Wonder Boy: The Dragon’s Trap

Wonder Boy: The Dragon's Trap is een zeer goede remake van het oorspronkelijk Wonder Boy III: The Dragon's Trap. Grafisch gezien ziet het er heel modern en verzorgd uit, maar doet het niets af aan het origineel. Bij de fysieke release krijg je overigens ook nog de soundtrack, instructieboekje en sleutelhanger.

Wonder Boy: The Dragon’s Trap is al sinds april vorig jaar digitaal te verkrijgen. Nu, een jaar later, is er ook een fysieke release voor de Nintendo Switch verschenen en dat is natuurlijk een mooi moment om deze titel eens onder de loep te nemen. Naast de game krijg je bij de fysieke release ook nog eens een sleutelhanger, instructieboekje en de originele soundtrack. Wonder Boy: The Dragon’s Trap is een remake van het oorspronkelijke spel Wonder Boy III: The Dragon’s Trap (1989) voor de Sega Master System. De vraag is natuurlijk of de mensen van Lizardcube dit bijna dertig jaar oude spel interessant genoeg hebben gemaakt voor de huidige generatie.

Het spel speelt zich af na de avonturen van Wonder Boy in Monster Land waarin de protagonist een vloek heeft opgelopen die hem veranderde in Lizard-Man. Niet een heel bijzonder verhaal, maar dat was in die tijd ook niet zo belangrijk als nu. Grafisch gezien heeft het spel een enorme upgrade gekregen. De oude retro-look is vervangen door prachtige handgetekende animaties. Met een simpele druk op de knop kun je overigens ook nog een switchen tussen het nieuwe en oude uiterlijk. Dit is vooral leuk om te vergelijken hoeveel voortgang de industrie heeft gemaakt in de afgelopen dertig jaar. Hoeveel nostalgie de oude beelden ook oproepen, de nieuwe look is te mooi om niet te gebruiken. Ook de muziek is helemaal opnieuw gemaakt. Ditmaal is er gekozen voor het gebruik van echte instrumenten, wat toen onmogelijk was, en dat is te horen ook. Het past perfect bij de prachtige beelden en de twee samen zorgen voor een frisse nieuwe ervaring, zelfs voor mensen die het origineel hebben gespeeld.

Je begint het spel als hagedis, maar later neem je ook andere vormen aan. Zo verander je in een muis, piranha, leeuw en vlieg je door de wereld als een valkje. Deze diversiteit aan dieren houdt de game ook aantrekkelijk, want zes à zeven uur alleen maar vuur spugen, gaat natuurlijk wel wat vervelen. Aan de gameplay is verder niet heel veel veranderd. Het spel is een mix van action-adventure, RPG (vrij beperkt; upgraden van wapens) en bevat natuurlijk platform-elementen. Dit alles alles doe je in een 2D-perspectief, net zoals het origineel. Voor het platform-gedeelte is een behoorlijk nauwkeurige besturing vereist, iets dat in de tijd van het origineel vrij normaal was, maar tegenwoordig zijn de games wat meer vergevingsgezind. Het is dus even wennen, maar maakt de game wel lekker uitdagend. Hou voor de zekerheid maar een extra controller apart, omdat de frustraties soms hoog op kunnen lopen. Gelukkig bevat deze game ook een easy-modus en hoef je jezelf niet te pijnigen.

Lizardcube is er met Wonder Boy: The Dragon’s Trap in geslaagd om een game uit 1989 nieuw leven in te blazen. De muziek, geluidseffecten en het grafische gedeelte hebben een flinke upgrade gekregen, waardoor het eruitziet als een moderne game die bedoeld is voor deze generatie. Aan de gameplay is weinig aangepast en dat is voor de echte Wonder Boy-fans natuurlijk goed. Voor nieuwkomers is het wel even wennen dat de besturing vrij nauw luistert. Het feit dat je eenvoudig kunt switchen tussen nieuw en oud, is natuurlijk erg leuk en geeft een nostalgisch gevoel. De extra’s die horen bij de fysieke release zijn leuk en doen denken aan vroeger. Al met al is Wonder Boy: The Dragon’s Trap een aanrader voor fans van het origineel, maar ook voor gewoon liefhebbers van het platform-genre.