Little Nightmares
Britt Luttik
Britt Luttik

Little Nightmares is zeker een aanrader voor degene die zichzelf wil verrassen met een goede horror in combinatie met een prachtige puzzel-platformer. Lang duurt de game niet, maar voor de relatief lage prijs krijg je wel een hoop kwaliteit.

Het horror-genre heeft genoeg te bieden, denk maar aan de populaire Resident Evil-serie, Silent Hill en Dead Space. Typerend is dat een horrorgame of draait om het vechten en verslaan van monsters of juist puur om overleven. Vooral dat laatste is wat we tegenkomen in Little Nightmares.

Ontwikkelaar Tarsier Studios kondigde Little Nightmares al enkele jaren geleden aan, maar nog zonder een uitgever en onder een andere naam. Na een langdurige stilte liet Bandai Namco in 2016 weten dat ze een samenwerking waren aangegaan om Little Nightmares uit te brengen. Het resultaat is een prachtige en duistere game die de verwachtingen weet te overtreffen. Little Nightmares is het verhaal van een klein meisje met een gele regenjas, die moet ontsnappen aan de duisternis.

Little Nightmares speelt zich voornamelijk in deze duisternis af. Je kunt niet vechten, maar alleen vluchten en verbergen. Het feit dat je een klein onschuldig meisje bent, versterkt het gevoel van hulpeloosheid en angst nog eens extra. Gelukkig wordt het spel verlicht dankzij een aansteker die Six bij zich draagt. En daarmee moet je zien te ontsnappen uit de zogenoemde ‘Maw’. Het begint met kleine gangetjes waar je moeiteloos doorheen kruipt en grote kamers met meubels die vijf keer zo groot als Six zijn. Maar dan komen de vijanden langzaam tevoorschijn; bloedzuigers verstopt in de duisternis, gruwelijke mensachtige wezens met meterslange armen en vette gezichten. Het enige wat je kunt doen is rennen en verstoppen.

Little Nightmares

Iets wat Little Nightmares uniek maakt is de manier waarop de game je in zijn greep weet te houden. Je hoeft geen goedkope jumpscares of bloederige taferelen te verwachten, maar de angst om gevonden te worden is enorm. Wanneer je denkt de perfecte verstopplek te hebben gevonden, heb je het mis; vijanden zoeken precies waar je zit. En als je wel goed verstopt zit, is het nog een hele kunst om verder te sluipen zonder dat de vijand je opmerkt. Kleine elementen versterken dit effect nog eens, zoals de controller die op het ritme van hartkloppingen trilt wanneer een vijand in de buurt is.

Behalve een horrorgame is Little Nightmares ook een puzzel-platformer. Daarmee worden spannende momenten van verbergen afgewisseld door klimmen en puzzelen. De levels zijn mooi, en met oog voor detail, opgebouwd. Daardoor is het zelfs genieten tijdens de spannende momenten. Inhoudelijk zijn de puzzels niet moeilijk, waardoor het na een tijdje lichtelijk repetitief zou kunnen voelen. Desondanks wordt dit wel weer goed afgewisseld doordat je niet alleen links en recht gaat, zoals bij een klassieke platformer, maar ook de hoogte in. De game is voor een goede puzzelaar relatief snel uit te spelen, in ongeveer vijf uur. Dat is wat aan de korte kant, maar voor een prijs van €19,99 wel netjes.

Little Nightmares

De manier waarop Little Nightmares wordt uitgewerkt, overtreft vele verwachtingen. Kleinere sterke elementen zorgen voor de spanning, die door de angst om ontdekt te worden blijft behouden. De puzzels zijn niet te moeilijk en als het verveelt kun je nog altijd van de omgeving genieten. Daarnaast is het spel grafisch perfect in orde, dankzij het gebruik van Unreal Engine 4. Het enige wat misschien een nadeel zou kunnen zijn, zijn de korte checkpoints; hierdoor moet je soms weer een heel stuk opnieuw doen als je doodgaat. Maar misschien is dat juist de uitdaging van Little Nightmares.