Fast & Furious 8

Fast & Furious 8 is nog steeds vermakelijk en de actiescènes zijn zeker van een hoog niveau. De ziel die de vorige films bijzonder maakte is echter afwezig; het gemis van Paul Walkers Brian speelt hierin een rol, maar ook de ongeloofwaardige ommezwaai van het personage van Vin Diesel.

Fast & Furious 8 is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Toen de productie van Fast & Furious 7 ruw werd verstoord doot het spijtige overlijden van Paul Walker, had niemand nog hoop voor het eindresultaat. Toch bleek de film behoorlijk goed, vooral doordat de acteur een mooi afscheid werd gegeven. Toch moet de serie ook verder. Fast & Furious 8 moet het dus zonder een van haar gezichten, maar daar is wel het nodige acteertalent voor teruggekomen. Zo zien we onder andere Charlize Theron, Helen Mirren en Scott Eastwood (een zoon van Clint).

Dominic Torretto (Vin Diesel) en Letty (Michelle Rodriguez) leven een rustig bestaan in Cuba wanneer plots een mysterieuze dame opduikt. Dit blijkt een hacker genaamd Cipher (Charlize Theron) te zijn, die Dom op effectieve wijze weet te chanteren. Hij keert zich hierdoor tegen zijn vrienden en komt lijnrecht tegenover Hobbs (Dwayne ‘The Rock’ Johnson) Roman (Tyrese Gibson), Tej (Chris ‘Ludacris’ Bridges) en Ramsey (Nathalie Emmanuel) te staan. Met de hulp van de mysterieuze agenten Mr. Nobody (Kurt Russel) en Little Nobody (Scott Eastwood) roepen ze de assistentie van hun oude vijand Deckard (Jason Statham) in. Maar is dit voldoende om Dom en Cipher tegen te houden?

Fast & Furious 8 Foto: Universal Pictures

Scott Eastwood (Suicide Squad) wordt duidelijk naar voren geschoven om Paul Walker (Brick Mansions) te vervangen, maar zijn personage wordt onvoldoende uitgediept om het emotionele anker te zijn. Door zijn personage in hetzelfde soort JDM-auto’s te stoppen wordt het achtergelaten gat niet opgevuld. Dit is uiteindelijk ook wat de film grotendeels opbreekt. De serie begon ooit als redelijk geloofwaardige straatrace-film, maar inmiddels zijn de personages veranderd in superhelden die doldwaze stunts uithalen zonder een schrammetje op te lopen. Paul Walker was zeker niet de beste acteur maar zijn Brian bracht het geheel wel wat meer in balans. Aangezien onze andere hoofdpersoon ook erg snel zijn principes overboord gooit, lijken alle beginwaarden van de serie te worden weggefuift. Voor iemand die het continu heeft over het belang van vrienden en familie loopt Vin Diesels (xXx) Dom wel erg makkelijk over.

Dat wil niet zeggen dat Fast & Furious 8 slecht is, de film van regisseur F. Gary Gray (Straight Outta Compton) is zeker nog erg vermakelijk. Elke keer worden de grootschalige actiescènes weer overtroffen en ook dit achtste deel is geen uitzondering. Of het nu duizenden zombie-auto’s in New York City zijn of een nucleaire onderzeeër in het ijskoude Rusland. De vaste acteurs zijn inmiddels haast samengesmolten met hun rollen en ook de nieuwe toevoegingen leveren prima werk. Charlize Theron (The Huntsman, Kubo and the Two Strings) is een overtuigende schurk, al krijgt ze niet heel veel te doen. Fast & Furious 8 stelt teleur in vergelijking met zijn voorgangers, maar laten we hopen dat hiermee geen dalende lijn wordt ingezet.