Get Even

Get Even is een spannende game met wat interessante schietelementen. Het horror-aspect werkt erg goed door uitstekend gebruik van omgevingsgeluiden en muziek. Het schieten is eigenlijk te eenvouding, maar gelukkig zorgt de CornerGun voor leuke momenten. Het spel probeert teveel dingen tegelijk te doen en stelt hiermee teleur.

In Get Even, een psychologische thrillergame van Bandai Namco, moet je vreemde taferelen in het leven van de hoofdpersoon proberen te ontrafelen. Het spel zou eigenlijk al vorige maand verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en pc, maar werd uitgesteld vanwege de aanslag in London en de connectie met de openingsscène.

In het spel volg je het verhaal van Black, een man die een meisje moet proberen te redden. Tenminste, dat denken wij. In het verhaal wordt er enorm veel gewisseld tussen allerlei verhaallijnen en het is onduidelijk wat nou precies ‘realiteit’ is. Get Even probeert dit te gebruiken als kracht, maar door het hoge tempo zal de gemiddelde speler veel moeite hebben om het verhaal goed te volgen. In het eerste halfuur wissel je namelijk van redder in nood naar krankzinnige en vervolgens huurling. Alles vindt plaats in een gekkenhuis waar een mysterieuze dokter jouw herinneringen probeert op te rakelen. Dit doet hij via een mysterieus apparaat op het hoofd van iedere patiënt, zo ook op het jouwe. Maar dit gekkenhuis is niet de enige locatie die je in flashbacks bezoekt.

Get Even is wel erg spannend, maar dat is grotendeels te danken aan geluid. Terwijl je door de doolhoven van levels gaat en onnodig verdwaald, zorgt het geluid voor de nodige angst. De muziek is opzwepend, bouwt de spanning goed op en geeft je het gevoel dat je niet veilig bent. Dit principe werkt heel goed en zorgt ervoor dat jouw aanwezigheid in een kamer snel als ongewenst voelt. Helaas komt dit zelden goed tot zijn recht omdat het vage verhaal je probeert te laten schrikken met voorspelbare momenten. De weg hier naartoe is vaak benauwder dan de uiteindelijke climax. Ook kan het gehijg van het personage, dat toeneemt naarmate de spanning stijgt, soms storend worden.

Gelukkig kun je de spanning in Get Even soms meester zijn. Black beschikt namelijk over een unieke gadget. Met de CornerGun kun je om hoeken heen schieten. Dit doe je door je telefoon als camera te gebruiken terwijl het pistool de hoek om mikt. Tussendoor zul je je mobieltje ook moeten gebruiken als scanner, warmtemeter of plattegrond. Dit werkt best soepel in combinatie met de CornerGun, maar niet zodra je slechts een normaal pistool hebt. Dan is het wisselen tussen wapen en telefoon erg omslachtig. Met deze gadget blijf je ook vaak buiten gevaar omdat je toch vijanden kunt uitschakelen vanuit dekking. Het schieten zelf voelt wel lichtelijk onnatuurlijk; de wapens en het afvuren voelen niet helemaal zuiver. Tijdens de schietmomenten heb je nooit het gevoel dat de actie hoog ligt. Het gebruik van de CornerGun maakt deze momenten wel leuker.

Get Even wordt helaas gehinderd door de onnodige ingewikkelde levels en het weinig bijzondere schietsysteem. Op de CornerGun en het geweldige gebruik van geluid na, heeft de game niet veel te bieden. Het verhaal komt traag op gang en de hulp van je telefoon maakt confrontaties met vijanden minder spannend. Ondanks dat het ook te spelen is door voorzichtig te zijn, zul je het makkelijk rennend met je geweer kunnen doen. Get Even probeert heel erg veel maar bereikt nergens een hoogtepunt. De vormgeving is prachtig en de spanning is top maar dit alles valt in het niets door de oppervlakkige gameplay, wat erg zonde is.