DiRT 4

DiRT 4 is gewoon weer een erg goed deel in de langlopende DiRT-serie en grafisch gezien is het allemaal dik in orde. Er is genoeg content aanwezig om je een behoorlijke tijd zoet te houden. De moeilijkheidsgraad is helemaal op jouw niveau in te stellen, zodat je kunt kiezen voor echte simulatie of gewoon iets meer arcade. De lange laadtijden zijn het enige puntje van kritiek.

Het laatste deel in de DiRT-franchise, DiRT Rally, stamt alweer uit 2015. In tegenstelling tot DiRT 4 is de rally-variant meer gericht op simulatie. Nu zijn er genoeg liefhebbers voor dat genre, maar het is niet voor iedereen weggelegd. Een meer arcade-achtige aanpak spreekt een veel breder publiek aan. Codemasters heeft aangegeven dat ze met deze game beide kampen proberen te bedienen. Is dat gelukt of hebben we nu een spel dat eigenlijk geschikt is voor niemand?

DiRT 4 review

DiRT 4 heeft een aantal verschillende modi, maar de belangrijkste is toch wel de carrièremodus. Hierin kun je, zoals je gewend bent in racespellen, een soort van loopbaan opbouwen. Je begint in een goedkope auto die je steeds verder kunt upgraden en daarmee rijd je in verschillende toernooien. Het winnen van deze wedstrijden levert je de nodige credits op die je weer kunt gebruiken voor het aanpassen van je auto of het kopen van een nieuwe. Behoorlijk standaard allemaal, maar leuk uitgewerkt en zeker niet vervelend.

In de carrièremodus heb je de keuze uit vier verschillende type races: Rally, Rallycross, Land Rush en een combinatie van de drie. Deze modi zijn niet nieuw en kwamen ook al aan bod in DiRT 3. Maar waarom zou je veel aanpassen als het gewoon leuk is? Dat moeten ze bij Codemasters ook gedacht hebben, want er is ook niet heel erg veel veranderd. Is dat heel erg? Nee! DiRT 4 draait om autorijden en dan vooral om de rallysport en dat komt ruimschoots aan bod in de verschillende modi.

Zoals eerder gezegd, heeft Codemasters twee verschillende manier ingebouwd om te spelen. Je kunt kiezen voor een soort van simulatie, vergelijkbaar met DiRT Rally of je kunt kiezen voor een meer arcade-achtige ervaring, die je kunt vergelijken met DiRT 3. Het spelen van een simulatie moet je liggen en zal voor de meeste mensen wat te hoog gegrepen zijn. De meerderheid van de spelers zal het waarschijnlijk op de andere stand spelen, omdat je daar wat meer fouten mag maken. Wanneer je denkt dat het net zo ‘eenvoudig’ is als het derde deel, dan kom je enigszins bedrogen uit. DiRT 4 is zelfs op de simpelste stand wel een stukje lastiger, maar gelukkig is de leercurve niet al te hoog.

DiRT 4 review

Waarschijnlijk heeft Codemasters daarom ook DiRT Academy toegevoegd, waarin je alle fijne kneepjes van de rallysport kunt leren. Zo word je van alles bijgebracht over bijvoorbeeld het verplaatsen van gewicht, remmen met de handrem en de Scandinavian flick (iets dat van toepassing is op rally’s in de sneeuw). DiRT Academy leert het je allemaal en het is zeker aan te raden om wat van deze lessen mee te pikken, omdat er vast nog wel dingen zijn die je kunt leren. Door het toevoegen van deze leerschool is het dan ook niet zo erg dat de moeilijkheidsgraad een stukje hoger ligt dan bij DiRT 3.

In de carrièremodus moet je naast het rijden van de verschillende toernooien ook aandacht schenken aan je eigen team. Er zijn verschillende functies die bekleed moeten worden. Dit kun je doen door mensen aan te nemen en die zijn er in allerlei soorten en maten. Mensen die je team naar een hoger niveau kunnen brengen, kosten simpelweg een stukje meer, waardoor je aan het eind van je races minder credits overhoudt. Het team-aspect van dit spel is leuk bedacht, maar wij vragen ons af of het niet iets te simpel is om echt leuk te zijn. Het is namelijk niet echt duidelijk of de keuzes die je maakt ook echt invloed hebben op het verdere verloop van je carrière.

DiRT 4 ziet er prachtig uit, zowel de omgevingen als de schademodellen van de auto’s zijn dik in orde, maar tot nu toe zijn er eigenlijk ook maar weinig DiRT-spellen geweest die het grafisch niet voor elkaar hadden. Wat wel een stukje minder is zijn de lange laadtijden, nou is lang natuurlijk vrij relatief, maar soms ben je toch echt wel een minuut aan het wachten. Misschien dat deze bij een toekomstige update een stukje ingekort kunnen worden.

Naast de carrièremodus heeft DiRT 4 ook nog een aantal andere modi, die qua gameplay niet echt afwijken. Zo is er de Joyride-modus, waarin je kunt proberen om een zo snel mogelijke tijd te rijden of je kunt wagen aan andere uitdagingen. Daarnaast is er ook een online-modus waarin je het op kunt nemen tegen andere spelers wereldwijd. Het is een leuke toevoeging die ervoor zorgt dat je nog langer kunt genieten na het voltooien van de carrièremodus.

DiRT 4 is een prachtige racegame zoals je kunt verwachten van Codemasters. Grafisch gezien is er zeer weinig op aan te merken, de omgevingen zien er zeer gedetailleerd uit en ook de schademodellen zijn zoals je gewend bent. Er zit genoeg content in deze game, zodat je hier een behoorlijk tijd zoet mee bent. Codemasters heeft breed ingezet op deze game, je kunt het namelijk zo moeilijk of zo makkelijk maken als je zelf wilt. Dat kan natuurlijk tegen je werken, maar in dit geval pakt het gewoon erg goed uit. Het enige echte punten van kritiek zijn de laadtijden die wat aan de lange kant zijn en we vragen ons af of het managen van je team heel erg veel toevoegt aan de beleving.