Skyrim VR

Het ontdekken van de wereld van Skyrim VR vanuit eigen perspectief is prachtig. De game is inmiddels zeven jaar oud, maar de magie is nog steeds aanwezig. Er zijn visueel wat foutjes en niet alles verloopt even soepel, maar iedereen die Skyrim tof vindt, zou dit moeten ervaren.

Nadat Skyrim VR een tijdje uit was op PlayStation VR, kwam een paar weken geleden onverwacht de releasedatum voor de andere VR-platformen. De game is inmiddels zeven jaar oud en kwam vorig jaar nog naar Nintendo’s nieuwe console. Nu kan iedere VR-bezitters aan de slag met de wonderlijke wereld van Skyrim.

Ondanks dat wij Skyrim al meerdere keren gespeeld hebben, is het adembenemend in VR. Het is meteen duidelijk dat Skyrim VR grafisch een mindere kwaliteit heeft dan bijvoorbeeld Fallout 4 VR. Dat is ook logisch omdat die game geoptimaliseerd was voor pc’s terwijl Skyrim VR voor PSVR gemaakt was. Dat maakt echter niet uit, want door de kleurrijke omgevingen wordt het er niet minder magisch door. De eerste keer dat je oog in oog staat met een draak is ongelofelijk. Magie gebruiken met je eigen handen voelt natuurlijk en ziet er tof uit.

Na de eerste twee uur valt direct iets op. De menu’s zijn namelijk niet ideaal voor VR-gebruik. Ondanks dat de knoppen en bewegingen logisch zijn, voelt het soms wat knullig. Dit heeft vooral te maken met het feit dat je soms naar menu’s moet wijzen en dit nooit helemaal soepel gaat. Ook is de beweging door de wereld via teleport of via slide-motion. Met het eerste wijs je waar je naartoe wilt en ben je er in een flits. Met het tweede glij je over de grond op basis van waar je drukt op de linker-touchpad. Het tweede werkt het beste, maar voelt toch onnatuurlijk. Gelukkig zijn er wel een grote hoeveelheid opties voor bijvoorbeeld wapen-gebruik of stealth-activatie. Zo kun je instellen dat je fysiek moet hurken om in-game ook te hurken. Leuk gevonden, maar waarschijnlijk funest voor je knieën.

Skyrim VR

Gelukkig zijn de menu’s en de besturing ook de enige minpuntjes. Naast de mooie ervaring van Skyrim VR, biedt het spel ook ondersteuning voor mods. Hiermee kun je alles aanpassen naar eigen smaak waardoor de game een nog intensere beleving kan bieden. Op het internet staan aanbevolen lijstjes voor de mooiste ervaring. Het is erg fijn dat vrijwel alle bestaande mods werken met de game. Dat was bij Fallout 4 VR namelijk wel anders.

Bethesda heeft een pareltje afgeleverd met Skyrim VR. Ondanks de leeftijd van het spel, is het een prachtig avontuur waarbij de speler zich waant in een bijzondere wereld. Het is een unieke ervaring om meerdere wezens af te maken met een zwaard terwijl je een ander monster aanvalt met magie. Helaas is er niet aan gedacht om de menu’s beter werkend te krijgen voor VR en de besturing werkt niet altijd even soepel. Gelukkig maakt Skyrim VR meer dan genoeg goed. Ongeacht hoe vaak je deze reis hebt gemaakt, raden we je sterk aan het opnieuw in VR te doen. Het is het allemaal waard.

Skyrim VR releasedatum Skyrim VR