondstoffen als plutonium voor de voeding van het schip, ijzer en koolstof voor het maken van technologie, en meer exotische mineralen voor het bouwen van betere tech of om het te verkopen op de galactische markt. Je bent gewapend met een multi-tool die gebruikt kan worden als zowel een mijn laser en een blaster om je te weren tegen buitenaards gespuis. Nadat je je schip hebt gerepareerd en je warp drive hebt gemaakt ben je vrij om de melkweg te verkennen, hetzij door een bezoek aan willekeurige sterren, na een pad in de richting van de galactische kern of het onderzoeken van een mysterieuze oud buitenaards ras.

No Man’s Sky is groots opgezet en met de 18 triljoen planeten is er veel, te veel om te zien. Dit is misschien ook wel een nadeel aan het spel, aangezien er zoveel is gehyped in de trailers met overvolle planeten die je als speler in het spel helemaal niet te zien krijgt. Een aantal dingen die we te zien krijgen in de trailers en interviews zitten niet of nog niet in No Man’s Sky verwerkt. In zijn huidige staat is bijvoorbeeld trading flinterdun met geen echte manier om het spel te spelen puur als een handelaar. Het bedrag voor de handel-items is klein en de beschikbare volumes zijn zeer laag in elk station. Je krijgt zeker geen indruk dat er een onderliggende economische impact van het handelssysteem in het spel zit. Combat is jammerlijk eenvoudig. Pirates vechten bijvoorbeeld alleen in hechte groepjes van twee of drie. Sentinels zijn gemakkelijk verslagen of worden gewoon vermeden door je gedurende 15 seconden te verstoppen in bijvoorbeeld een grot of heel ver weg te vliegen met je jetpack. De ‘auto aim’ is verschikkelijk slecht ingesteld; je kunt enkele meters naast je doel richten en nog steeds raken.

Dit alles zou waarschijnlijk geen probleem zijn geweest als Sean Murray, een van de ontwikkelaars, het allemaal niet zo groots en met voorbeelden had aangekondigd in trailers en interviews. Sean Murray zei herhaaldelijk dat je het spel zou kunnen spelen puur gericht op de handel of gevechten. Nu is het meer een spel waarmee je in de ruimte vliegt en materialen verzameld om een ster verder te kunnen vliegen, een soort inventory management spel waarin je zoekt naar onderdelen zodat je je voorraad kunt uitbreiden.Het is daarnaast heel gemakkelijk om zonder veel inspanningen heel erg rijk te worden in No Man’s Sky en alles te kopen wat je hartje begeert. Zo heeft bijna elke planeet wel een pilaar van goud of een andere grondstof die je kan minen en voor veel units kan verkopen in een trade station.

En zo zijn er nog een paar dingen, zoals multiplayer, waar over is gesproken, maar wat niet is toegevoegd. Hello Games praat nu al over nieuwe content die wordt toegevoegd. Of dit nou geheel nieuwe content is of content is die we missen uit de trailers is nog niet bekend. Eerst mag de boel rechtgetrokken worden qua wat is beloofd en wat er momenteel in het spel zit.