Mario + Rabbids Kingdom Battle
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

In Mario + Rabbids Kingdom Battle slaat Mario met behulp van de Rabbids een andere weg in, iets wat alleen maar beloond kan worden. Met veel humor, grafisch prachtige en herkenbare werelden is het eigenlijk een onmisbare titel voor de Nintendo Switch.

Nintendo die geliefde personages als Link (Zelda-reeks) en Mario uitleent aan andere ontwikkelaars om er iets totaal nieuws mee te doen, klonk tot een paar jaar geleden als iets onmogelijks. Hyrule Warriors toonde echter al aan dat de Japanse consolegigant er zeker niet negatief tegenover staat en met Mario + Rabbids Kingdom Battle is dat bewijs nog maar eens geleverd. Weet de game echter wel te overtuigen of maakt Nintendo dit keer toch een fout?

De chaotische Rabbids en de wat serieuzere Mario lijken in eerste instantie niet bij elkaar te passen. Totdat, door een ongelukje, de twee werelden door elkaar worden gegooid. Helaas voor Mario en zijn vrienden is het hun wereld (Mushroom Kingdom) die in chaos beland en er zit niets anders op dan de Rabbids te verdrijven. Gelukkig zijn er (in eerste instantie) twee Rabbids, die overigens verdacht veel op Luigi en Princess Peach lijken, die hem helpen.

Mario + Rabbids Kingdom Battle is anders dan welke andere Mario-game dan ook. Qua opzet heeft het veel meer weg van bijvoorbeeld XCOM. Het is namelijk een RPG met turn-based gevechten. Overigens anders dan bijvoorbeeld Mario & Luigi of Pokémon, want net als in XCOM kunnen spelers ook de personages laten lopen. Dit zorgt ervoor dat er wat meer tactiek bij komt kijken, omdat spelers die buiten beeld staan niet meer geraakt kunnen worden door de tegenstander. Meer over de gameplay wordt duidelijk in de onderstaande trailer:

Wat direct opvalt, is dat de makers de twee werelden van Mario en de Rabbids grafisch prachtig bij elkaar hebben gebracht. Wie alleen de Rabbids kent zal geen moment denken dat er onderdelen van Mario-games in zijn verwerkt. Andersom zullen ook Nintendo-fans geen moment twijfelen aan de echtheid van het spel. Duidelijk is dan ook dat medewerkers van Nintendo betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling door Ubisoft.

Spelers krijgen slechts de keuze uit één moeilijkheidsniveau en kunnen tijdens het spelen per gevecht kiezen voor een makkelijkere modus. Dat is niet heel erg handig en het was beter geweest als je dit vooraf al in had kunnen stellen. Keer op keer moet je op Y drukken om het makkelijker te maken. Voor nieuwe spelers van dit genre is het echter wel een must om iedere keer voor makkelijk te kiezen, want eenvoudig is het spel niet.

Om de game, naarmate het moeilijker wordt, toch weer iets makkelijker te maken, hebben spelers de beschikking over uitbreidings- en verbeteringsmogelijkheden. Zo is er een winkel voor primaire en secundaire wapens. Tevens krijg je de kans jezelf vaardigheden aan te leren of om ze te verbeteren. Helaas voelt niet iedere verbetering direct aan als een vooruitgang. Het is weliswaar geen achteruitgang, maar ook niet altijd beter dan dat het was.

Mario + Rabbids Kingdom Battle is de eerste exclusieve Nintendo Switch-game, die niet door Nintendo is gemaakt. De serieuzere Mario-wereld en de chaotische van de Rabbids passen beter bij elkaar dan ooit verwacht en bieden fans van Mario een nieuwe kijk op de avonturier. Het nieuwe genre is niet altijd even instapbaar helaas, maar biedt daardoor wel meer dan voldoende uitdaging.