Knowledge is Power

Knowledge is Power is een vermakelijke quiz-game. Het is vooral leuk met vier of vijf spelers. De belemmeringen die je kunt uitdelen tijdens de powerplay-ronden zijn leuk in het begin, maar gaan snel vervelen.

Sony lijkt behoorlijk in te gaan zetten op PlayLink, spellen die je kunt spelen met een speciale app voor je telefoon. That’s You was de allereerste, maar inmiddels zijn er al meerdere verschenen. Ook Planet of the Apes: Last Frontier lijkt een PlayLink-titel te gaan worden als we de trailer mogen geloven. Knowledge is Power is, zoals de titel al doet vermoeden, een quiz-spel. Het doet zelfs een beetje denk aan Buzz, een vrij populaire serie voor de PlayStation 2 waar een speciale controller voor nodig was.

Knowledge is Power wordt dus niet gespeeld met een controller, maar met je eigen telefoon. Het maakt niet uit of je een Android-toestel of iPhone hebt, maar iedereen met een Windows Phone valt buiten de boot. Nou zijn dat natuurlijk niet heel erg veel mensen, maar het is wel jammer dat deze groep Knowledge is Power niet kan spelen.

Wanneer je de app geïnstalleerd hebt, is het eigenlijk allemaal vrij eenvoudig. Start de game, start de app en gaan met die banaan. Je kunt met maximaal vijf mensen tegelijk spelen en twee personen is minimaal. Het begint met een serie vragen die je zo snel mogelijk moet beantwoorden, powerplay. Daarbij kun je gebruik maken van belemmeringen om het voor een tegenstander wat moeilijker te maken. Zo kun je het scherm voorzien van smurrie of ijs, waardoor het lastiger is om snel te antwoorden. In het begin is dit nog best leuk, maar op een gegeven moment wordt het wat vervelend. Voor elke vraag moet je kiezen wat je gaat toepassen en dat kost alleen maar tijd en omdat je er allemaal last van hebt, heeft het uiteindelijk niet zoveel zin.

Voordat je aan een vraag kunt beginnen, moet je een voorkeur aangeven voor een categorie. Daarna gaat de computer een ‘willekeurige’ keuze maken. In de praktijk blijkt het helemaal niet zo willekeurig te zijn, want in onze sessies werd de voorkeur van speler een altijd de gekozen categorie. Naast meerkeuze-vragen zijn er ook nog een soort van opdrachten. Hierbij moet je denken aan het verbinden van artiesten aan albumnamen of onderscheid maken tussen gadgets en robots (Galaxy, Fitbit, R2-D2 etc.). Na de powerplay-ronden is het tijd om de piramide te beklimmen. Hoe sneller je antwoord geeft, hoe sneller je de top bereikt en het spel zult winnen. Mocht je de powerplay-ronden een beetje verprutst hebben, dan kun je het altijd nog rechttrekken in deze finale.

Knowledge is Power is best een leuk quiz-spel en heel veel alternatieven zijn er op dit moment ook niet. De belemmeringen gaan redelijk snel vervelen en het zou makkelijk zijn als je dit uit kon schakelen. Je kunt het met twee mensen spelen, maar het wordt eigenlijk pas leuk met een groter gezelschap. Misschien wordt het tijd om de Buzz-serie nieuw leven in te blazen?