Troll and I

Het concept van Troll and I is redelijk vernieuwend, maar niet helemaal uniek. Helaas laat de uitwerking te wensen over. Grafisch gezien heeft het meer weg van een titel voor vorige generatie consoles. Daar zou je doorheen kunnen kijken, maar de gameplay is op een aantal vlakken ook behoorlijk stroef. Het hele idee van de samenwerking tussen Otto en Troll is leuk, maar dat komt gewoon niet goed naar voren in deze game.

Spiral House is niet de meest bekende ontwikkelaar van dit moment, toch hebben ze meegewerkt aan een aantal bekende games zoals: Stuntman, MotorStorm, Blur en Little Big Planet.

Troll and I zou in eerste instantie gemaakt worden door Square Enix, maar op 14 december 2016 werd aangekondigd dat Spiral House de volledige ontwikkeling op zich zou nemen. Wanneer een spel door Square Enix ontwikkeld wordt kun je er bijna altijd van op aan dat het goed is. Kan Spiral House het in dit geval ook waarmaken?

Diep in de Noordse wildernis moet de tiener Otto zijn huis ontvluchten nadat een groep wrede jagers zijn dorp plundert. Deze zijn op zoek naar een mythisch wezen dat volgens de geruchten in het bos zou moeten leven. Terwijl Otto vlucht voor zijn leven, vindt hij het ongrijpbare wezen waarnaar de jagers op zoek zijn. Ze worden vrienden en daarmee begint het gevaarlijke avontuur van Troll en Otto.

Samen beginnen de twee onwaarschijnlijke vrienden aan een reis door verraderlijke gebieden vol met gevaren. Troll en Otto zijn opgegroeid in het bos en moeten hun vaardigheden gebruiken om te sluipen, strategieën te bepalen en te vechten om zo hun weg naar huis te vinden. Samenwerken is noodzakelijk om de onbekende gevaren te overwinnen en zo te overleven.

Troll and I screenshot 1

Troll and I is eigenlijk een mengelmoes van verschillende genres. Het is een action-adventure-game met RPG-elementen, maar zit ook vol met verschillende soorten puzzels. De twee hoofdpersonen van dit spel zijn Otto en Troll en het is bedoeling dat je beide gebruikt om verder te komen. Zo zul je Troll vooral gebruiken voor zijn brute kracht en Otto meer voor snelheid en souplesse. Het concept van Troll and I is interessant, maar niet geheel uniek.

De RPG-elementen die in deze game zitten hebben vooral betrekking op de manier van het vertellen van het verhaal en de mogelijkheid om je personage te ontwikkelen. Nieuwe vaardigheden zijn vrij te spelen en vervolgens te gebruiken voor het oplossen van de puzzels. Zo kan Troll bijvoorbeeld onzichtbaar worden voor vijanden door het gebruik van magie. Het systeem zit vrij simpel in elkaar en is eenvoudig te begrijpen en te gebruiken.

Naast de verschillende vaardigheden is het ook de bedoeling dat je diverse soorten voorwerpen gebruikt. Troll and I bevat een simpel craft-systeem waarin je items kunt maken met onderdelen die vindt tijdens je reis. Het maken van voorwerpen, of craften, is een belangrijk onderdeel van het spel en noodzakelijk om verder te komen. Craften kan vaak een saai onderdeel zijn, maar gelukkig hoef je in Troll and I nooit heel lang te zoeken naar de juiste onderdelen. Waarschijnlijk was het spel beter af geweest zonder dit systeem, want het voelt meer als opvulling dan als een essentieel onderdeel van het avontuur.

Tussen het craften en puzzelen door komen Otto en Troll nog de nodige vijanden tegen. Je kunt beide hoofdpersonen gebruiken in de gevechten en zelfs wisselen in het heetst van de strijd. In het begin is het neerslaan van tegenstanders nog best vermakelijk, maar op een gegeven moment wordt het vrij repetitief. Dat komt vooral omdat je steeds dezelfde knoppen moet indrukken zonder dat je al te veel hoeft na te denken over een strategie. Het vechten met Otto gaat redelijk eenvoudig, maar wanneer je een gevecht aangaat met Troll loop je regelmatig tegen de beperkingen van de camera aan. Zo heb je vaak het idee dat je in het wilde weg aan het meppen bent, omdat je de tegenstander niet kunt zien. De camera, het repetitieve en ook de grote hoeveelheid tegenstanders zorgen ervoor dat het gevechtssysteem van Troll and I niet erg goed is.

Grafisch gezien heeft Troll and I meer weg van een spel uit de vorige generatie. Het gebrek aan detail valt gelijk op. De gezichten zijn vaak strak en tonen weinig emoties en ook de bewegingen van de twee hoofdpersonen zijn niet echt vloeiend. Nu is grafische pracht natuurlijk een mooie bijkomstigheid, maar het zegt weinig over het spel als geheel. Maar in dit geval heeft het spel ook te kampen met een zeer matig camera-systeem, waardoor het lastig is om het grafische gedeelte door de vingers te zien. Er zitten behoorlijk veel momenten in het spel, vooral wanneer je bezig bent met vechten, waarop de camera een loopje met je neemt. Zo kan het voorkomen dat je een close-up krijgt van de behaarde rug van Troll, terwijl je druk bezig bent met het neerslaan van je tegenstander.

Troll and I screenshot 2

Het hele idee achter Troll and I is eigenlijk best leuk, maar helaas is de uitwerking gewoon niet wat wij ervan hadden verwacht. De RPG-elementen in deze game zijn simpel en eenvoudig te begrijpen. Hetzelfde kan gezegd worden van het craft-systeem, maar deze lijkt meer op een soort van opvulling inplaats van een belangrijk onderdeel. Het gevechtssysteem voelt al vrij snel repetitief en heeft erg veel last van het matige camera-systeem. Ook grafisch gezien is Troll and I geen hoogvlieger en dat is jammer, maar niet het meest belangrijk.

Troll and I is een dappere poging van ontwikkelaar Spiral House. Helaas pakt het op een aantal vlakken niet goed uit en dat is jammer, want het concept van deze game is iets dat wij best vaker zouden willen zien.