Samsung Galaxy S7 Edge en Gear 360
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

In de smartphone-wereld draait het vaak om dezelfde fabrikanten die met hun vlaggenschepen de top willen veroveren. Samsung probeert dit met de nieuwste Samsung Galaxy-serie, waarbij de S7 Edge hun meest luxe model is. Helaas biedt het gebogen scherm onvoldoende toevoeging waardoor het voor vele niet interessant zou zijn om voor dit model te gaan. Het scheelt bovendien 100,- in de portemonnee. Los daarvan is het een lekker snelle smartphone die zeker in de top meedraait. De optionele Samsung Gear 360 is een leuk hebbedingetje waar leuke video's mee gemaakt kunnen worden in meer dan prima kwaliteit. De prijs van de camera is met 350,- euro dan ook wel de helft van de S7 Edge.

Vorig jaar kwam Samsung met twee modellen van hun vlaggenschiptoestel (als we het grotere model niet meetellen). Dit waren de Samsung Galaxy S6 en de S6 Edge. De laatstgenoemde had een specifieke eigenschap, namelijk een gebogen scherm. Dit jaar heeft Samsung wederom twee nieuwe modellen uitgebracht onder de toepasselijke naam Samsung Galaxy S7 en S7 Edge. Wij zijn aan de slag gegaan met de Samsung Galaxy S7 Edge, daarbij konden we het toestel tevens testen in combinatie met de Samsung Gear 360, een compacte camera waarmee 360 graden video’s gemaakt kunnen worden.

Als we kijken naar het uiterlijk van de telefoon, heeft de S7 Edge erg veel van zijn voorloper de S6 Edge. Toch zijn er wel “kleine” veranderingen toegepast. Zo steekt de camera aan de achterkant iets minder uit en is de behuizing van de achterkant ietwat gebogen zodat het toestel beter in de hand ligt. De voorkant ziet er verder nog exact hetzelfde uit met de herkenbare fysieke knop en de aanraakknoppen. Het gebruikte materiaal is aluminium voor de behuizing in combinatie met een glazen achterkant. Deze combinatie zorgt ervoor dat de smartphone er erg chique uitziet en toch ook degelijk aanvoelt.

Het grote verschil tussen de S7 en de S7 Edge is natuurlijk het gebogen scherm. Doordat het gebogen is, is de totale afmeting van het scherm ook iets groter. Zo is de afmeting van de S7 Edge 5,5 inch, waarbij de S7 een scherm heeft met een afmeting van 5 inch. Naast dit verschil is er ook een prijsverschil van 100,- euro. De vraag is natuurlijk of het gebogen scherm de hogere prijs waard is. Dezelfde vraag stelden we ons ook bij de Samsung Galaxy S6 Edge en daarbij gaven we aan dat het een leuke toevoeging is, maar geen meerwaarde biedt. Dezelfde conclusie was ook gauw getrokken bij het gebruik van de Samsung Galaxy S7 Edge. Het is leuk voor het oog, maar biedt te weinig extra’s. Het is soms zelfs eerder een obstakel dan een gemak. Dit komt vooral voor wanneer je het toestel volledig in je handen en dat je met je vingers per ongeluk het scherm aanraakt. Hierdoor worden er ongewenst acties uitgevoerd of apps gestart.

Samsung Galaxy S7 Edge

De meeste veranderingen zitten hem toch in de hardware, behalve het beeldscherm zelf. Deze beschikt evenals zijn voorganger over een QHD-resolutie van 2560 x 1440 pixels. Het beeldscherm toont prachtige en scherpe kleuren. Dit geldt voor zowel video’s en foto’s, maar ook voor games. Wat verder opvalt, is dat het scherm nooit echt uit is. Dit houdt in dat er altijd wel iets op het scherm is af te lezen, denk hierbij aan de tijd en datum of het batterijpercentage. Dit kan makkelijk zijn om snel af te lezen zonder daadwerkelijk het toestel te moeten aanzetten. Verrassend genoeg heeft het niet bijzonder veel invloed op de batterijduur. Wellicht komt dit ook doordat er een grotere en sterkere accu in de S7 Edge zit in vergelijking met het voorgaande model. Volgens de cijfers scheelt dit maar liefst 40% in de duur en dat is duidelijk merkbaar.

De Samsung Galaxy S7 Edge heeft ook 1GB meer werkgeheugen dan zijn voorloper. Hiermee komt het toestel op een totaal van 4GB intern geheugen. Dit in combinatie met de krachtige Exynos 8890 zorgt voor een lekker snel toestel waarbij alles vloeiend verloopt. Ook zware processen, zoals grote games of het bewerken van een filmpje, lijken geen moeite te kosten. De opslagruimte van het instapmodel is net als zijn voorganger 32GB wat vandaag de dag geen overbodige luxe is, al helemaal als er gekeken wordt naar de camera’s. De geschoten foto’s en filmpjes zijn van hoge kwaliteit en zijn daardoor ook groter als we kijken naar het aantal MB’s. De aanwezige camera’s zijn voorzien van 12 en 5 megapixel. Het is overigens wel een pluspunt dat het geheugen van de Samsung Galaxy S7 Edge uitgebreid kan worden met een MicroSD-kaartje. Deze kan in hetzelfde slot worden gestoken als de SIM-kaart. Een ander leuke toevoeging is dat de S7 Edge in tegenstelling tot de S6 Edge waterdicht is. Het toestel heeft een IP68 certificering waardoor het toestel niet alleen tegen regendruppels kan, maar ook gewoon mee onder de douche meegenomen kan worden en zelfs in het (zwem)bad. Dit zorgt er overigens wel voor dat de batterij niet zelf te vervangen is: het volledige toestel is compleet afgesloten om te voldoen aan de IP68 eisen.

Samsung Galaxy S7 Edge

Samsung ontwikkeld ook andere hardware die gebruikt kunnen worden met onder andere de Galaxy S7 Edge. Een van deze apparaten is de Samsung Gear 360, een camera waarmee 360 graden beelden opgenomen kunnen worden. Dergelijke camera’s lijken steeds meer in trek te komen en voor een goede kwaliteit ben je vaak duizenden euro’s kwijt. Toch lijken er steeds meer 360 graden camera’s te worden ontwikkeld in een goedkoper segment. Zo kost de Samsung Gear 360 ongeveer 350,- euro en is dus een stuk goedkoper dan de professionele camera’s, waardoor het wat aantrekkelijker wordt voor de hobbyist. De prijs-kwaliteitsverhouding is bijzonder goed. De compacte camera is voorzien van twee camera’s die een brede kijkhoek hebben. De camera staat op een kleine driepoot, waardoor hij overal geplaatst kan worden.

Door een simpele handeling wordt er een verbinding gemaakt met de smartphone en middels de bijbehorende Samsung Gear App kan de Samsung Gear 360 worden bedient. Beelden kunnen worden opgeslagen of live bekeken worden. Bij het opslaan van de beelden worden deze naar je smartphone gerenderd, wat overigens wel even duurt, vooral wanneer je een wat langere film hebt gemaakt. Het is overigens ook mogelijk om de camera als stand-alone te gebruiken. De beelden worden dan opgeslagen op een MicroSD-kaartje. De volledige video kan worden geüpload naar bijvoorbeeld Youtube, maar nog veel leuker is om je eigen gemaakte video te bekijken in de Samsung VR, de virtual reality bril van Samsung waarin je je toestel plaatst om rond te kijken in je eigen gemaakte video.