Not Another Happy Ending

De Schotse romantische komedie Not Another Happy Ending is vlot geschreven en onderscheidt zich inhoudelijk van de meeste films in het genre. Maar doordat het romantische aspect meer naar de achtergrond is verdreven, heeft het uiteindelijk ook meer moeite om te overtuigen.

Not Another Happy Ending is nu te koop op DVD.

Hoewel de naam Karen Gillan niet direct iedereen iets zal zeggen, is de actrice de laatste jaren aan een indrukwekkend cv bezig. Zo speelde de Schotse jarenlang in Doctor Who, waarna ze verscheen in films als Guardians of the Galaxy, The Big Short, het recente In a Valley of Violence en de aankomende Jumanji-remake. De romantische komedie Not Another Happy Ending verscheen al voor deze successen, maar is nu ook in Nederland verkrijgbaar.

Na talloze afwijzingen komt schrijfster Jane Lockhart terecht bij de uitgeverij van Tom Duval (Stanley Weber). De uiteindelijke publicatie van hun eerste samenwerking verloopt voorspoedig; het boek verkoopt zeer goed en Jane wint een prijs voor aanstormend talent. Dit succes een vervolg geven lijkt aanvankelijk niet heel moeilijk, totdat Jane tegen een writer’s block aanloopt. Tom ziet zich genoodzaakt om haar inspiratie te bezorgen, zelfs als dit niet helemaal op de juiste manier gebeurt. Maar langzamerhand begint Tom ook steeds meer gevoelens voor Jane te krijgen.

Not Another Happy Ending

Deze Schotse productie is zeker niet een standaard romantische komedie. Het scenario is origineel en lekker vlot geschreven met genoeg scherpe en komische dialogen. Niet bijzonder hilarisch maar wel goed voor een continue glimlach. Dit komt vooral door Karen Gillan, die een heel menselijk en relateerbaar personage weet neer te zetten. Het verhaal zelf gaat aanvankelijk in sneltreinvaart, na het eerste kwartier zijn alle personages geïntroduceerd en heeft Jane al bijna twee boeken geschreven. Hierna wordt gelukkig iets meer de tijd genomen en komen er verschillende leuk uitgevoerde plotpunten aan bod.

Hierbij komt het romantische aspect opvallend weinig aan bod; de film is meer geïnteresseerd in Jane’s probleem en weet zich zo goed te onderscheiden van de meeste films in het genre. Het nadeel is wel dat de uiteindelijke romantiek niet helemaal weet te overtuigen, aangezien de personages Jane en Tom niet veel met elkaar lijken te hebben gedeeld. Zo worden twee momenten die belangrijk zijn voor hun relatie afgedaan in korte montages. Gelukkig heeft Not Another Happy Ending verder genoeg te bieden.