NBA 2K18

NBA 2K18 is nog steeds de beste basketbalgame die je kunt kopen. Gameplay en presentatie zijn wederom van bijzonder hoog niveau. Helaas pakt de nieuwe 'Neighbourhood' niet zo goed uit en is de game nog steeds te lastig voor nieuwkomers.

Sinds jaar en dag is er eigenlijk maar een basketbalserie die er echt toe doet; NBA 2K18 staat al een eeuwigheid eenzaam aan de top. Tot nu toe is dat voor ontwikkelaar 2K echter geen reden geweest om achterover te leunen en de concurrentie een kans te geven. Ook deze jaargang is weer voorzien van de nodige vernieuwingen, waaronder de zogeheten ‘Motion Engine’ en een grondig op de schop genomen carrière-modus.

Laten we beginnen met te vertellen dat alles waar de NBA 2K-serie om bekend staat, weer aanwezig is. De ijzersterke gameplay is in tact gebleven en op verschillende punten verbeterd. Zo valt op dat de AI-tegenstanders slimmer omgaan met de verschillende spelsituaties. Het is niet wereldschokkend, maar wel een logische verbetering op de voorgaande editie. Ook de ‘Motion Engine’ draagt zijn steentje bij, waardoor je niet langer vast zit in animaties maar iets alerter kunt reageren op veranderende situaties.

Wat helaas niet is veranderd, is dat de game voor een beginner ontzettend lastig op te pakken is. Zeker wanneer je nog niet zoveel van basketbal afweet, zul je al snel schrikken van alles dat op je af komt. Er zit wel een tutorial in het spel, maar daaruit blijkt alleen maar hoe ontzettend veel je onder de knie moet hebben om goed uit de voeten te kunnen.

Ben je NBA-fan, dan zul je dat er graag voor over hebben. Het is nog steeds bizar om te zien hoeveel details 2K in het spel heeft gestopt. Van typische maniertjes bij spelers in het veld tot en met de presentatie eromheen, alles is tot in de puntjes uitgevoerd. Waar in een game als PES 2018 alleen bepaalde teams beschikken over gedetailleerde uitvoeringen, zijn deze hier stuk voor stuk compleet inclusief gezichten, haardrachten en tatoeages. Dat de gezichtsuitdrukkingen af en toe wat levenloos zijn doet daar niets aan af. Het bijzondere is dat 2K dit al een aantal jaren op deze manier doet. Zowel EA als Konami zouden misschien iets minder naar elkaar moeten kijken en wat meer naar deze game. Een niemendalletje middenin het seizoen voelt bij NBA 2K18 specialer dan de Champions League-finale in beide voetbalspellen.

De belangrijkste vernieuwing zit hem dit jaar in de ‘Neighbourhood’, een open-wereld waarin je rondloopt tussen de wedstrijden door. Je ziet daar andere NBA 2K18-spelers rondlopen en naast trainen kun je hier vooral met het uiterlijk van je personage bezig zijn. Zo kun je een nieuwe outfit aanschaffen, een ander kapsel nemen of een paar nieuwe schoenen kopen bij de Footlocker. Vanaf het begin wordt eigenlijk al duidelijk dat dit niet zo interessant is, het rondlopen voelt een beetje overbodig aan en omdat de omgeving nogal steriel is, ben je dit al vrij snel zat. Helaas is er geen mogelijkheid om deze dingen via een optiemenu te doen. Het idee is leuk, de uitvoering mag wel wat beter.

Uiteindelijk is NBA 2K18 wederom een game voor fans, door fans. De gameplay blijft ongeëvenaard en ook qua presentatie staat het spel nog steeds op eenzame hoogte. Voor de rest is het een logische iteratie op de versie van vorig seizoen, wat niet per se slecht is. Helaas pakt de ‘Neighbourhood’ iets minder goed uit dan we vooraf hadden gehoopt. Het heeft zeker potentie, maar op dit moment is het iets dat vooral in de weg zit. We hopen ook dat 2K de game in de toekomst iets toegankelijker kan maken, zodat nieuwsgierige probeerders niet meteen afgeschrikt worden.