Moonlighter
Arran Winmai
Arran Winmai

Moonlighter is eigenlijk twee spellen in een, die samen iets geheel nieuws maken. Wat kleine bugs daargelaten is het een uitstekend spel waar iemand gemakkelijk tientallen uren aan kan verslijten.

Moonlighter is bijna uit en wij kregen de kans om de game te spelen en een review te schrijven. Is Digital Sun Studios erin geslaagd om, net als Recettear, een werkende combinatie te maken tussen twee games, of is het slechts een slappe samentrekking van twee halve spellen?

In de wereld van Moonlighter verschenen er zeventig jaar geleden mysterieuze ‘dungeons’ die elke keer dat iemand ze betreedt er anders uitzien aan de binnenkant. Hoewel ze bezaaid zijn met gevaarlijke monsters en machines die de verschillende kamers lijken te bewaken tegen indringers, ontdekten avonturiers al gauw dat deze vol kostbare voorwerpen zaten. Om die reden werd er een dorp, Rynoka, naast de ingangen van de dungeons gebouwd en werden er winkels opgericht die zich specialiseerden in de verkoop van deze voorwerpen, zo ook de winkel Moonlighter. Jaren later werden de dungeons echter te gevaarlijk geacht, en Rynoka werd steeds minder bezocht.

Spelers kruipen in de huid van Will, die Moonlighter heeft geërfd van zijn ouders. Het is aan hem om de familietraditie voort te zetten en de winkel in leven te houden. Maar Will smacht naar meer, naar avontuur! Hij delft daarom steeds dieper in de dungeons en leert steeds meer van hun geheimen. Moonlighter heeft een dag/nacht-cyclus waarin twee geheel verschillende spellen met elkaar versmolten worden.

Moonlighter

Overdag moet men de winkel onderhouden en proberen zoveel mogelijk winst te maken. Spelers kunnen de voorwerpen die ze hebben verkopen en mogen daarbij zelf de prijzen bepalen. Wat de bewoners en bezoekers voor de voorwerpen over hebben, achterhalen ze spelenderwijs en langzaam maar zeker wordt een ideale prijs voor elk voorwerp gevonden. Ook moet je letten op de populariteit van elk voorwerp, wat zal fluctueren en afhangen van hoe vaak het verkocht wordt. Als de populariteit van een voorwerp hoog is zijn personages bereid er meer voor te betalen, maar verkoop er niet teveel van, want daar gaat de populariteit van dalen.

Ook kan de speler zijn geld investeren om verschillende personages naar Rynoka te brengen, zoals een smid die wapens en pantser kan smeden en een heks die drankjes kan brouwen en uitrustingsstukken kan betoveren. Daarnaast is het mogelijk de winkel uit te breiden om zo meer te kunnen verkopen of de verkoopprijzen van voorwerpen te kunnen verhogen. Langzaam maar zeker zullen er steeds meer bezoekers naar het dorp komen.

Hoewel het niet al te spannend klinkt, is het dag-onderdeel erg leuk en spelers zijn constant bezig met het micro-managen van hun geld en winkelvoorraad om zoveel mogelijk winst te maken en uiteindelijk weer nieuw leven te blazen in het afstervende Rynoka. Ook moeten ze hun klanten goed in de gaten houden om te zien waar interesse voor is, maar ook om diefstal te voorkomen. Al met al heeft het dag-gedeelte van Moonlighter aardig wat weg van spellen zoals Stardew Valley en mensen die daar plezier aan beleven zullen dat hier ook doen. Wel is er hier en daar een bug, die er soms voor zorgt dat het spel vastloopt nadat er gehandeld is met de smid. Dit gebeurt echter niet vaak en mogelijk is het opgelost nadat deze review geschreven is.

’s Nachts, daarentegen, is een heel ander verhaal. Will pakt zijn wapens en gaat op avontuur in de verschillende dungeons om voorwerpen te vergaren, maar ook om de geheimen van de dungeons te ontaarden. Wat zijn de dungeons en waarom zijn ze ineens verschenen? Wat is het groene slijmmonster dat verschijnt als men te lang in een dungeon is en niet te doden valt? In de nacht wordt Moonlighter een dungeon crawler met willekeurig gegenereerde levels verdeeld in drie niveaus. Elk niveau is moeilijker dan zijn voorganger en aan het einde van elke dungeon is bovendien een baasgevecht.

Spelers kiezen zelf wanneer ze teruggaan en daarbij wordt altijd de afweging gemaakt tussen risico en beloning. Als ze eerder stoppen maken ze minder winst, maar als ze door blijven gaan loopt men het risico het grootste gedeelte van hun vergaarde buit te verliezen. Ook verkrijgen spelers gaandeweg nieuwe vaardigheden door speciale voorwerpen te vinden in het verhaal. Hiermee kunnen ze bijvoorbeeld voor een geldbedrag een portaal neerzetten waardoor ze de dungeon weer in komen waar ze waren, om zo hun voortgang door te zetten.

Het nacht-gedeelte is nooit saai en spelers moeten op blijven letten om schade te vermijden en voorwaarts te gaan. Spelers die houden van The Binding of Isaac zullen hier ook van genieten. Naast ontwijken kunnen spelers ook een rol uitvoeren, waardoor ze tijdelijk alle schade vermijden en ook over afgronden heen kunnen springen. Bovendien zijn er verschillende wapensoorten die allemaal anders werken. Ook is het mogelijk twee wapens te dragen, waartussen snel gewisseld kan worden door op een knopje te drukken. Zo kunnen spelers hun eigen stijl ondervinden. Elk wapen kan opgewaardeerd worden bij de smid en daarbij kunnen spelers focussen op meer schade, of het wapen bijvoorbeeld giftig te maken. Zo heeft Moonlighter een zeker rpg-element dat er in andere Dungeon Crawlers vaak niet is.

Moonlighter is echter niet twee verschillende games maar een slimme combinatie van de twee. De voorwerpen die men overdag verkoopt is ’s nachts vergaard in de dungeons. Bovendien kunnen spelers in Rynoka wapens en pantser kopen die ze helpt dieper te delven in de dungeons, wat ze op zijn beurt weer de mogelijkheid biedt betere voorwerpen te bemachtigen, wat hun winst dan weer vergroot. Ook kunnen npc’s Will vragen op zoek te gaan naar specifieke voorwerpen of specifieke monsters te doden voor een royale beloning. Dit moedigt spelers aan grotere risico’s te nemen, omdat de opdracht binnen een bepaalde tijd geklaard moet zijn. Beide helften van het spel zijn aardig goed uitgewerkt, maar waar het echt uitblinkt is de samenwerking tussen de twee.

Ze laten bovendien Wills passie en toewijding voor beide werelden zien. Aan de ene kant wil hij Moonlighter en Rynoka redden om zijn ouders te eren en omdat hij een band heeft met het dorp. Aan de andere kant is hij erg nieuwsgierig en wil hij alles leren wat hij kan over de mysterieuze dungeons. Dit laatste kan, naast door de dungeons te verkennen, ook door gevonden notities te lezen van overleden avonturiers en de makers van de dungeons. Zo wordt het mysterie langzaam maar zeker opgelost.

Moonlighter is niet twee halve games, maar een slimme en leuke samenwerking tussen twee verschillende soorten spellen. Hoewel het concept niet geheel nieuw is, is Moonlighter goed uitgewerkt en elk moment is leuk. Waar het dag-gedeelte draait om micro-managen en goede deals sluiten zit het nacht-gedeelte vol actie en moeten spelers op blijven letten en snel actie ondernemen om vijanden uit te schakelen en in leven te blijven. Geen moment is saai en het is gemakkelijk tientallen uren te wijden aan de game.

Speel Moonlighter op pc, PlayStation 4, Xbox One en de Switch.