Fantastic Beasts and Where to Find Them

David Yates' terugkeer naar het Harry Potter-universum voelt fris en bevat sterk acteerwerk. Toch is het Pokémon GO-avontuur van Newt Scamander niet zo meeslepend; het voelt vooral als een introductie tot iets groters.

Fantastic Beasts and Where to Find Them is nu te koop op Blu-ray, 3D Blu-ray en DVD.

Als zelfrespecterende film is het tegenwoordig niet meer voldoende om ‘slechts’ uit een trilogie te bestaan. In het huidige landschap probeert elke studio meerdere succesvolle cinematische universa. Ook Harry Potter waagt zich aan het fenomeen, beginnend met de release van Fantastic Beasts and Where to Find Them, gebaseerd op een scenario van Potter-bedenkster JK Rowling.

70 jaar voordat Harry Potter zijn boek in de schoolbanken leest, arriveert Newt Scamander (Eddie Redmayne) in New York. Hij bezit een koffer vol mysterieuze dieren die hij de voorafgaande periode heeft verzameld. Wat een korte tussenstop zou moeten zijn, loopt uit op een drama wanneer Newt de niet-magiër Jacob ontmoet. Een aantal van zijn dieren weet te ontsnappen waardoor de geheime tovenaarswereld gevaar loopt.

Regisseur David Yates (The Legend of Tarzan) lijkt, ondanks vier eerdere Potter-films, nog niet uitgeput en weet een frisse wind te laten waaien. Dit komt met name door de interessante tijdsperiode, die Fantastic Beasts op momenten doet aanvoelen als een ouderwetse gangsterfilm met toverstokken. De oudere castleden geven Fantastic Beasts and Where to Find Them een duidelijk meer volwassen karakter dan de vroege Harry Potter-films. Aangevoerd door Oscarwinnaar Eddie Redmayne (The Theory of Everything, The Danish Girl) zet de getalenteerde cast stuk voor stuk een goede prestatie neer. Katherine Waterston (Steve Jobs, Inherent Vice) en Ezra Miller (The Perks of Being a Wallflower, Justice League) zijn de uitblinkers en Colin Farrell is een degelijke schurk.

Toch wordt de potentie verder niet helemaal waargemaakt: inhoudelijk en verhaaltechnisch stelt het nog wat teleur. Het Pokémon GO-avontuur van Newt Scamander is gewoon niet zo interessant en meeslepend en voelt vooral als een introductie tot een interessantere verhaallijn. Ook weten de computereffecten de hoge ambities niet altijd bij te benen; sommige dieren zijn daadwerkelijk fantastisch, maar andere zien er nep en ongeloofwaardig uit. Toch kijken wij zeker uit naar de toekomst van het Harry Potter-universum.