MotoGP 18

MotoGP 18 heeft vooral grafisch een flinke stap gemaakt, maar wat betreft gameplay is er niet veel veranderd. Door de stijle leercurve is het minder geschikt voor nieuwkomers, maar ware racefans zullen weer tevreden zijn.

Milestone is geen onbekende als het gaat om racegames. Of het nu gaat om rijden met auto’s of motoren, de Italiaanse ontwikkelaar doet het allemaal. Deze maand komen ze zelfs met twee verschillende motorracegames. Ze trappen juni af met MotoGP 18 en over een paar weken is het de beurt aan MXGP Pro. Ervaring hebben de mannen van Milestone wel, want al sinds 2007 maken ze de officiële game voor de MotoGP. Voor dit deel hebben ze voor het eerst gebruikgemaakt van de Unreal Engine 4, wat zou moeten zorgen voor grafische verbeteringen ten opzichte van het vorige deel. Laten we kijken of dat ook echt het geval is.

Het valt gelijk op dat de keuze voor de nieuwe engine de franchise goed heeft gedaan. Het spel kent meer detail dan zijn voorganger en alles wat zich op de baan afspeelt, is dik in orde. Een ritje in de regen ziet er mooi uit en zelfs met de reflectie van de plassen is rekening gehouden. Eigenlijk is dat iets dat vandaag de dag ook gewoon standaard moet zijn. Wat niet zo mooi is, is alles wat buiten de baan plaatsvindt. Spellen als Project CARS 2 en Forza Motorsport 7 besteden ook veel aandacht aan de omgeving, en dat is iets wat we missen bij MotoGP 18. Je zult dus geen mooie omgevingen aantreffen en dat is gewoon zonde als je weet waar de Unreal Engine 4 toe in staat is. Wat ook niet zo mooi is, zijn de zielloze ogen van de verschillende personages die te zien zijn voor en na de race. Nu spelen deze geen grote rol, maar het ziet er gewoon een beetje eng uit.

Er zijn verschillende modi uit te proberen in MotoGP 18, maar de meest uitgebreide is toch wel de carrièremodus. Creëer je eigen personage en begin onderaan de ladder om uiteindelijk als een ware kampioen de baan te verlaten. Daarnaast kun je nog een enkele race of een kampioenschap rijden. Mocht je het leuk vinden om je eigen tijd te verbeteren (of die van iemand anders), dan kun je aan de slag met de Time Trial-modus. Uiteindelijk komt het allemaal neer op het rijden van rondjes, welke modus je ook speelt. En dat zit, net zoals in het voorgaande deel, gewoon goed in elkaar. Dat MotoGP 18 geen arcaderacer is, wordt vanaf het eerste moment al wel duidelijk. Je zult op het juiste moment moeten afremmen en ook de scherpte van de bocht is heel erg belangrijk. Gelukkig staan er pijlen op de weg die aangeven wat de ideale route zou moeten zijn. Zelfs wanneer dat aanstaat, heeft het spel nog steeds een enorm stijle leercurve. Schaam je dus absoluut niet wanneer je de moeilijkheidsgraad terug moet zetten naar very easy. MotoGP 18 is wel op een leuke manier moeilijk en nooit frustrerend. De eerste keer dat je een perfecte ronde rijdt, geeft een voldaan gevoel. Mocht je na verloop van tijd de besturing onder de knie hebben, dan kun je het zo moeilijk maken als je zelf wilt.

Het gebruik van de Unreal Engine 4 zorgt er zeker voor dat het er grafisch weer een stukje beter uitziet. Helaas kan het zich op dat vlak nog steeds niet meten met bijvoorbeeld Forza Motorsport 7, Gran Turismo Sport en Project CARS 2. Ook kent het een enorm stijle leercurve voor nieuwkomers, maar daarachter zit een goede racegame verscholen. Wat betreft gameplay is er niet zoveel aangepast ten opzicht van het vorige deel. MotoGP 18 zal de echte motorfans kunnen bekoren, maar voor de rest is het misschien iets te veel simulatie.