Doorgaan naar artikel
Vampyr
Britt Luttik
Britt Luttik
Algemeen manager
Profiel

Het is inmiddels al even een tijd geleden dat Vampyr werd aangekondigd. De actie-RPG die zich in Londen tijdens de 18e eeuw afspeelt, beloofde al veel goeds. Gedurende de E3 2017 werd een nieuwe gameplaytrailer getoond en tijdens Gamescom 2017 was er voor het eerst hands-on gameplay te zien en wij kregen de kans om de donkere hoeken van Londen te zien.

Vampyr vertelt het verhaal van dokter Jonathan Reid die getransformeerd is tot een vampier. Hij is verplicht om zich voortaan te voeden op het bloed van onschuldige burgers. Tegelijkertijd heeft hij een eed gezworen als dokter en is verplicht het volk van Londen te genezen van het teisterende Spaanse virus. Vanaf het begin leggen de ontwikkelaars veel keuzes in de handen van de speler. Er is geen goede of slechte keuze, er zijn enkel consequenties. Voeden op een burger heeft impact op de omgeving waarin diegene woont. Sterven er teveel burgers, dan zal de omgeving verslechteren, meer ziektes en vampieren aantrekken en economisch instorten. Het uiteindelijke gevolg is dat de buurt letterlijk sterft, waardoor er geen quests of npc’s meer beschikbaar zijn.

Strategische keuzes zijn dus belangrijk en dat wordt duidelijk tijdens de korte alpha-gameplay. Daarin gaat Jonathan op zoek naar Sean. Om erachter te komen waar hij zich bevindt is het belangrijk om eerst informatie in de omgeving te zoeken. Dat kan door middel van praten met lokale bewoners of het voltooien van kleinere subquests. Tegelijkertijd moet Jonathan sterk genoeg zijn om andere vampieren of hunters te overwinnen. Voeden op andere vampieren is een optie, maar erg inefficiënt in tegenstelling tot mensenbloed. Echter is het niet slim om de eerste beste persoon te pakken die je tegenkomt. Belangrijk is om de buurt te verkennen en erachter te komen welke burgers er wonen. Daarin komt een sterk punt van Vampyr naar boven; iedere npc en dus ook burger heeft eigenschappen, motieven en relaties. Door met deze te praten en quests te voltooien komt Jonathan achter hun eigenschappen. Op basis daarvan krijg je als speler een lastige keuze, want wie offer je op? Verdient de betreffende persoon de dood ondanks zijn daden? Hier krijg je constant mee te maken.

Vampyr

Hoewel combat in Vampyr te vermijden is, raden we je aan dit niet te doen. Er is goed nagedacht over hoe Jonathan zijn krachten kan benutten met verschillende wapens. Zowel melee- als langeafstandswapens zijn te gebruiken in combinatie met bovennatuurlijke krachten. Een voorbeeld is ‘spring’, waarmee de afstand tot de vijand verkleind wordt door als het ware naar hem toe te dashen. Het gebruik van deze krachten zorgt ervoor dat bloed van Jonathan verloren gaat, dat hij vervolgens moet aanvullen met dat van een ander. Bossfights zijn ook aanwezig en vergen meer strategie en planning. Ondanks de bovennatuurlijke krachten, blijft de hoofdpersoon nog altijd gevoelig voor aanvallen. Overigens hoeven deze gevechten niet te eindigen met de dood, na het verslaan krijgt de speler de keuze om hem eventueel te sparen.

Tot dusver hebben we al behoorlijk wat gameplay kunnen zien en het ziet er zeker veelbelovend uit. De game bevat behoorlijk wat diepgang dankzij de uitgebreide lore, npc’s met ieder een eigen verhaal en een solide skilltree. Het open-wereld aspect komt goed tot zijn recht doordat er verschillende wijken van londen te verkennen zijn. De potentie van Vampyr  zit misschien nog niet eens in de gameplay, maar in de beklemmende keuzes waar de speler toe wordt gedwongen.