Mulaka

Mulaka is een uitstekende indie-game. De stijlvolle graphics maken samen met het prima vechtsysteem en de interessante culturele aspecten dat we dit spel van harte kunnen aanbevelen.

Tijdens de Nindies Summer Showcase van afgelopen augustus viel ons oog onder andere op het simplistische maar stijlvolle Mulaka. De game van ontwikkelaar Lienzo deed sterk denken aan The Wind Waker uit de Legend of Zelda-reeks, dus onze interesse was per direct getrokken. Vanaf morgen is Mulaka dan eindelijk verkrijgbaar en is het tijd om te kijken of het zijn belofte kan waarmaken.

Mulaka, Mulaka-launchtrailer

In Mulaka kruip je in de huid van een zogeheten Sukuruame, een sjamaan uit de Mexicaanse Tarahumara-cultuur. Het verhaal gaat dat de mensheid al een aantal keren is uitgeroeid om helemaal opnieuw te beginnen. Aan jou als speler is het de taak om aan de goden te tonen dat dit met de huidige generatie mensen nog niet nodig is.

Tijdens het spelen blijkt al gauw dat de vergelijking met de befaamde Zelda-game ophoudt bij de graphics. Mulaka laat zich spelen als een hack-and-slash die bij vlagen doet denken aan de Devil May Cry-reeks. Zo wordt regelmatig de spelwereld afgesloten voor een gevechtssituatie en kun je pas weer verder als alle vijanden zijn verslagen. Het vechten bestaat uit een lichte en een zware aanval met daarbij de mogelijkheid om te ontwijken. Daarnaast krijg je nog hulp van je speer en de nodige extra’s die je na verloop van tijd vrijspeelt, zoals bijvoorbeeld bommen. Dit werkt uitstekend en de geleidelijke uitbreiding van de mogelijkheden zorgt ervoor dat je niet overvoert wordt met opties.

Het enige waar we wel iets op aan te merken hebben is het lock-systeem. Zeker bij vijanden die zich in de lucht bevinden is het erg lastig om je speer te richten en daarbij ook nog de tegenstanders op de grond van je af te houden. Dat maakt dat je regelmatig onnodig geraakt wordt, omdat simpelweg het richten niet goed werkt. Zoals gezegd werkt verder echter alles prima en bieden zeker de baasgevechten meer dan voldoende uitdaging om interessant te blijven.

Mulaka

Deze bazen vind je aan het eind van elk gebied. Telkens moet je op zoek naar drie stenen waarna het territorium van de eindbaas zich opent voor het slotgevecht. De stenen vind je door kleine puzzeltjes op te lossen of simpelweg een lading vijanden te verslaan. Dit wordt na verloop van tijd wel repetitief al duren deze dingen nooit te lang om echt vervelend te worden.

Doordat de game zich afspeelt in Mexico ziet de wereld er lekker kleurrijk uit en de gebruikte grafische stijl draagt er aan bij dat alles zeer sfeervol oogt. Door middel van korte gesprekjes kom je meer te weten over de Tarahumara-cultuur, het verhaal en jouw rol daarin. Het zorgt voor voldoende omlijsting om je een reden te geven om door te spelen en meer te leren.

Mulaka is een bijzondere indie-game. Het redelijk uitgebreide vechtsysteem dat prima werkt, samen met de interessante cultuur en stijlvolle graphics maken dat we dit spel van harte aan kunnen bevelen.