Doorgaan naar artikel
Een remaster alstublieft: Need for Speed: Underground
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

De afgelopen jaren zijn er enorm veel remakes en remasters verschenen voor de huidige generatie consoles. Niet iedereen zit daarop te wachten, maar toch is er een behoorlijk groot publiek voor. Dit zullen over het algemeen niet de jongste gamers zijn, maar mensen die uit een tijdperk komen toen multiplayer nog bijzaak was. Recent is bijvoorbeeld de Spyro Reignited Trilogy aangekondigd, een remake van de allereerste drie Spyro-games. Andere goede voorbeelden zijn natuurlijk de Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, de WipEout Omega Collection, Yakuza Kiwami, Shadow of the Colossus en ga zo maar door. Maar de laatste paar decennia zijn er zo enorm veel games gemaakt dat er nog genoeg spellen zijn die een remaster verdienen. Vanaf nu zullen we eens in de zoveel tijd een van die games uitlichten en je vertellen waarom ze een tweede leven moeten krijgen.

In 2003 kwam EA met een racespel dat inspeelde op een trend die rond die tijd de kop op stak. Door films als The Fast and the Furious werd het tunen van auto’s erg populair. Een slimme zet van de bekende uitgever om een spel uit te brengen, dat hier de nodige aandacht aan gaf. Het eerste deel kwam uit voor de PlayStation 2, Xbox, GameCube, Game Boy Advance en pc. De Xbox- en pc-versie waren visueel het meest indrukwekkend, de Game Boy Advance-versie was een leuke poging, maar is bijna onspeelbaar door het gebrek aan kracht van de handheld.

Het idee van het spel is heel simpel: eindig zo hoog mogelijk in verschillende racedisciplines (o.a. Circuit, Sprint, Drift en Drag). Wanneer je hoog genoeg eindigt, speel je weer nieuwe races vrij en neem je het uiteindelijk op tegen de kampioen. Het verhaal was niet bijzonder interessant, maar de manier waarop je aan je auto kon sleutelen was best innovatief. Het geld dat je verdient met racen kun je weer gebruiken om je auto te upgraden. Zo kun je nieuwe onderdelen kopen om je auto sneller te maken of om deze zo mooi mogelijk te maken. Lachgas, neonlampen onder de auto, stickers, noem het maar op en het is beschikbaar in Need for Speed: Underground.

Omdat het eerste deel een groot succes was, kwam EA een jaar later met het, qua naam, weinig originele vervolg Need for Speed: Underground 2. Dit spel was beschikbaar voor Game Boy Advance, GameCube, PlayStation 2, Xbox en pc. Een jaar later verscheen er ook nog een versie voor de Nintendo DS. Wat betreft gameplay lijkt dit deel veel op het eerste, maar met een hele grote verandering. Need for Speed: Underground 2 was namelijk het eerste deel in de Need for Speed-serie met een open wereld, iets dat veel mensen heel erg kunnen waarderen. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt (je moet nog steeds gebieden en races vrijspelen). Ook kwam het tuning-element weer terug en waren de mogelijkheden nog een stukje uitgebreider.

Maar naast de gameplay is er nog een heel belangrijk element, dat ervoor zorgt dat deze game een remaster verdient, de muziek. Allebei de delen bevatten nummers die je na al die jaren nog steeds heel bekend in de oren klinken. Denk bijvoorbeeld aan Lil Jon & The Eastside Boyz – Get Low, Overseer – Doomsday en Petey Pablo – Need For Speed. Of een eventuele remaster dezelfde soundtrack gaat krijgen, is lastig te zeggen, tegenwoordig zijn er genoeg spellen die nummers moeten verwijderen, omdat de licenties verlopen zijn. EA zal waarschijnlijk diep in de buidel moeten tasten om de licenties te vernieuwen, maar hoe tof zou het zijn als we weer terug naar die tijd kunnen gaan.

Waarom Need for Speed: Underground uiteindelijk een remaster verdient? Hoewel alles in de game inmiddels al wel een keer beter is gedaan, blijft deel twee nog steeds de grondlegger van openwereld-arcade-racers zoals we die nu kennen. En alleen al voor deze geschiedenisles zou het de moeite waard zijn om de games nogmaals uit te brengen in een opgepoetste versie.

Alternatieven:

  • Forza Horizon 3: Deze arcade-racer komt redelijk dicht in de buurt van Need for Speed: Underground en dan vooral het tweede deel. Ook de wereld in Horizon is open en je kunt zelf je route bepalen naar je volgende race. Grafisch gezien is het zo’n beetje het beste wat er op dit moment te krijgen is als het gaat om race-games, zeker wanneer je beschikt over de Xbox One X.
  • Gravel: Deze recent uitgebrachte race-game voor de PlayStation 4, Xbox One en pc, heeft meer weg van het eerste deel. En dan gaat het vooral om de lineaire speelstijl. Geen open wereld waar je vrij je route kunt bepalen, maar je hopt van de ene naar de ander race. Dit spel is wel off-road voor het grootste gedeelte, anders dus dan Need for Speed: Underground.