review
Cryptark

Conclusie
Cryptark is een prima tussendoortje voor als je even iets anders wilt. Als twin-stick-shooter doet het weinig bijzonders maar faalt het ook nauwelijks. De besturing is soepel, het schiet vermakelijk weg en ziet er goed uit.Cryptark is een roguelike twin-stick-shooter met sci-fi sfeer voor PlayStation 4 en pc. In het spel moet je als bounty hunter allerlei ruimteschepen uitschakelen om zo geld te krijgen en verder te komen. Dit doe je met een exoskeleton waarmee je door al die ruimteschepen heen vliegt.
In een roguelike game is er elke keer dat je het spel speelt iets veranderd, waardoor je nooit exact hetzelfde level zult spelen. Bij Cryptark zijn dat de ruimteschepen die je moet ontdekken en uitschakelen. Elk schip wordt bestuurd door een Master Computer en zodra je die uitschakelt, ontploft het voertuig. Echter is dit niet zo makkelijk als het klinkt. Elke Master Computer bestuurt op zijn beurt weer andere delen die het geheel beschermen en versterken. Zo zijn er onderdelen die een alarm af laten gaan dat meer vijanden oproept, die alles afsluit als het begint te ontploffen of een schild maakt voor de hoofdcomputer. Deze onderdelen zul je dus eerst moeten uitschakelen voordat je veilig het volledige schip kunt vernietigen.
Heen en weer te vliegen tussen deze onderdelen gaat vrij soepel met hulp van de kaart van het schip. Doordat je een WayPoint kunt instellen, zie je exact hoe je moet vliegen. Onderweg kom je dan allerlei wezens en obstakels tegen die je zult moeten ontwijken of verslaan. Doordat je in het begin niet zo goed weet hoe vijanden reageren, zul je hierdoor in het begin vaak afgaan. Zolang je geld op de bank hebt staan kun je doorgaan, anders zul je weer helemaal vanaf het begin moeten starten. Dit kan tot frustratie leiden, omdat bepaalde vijanden de eerste keer ineens exploderen in een grote meltdown waardoor je niet weg kunt komen. Het spel straft je in zekere zin dus af, omdat je bij de eerste poging dus nooit het level zult halen. Echter is dat natuurlijk ook de intentie van een roguelike.

De exoskeleton die je bestuurt voelt soepel en beweegt vrijwel exact de delen die je wilt bewegen. De wapens voelen soms minder krachtig aan dan dat ze zijn. Tijdens het spelen unlock je wel allerlei technologie die je kunt gebruiken om je pak sterker te maken. Zo kun je nieuwe wapens ontdekken, maar ook nieuwe vaardigheden. Als je artifacts ontdekt, kun je zelfs nieuwe klassen vrijspelen om mee te verkennen. Deze klassen variëren niet heel erg, maar leggen de focus van je run net ergens anders. Zo heeft de een veel pantser en de ander juist veel vuurkracht. Ook beginnen ze met andere wapens en uitrusting.
Cryptark is een vermakelijke twin-stick-shooter, maar mist net de strakheid van een hoop andere games. Zo is de informatie op het scherm vrij onoverzichtelijk en blijft veel onduidelijk. De game ziet er wel mooi uit. De explosies en schoten spatten van je scherm. De kracht van een roguelike ligt in het ontdekken en beter/sterker worden, maar Cryptark laat teveel over aan het lot, waardoor het af en toe toch aanvoelt alsof je dood oneerlijk is. Door de vele items en unlocks in het spel zorgt het er toch voor dat je blijft spelen. Echter lijkt het niet zo opgepoetst als de andere twin-stick-shooters op de markt zoals Nex Machina of roguelikes zoals The Binding of Isaac en Enter The Gungeon. Een typisch gevalletje ‘net niet’. Desalniettemin is het wel een leuk tussendoortje.
