LEGO City Undercover

LEGO gooit haar bekende en doeltreffende, maar vooral charmante formule in een open-wereld-jasje. Een geslaagd huwelijk dat goed is voor interessante gameplay. Repetitiviteit weerhoudt het van een perfecte score.

LEGO is al generaties lang een begrip. Velen zijn groot geworden met de gele steentjes en sommigen, zoals ondergetekende, zijn opgegroeid met de spellen. LEGO Island uit 1997, de allereerste LEGO-game, was mijn eerste ervaring met een 3D-game. Als iemand die niet in het bezit is van de Wii U was de nieuwe uitgave van LEGO City Undercover dan ook iets om naar uit te kijken.

Ditmaal vormt niet The Brickster de schurk, maar een andere crimineel. Rex Fury is ontsnapt en het is aan agent Chase McCain om hem tegen te houden. Hierbij moet McCain undercover gaan als verschillende personen. De zoektocht brengt hem niet alleen tot alle uithoeken van LEGO City, maar ook daarbuiten. Zou Chase McCain genoeg vermommingen in zijn arsenaal hebben om Rex Fury te stoppen?

LEGO City Undercover trailer, LEGO City Undercover releasedatum

De LEGO-games moeten het de laatste tijd vooral hebben van gelicenseerde titels. Bekende formules zoals Marvel, DC, Star Wars en Harry Potter worden steevast voorzien van een charmant LEGO-sausje, met vele fans tot gevolg. LEGO City Undercover lijkt wat dat betreft meer op het eerdergenoemde LEGO Island; een open wereld vol originele personage’s en typische humor. Uiteraard is de spelwereld een stuk uitgebreider en complexer. City Undercover weet leuke personage’s en een vermakelijke verhaallijn te presenteren, waarin ook nog ruimte is voor talloze verwijzingen naar popcultuur.

De opening, waarbij het hoofdpersonage met een boot in de stad arriveert, doet al direct denken aan Grand Theft Auto IV, maar daar houdt de vergelijking met Rockstar gelauwerde serie niet op. Dat is vooral een compliment, aangezien alles met een mooi LEGO-sausje is overgoten. Elementen die eerder thuishoren in een 18+-game, zoals het aanrijden van inwoners, krijgen zo een onschuldig karakter. Dit komt vooral doordat alle vernietigbare objecten zijn opgebouwd uit bouwsteentjes. Dit geeft zo tevens een mooie draai aan de schademodellen van voertuigen. Zo kan het gebeuren dat je auto na een paar botsingen opeens een cabrio is geworden.

LEGO City Undercover

De grafische verbetering ten opzichte van de Wii U-versie is duidelijk aanwezig, maar voegt niet heel veel toe. De co-op-funtie is een grotere meerwaarde; het is op elk moment mogelijk om een extra speler te laten bijspringen. Hiervoor is enkel een extra controller nodig. Op de Switch-versie volstaan de standaard Joy Cons helaas niet voor twee spelers. Dit is opzich jammer, maar begrijpelijk gezien de uitgebreide knoppen-configuratie. Dat de game al snel wat repetitief wordt is een groter nadeel. Het simplistische bouwen, zoals we dat ook kennen uit de reguliere LEGO-games, en de wat beperkte vrijheid missen de nodige diepgang.

Toch is LEGO City Undercover een mooie toevoeging aan het bekende repertoire. De nieuwe versie is misschien niet de moeite waard als je de Wii U-variant al bezit, maar dat zal slechts een klein deel van de doelgroep zijn.